براي کشف معملات مبتني بر پولشويي، قانون مبارزه با پولشويي به تنهايي راه گشا نخواهد بود.

بيژن بيدآباد  کارشناس بانکي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تصويب قانون مبارزه با پولشويي در بهمن ماه سال 86 گفت: اين قانون علي رقم موارد قابل توجه در مبارزه با پولشويي به گونه اي است که عملا راه کشف پولشويي را آسان وضع نمي کند بنابراين نکته اساسي در اجراي قانون فوق، شيوه هاي قانون کشف تخلفات مالي در ارتباط با پولشويي است.

وي ادامه داد: در عمليات اقتصاد زير زميني گونه اي از بي عدالتي و ظلم اجتماعي هميشه همراه اين فعاليت ها است.
 


وي با اشاره به نقش اقتصاد زير زميني در ناکار آمدي بخش هاي رسمي اقتصاد گفت: مقابله با اقتصاد زير زميني و غير قانوني که نحوه توليد و مبادله کالا يا خدمات در آن دچار تخلفات قانونني است، نيازمند طراحي سازمان و سيستمي خاص است.

وي راه حل مبارزه با پولشويي را راه اندازي سيستم کشف پولشويي در بانکداري راستين مي داند.

وي ادامه داد: در سيستم بانکداري راستين 2 گروه از اطلاعات مالياتي و اطلاعات عمليات بانکي در ارتباط با افراد تطبيق و مقايسه مي شود.

وي افزود: در سيستم کشف پولشويي بانکداري راستين با استفاده از فناوري الکترونيک شرايط لازم را براي تطابق ماشيني فعاليت مالي و بانکي را ايجاد مي کند.

وي تصريح کرد: براي کشف معملات مبتني بر پولشويي قانون مبارزه با پولشويي به تنهايي نمي تواند از عهده اين مهم برآيد.

بيدآباد با اشاره به اينکه تا رسيدن به مکانيزم عملياتي براي کشف پولشويي نمي توان به مبارزه با اين افت اقتصادي پرداخت گفت: تنها راه حل در حال حاضر سيستم کشف پولشويي در بانکداري راستين است که لايحه آن در اختيار کار گروه طرح تحول بانکي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: سيستم کشف پولشويي يکي از سيستم هاي مکمل در بانک داري راستين است، و چنانچه بانکداري راستين سيستم کشف پولشويي مکمل آن به مرحله تصويب برسد مي توان عمده اي از تخلفات مبتني بر پولشويي را کشف و از طريق مراجع قضايي دنبال کند./عب
برچسب ها: کشف ، پولشویی ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار