مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش بعدازظهر روز پنجشنبه 5 بهمن ماه در حالی برگزار شد که سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و اراد اسلامی مملو از علاقه مندان به هنر هفتم بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این مراسم از ساعت 17 و سي دقيقه با بازدید نمایشگاه عکس شامل 56 عکس راه یافته به بخش مسابقه آغاز شد.



سپس با حضور حاضران در سالن شهید آوینی و قرائت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی برنامه رسماً آغاز شد.


در ابتدا پس از سرود جمهوری اسلامی ، رسول نجفیان با خواند قطعه ای در مدح حضرت رسول اکرم (ص) به پیشواز آغاز هفته وحدت رفت و سپس با پخش تیزر جشنواره و خیرمقدم مجری آیین پایانی جشنواره کلید خورد.
اولین سخنران این برنامه سیدمرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و دبیر جشنواره بود وی ضمن گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت:این جشنواره ترکیبی از نیایش و هنر بوده و سعی شد طی آن به وسیله ابزار سینما و عکس تصویر درستی از دین ارائه شود.
وی افزود: جشنواره حاضر در راستای امر به معروف و نهی از منکر موجب پرورش بعد دینی و هنری فیلم سازان، عکاسان و مخاطبان می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر تبیین و ارائه مفاهیم دینی در قالب فیلم و عکس به مخاطبان جشنواره نماز و نیایش خاطرنشان کرد: این جشنواره سبب شناسایی استعدادهای بسیاری در میان جوانان شده است.
وی ادامه داد: در جشنواره پنجم شاهد رشد کمی و کیفی بسیاری در آثار رسیده بوده ایم به طوری که تعداد فیلم ها و عکس های ارسالی به دبیرخانه جشنواره در سال جاری 75 درصد رشد داشته است.
اسماعیلی طبا با بیان اینکه 1541 اثر به دبیرخانه ارسال شده است عنوان داشت: 344 فیلم، 933 عکس  و مابقی آثار نیز شامل  فیلم نامه  دریافتی بوده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار کرد: در جشنواره امسال داوران مطرح و پیشکسوتی حضور داشتند ضمن اینکه استقبال از نمایشگاه عکس جشنواره نیز چشمگیر بوده است.
وی اضافه کرد: برگزاری کارگاه های فیلم نامه نویسی و عکاسی در حاشیه این جشنواره تاثیر خوبی بر روی شرکت کنندگان داشته ضمن اینکه در بخش جهان اسلام نیز 11 اثر به نمایش درآمد و امیدواریم در سال های آینده شاهد رشد کیفی این قسمت نیز باشیم.
اسماعیلی طبا جشنواره نماز و نیایش را زمینه ساز حرکتی هنری در عرصه سینمای دینی دانست و گفت: باید برنامه ریزی به منظور استفاده از ظرفیت هنرمندان قمی صورت گیرد.
پس از آن گزارش تصویری جشنواره به نمایش درآمد و نجفیان با اعلام خسته نباشید به ستاد اجرای جشنواره نظر حاظران را به کلیپی در بزرگداشت مرحوم جواد اعتمادی پیشکسوت تئاتر قم جلب کرد که پس از این بخش از برنامه موسسه راویان فتح به سه شرکت کننده در بخش فیلم جشنواره جوایزی اهدا کرد. در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا شد به فیلم داستانی آیرلیق ساخته نادر ساعی ور، فیلمنامه کاغذ دورو نوشته مهناز همتیان، سلمان سام دلیری برای عکس بازگشت و دیپلم افتخار به مراد نظری برای فیلم شب نیمه های ماه و مهدی یوسفعلی برای فیلم خیلی نزدیک کنار گوشم.  
ادامه بخش آیین پایانی سخنرانی هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بود که در این دوره همانند چهارمین دوره برگزاری ریاست شورای سیاستگذاری جشنواره را نیز برعهده داشت.

*انجمن سینمای جوان آماده جذب هنرجو در دوره های بلندمدت انیمیشن شد


میرزاخانی ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر جشنواره  و همکارانشان در اداره کل و دفتر انجمن سینمای جوانان قم با اشاره به رشد 75 درصدی آثار دریافتی اظهار کرد: این امر نشان دهنده استقبال فیلم سازان و عکاسان به موضوعات دینی است و ان شا ا... با تعاملی که بین جوانان و هنرمندان و این جشنواره و فرهنگ نماز و نیایش که ستون دین ما مسلمان است، بتوانیم برای سنوات آینده کل کشورهای اسلامی را درگیر این جشنواره کنیم.
مدیرعامل انجمن سینمای جوان با بیان اینکه امسال نیز آثاری از 11 کشور خارجی به صورت غیر رسمی  در جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین به نمایش درآمد خاطرنشان کرد: استعدادیابی و افزایش سطح معلومات جوانان مستعد فیلم ساز و عکاس از جمله اهداف این جشنواره به شمار می رود. که برای انجمن بسیار مهم است تا در مقوله استعداد یابی و پرورش استعدادها اقدام نماید.  
وی ادامه داد: اتفاقی که در این دوره افتاده این است که قصد داریم فیلم نامه هایی را که به عنوان فیلم نامه های برتر انتخاب شده اند تولید نماییم و با افتخار انجمن نسبت به حمایت از تولید این آثار که به گفته داوران تا 20 مورد قابلیت تولید را دارد کمک خواهیم کرد تا فیلم های داستانی بر اساس آنها ساخته شود.
میرزاخانی بیان داشت: یکی از اتفاقات مهمی که افتاده این است که انجمن در زمینه آموزش انیمیشن و پویانمایی متمرکز شده است و طرح درس آن آماده شده و در دفاتر انجمن سینمای جوان آماده جذب هنرجو در دوره های بلندمدت انیمیشن هستیم .
وی ادامه داد: به زودی با یک اعلام همگانی در سراسر کشور آمادگی جذب هنرجو را داریم و علاقه مندان می توانند از این فرصت نهایت بهره برداری را داشته باشند و در دفاتر اصلی ما که در مراکز استانهای  پر برخوردار هستند با توجه به استفاده از اساتید اهل فن آموزش های لازم را دیده و  پس از اتمام دوره ها نیز با توجه به اینکه انجمن هنرجویانش را رها نمی کند، از امکانات دفاتر استانی استفاده کنند.
میرزاخانی ابراز امیدواری کرد انجمن با این اقدام بتواند علاقه مندان به حوزه انیمیشن را نیز جذب کرده و آموزش دهد و به یاری خدا افراد تاثیر گذاری را در این زمینه به کشور معرفی نماید.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره نماز و نیایش از نمایش آثار برگزیده جشنواره پنجم از شبکه قرآن و شبکه نمایش خبر داد و افزود: طی روزهای آینده فیلم های برگزیده به نمایش درآمده در فرهنگسرای ارسباران تهران را با توجه به راه اندازی پاتوق فیلم کوتاه در این مجموعه  نیز نمایش داده شده و با حضور اساتید نقد و بررسی آنها نیز صورت خواهد گرفت که این موضوع به منظور دیده شده هنرمندان و سرعت آنها در رشد و شکوفایی است .
وی ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران بیش از سه دهه مشغول به فعالیت بوده و 60 دفتر استانی را نیز راه اندازی کرده است ضمن اینکه در حال حاضر 3800  هنرجو در سطح کور در حال  گذراندن دوره های بلندمدت فیلم سازی و فیلم نامه نویسی این انجمن شده اند.
نمایش کلیپ معرفی نماینده هیئت داوران جشنواره ملی نماز ونیایش ادامه بخش مراسم و شروع بخش اهدای جوایز بود. در این قسمت محمود سالاری با حضور در پشت تریبون بیانیه داوران را در سه بخش فیلم، عکس و فیلمنامه قرائت کرد.
پخش کلیپ نمایشگاه عکس و در نهایت معرفی داوران بخش عکس همراه با معرفی برگزیدگان انجام شد و سپس کلیپ معرفی هیئت داوران بخش فیلمنامه به نمایش در آمد و با حضور آنان جوایز بخش فیلمنامه اهدا گردید.


*شهریار بحرانی در جشنواره نماز و نیایش تقدیر شد

نمایش کلیپ بزرگداشت شهریار بحرانی برگرفته از صحنه و پشت صحنه آثار وی از دیگر بخشهای این برنامه بود.
پس از قرائت متن نکوداشت این هنرمند پیشکسوت لوح سپاس جشنواره نماز و نیایش به پاس یک عمر تلاش در عرصه ارتقای سینمای دینی کشور به این هنرمند توسط سید مرتضی اسماعیلی طبا، هاشم میرزاخانی و احمد میرعلایی اهدا شد.

*مقید به ارزشها باشید تا خداوند به هنرتان معنویت خاصه عنایت کند

سپس  شهریار بحرانی برای دقایقی در این برنامه سخن گفت:  بحرانی گفت: اگر از اندیشمندان غربی راهکارها بخواهیم ما را به یک طریق رهنمود می شود اما اگر دوزانو و نزد یک مرد خدا برویم راهکار دیگری به ما می دهد. راهکاری برای تزکیه و رشد بیشتر و آن چیزی که برای هر هنرمندی گام اول است . بحرانی ادامه داد: ما عمران تمام شد و فرصت را از دست دادیم اما شما این فرصت را از دست ندهید و آن را قدر بدانید در شهر حضرت معصومه (س) هستید؛ در کشور امام رضا (ع) هستید . ارزشها را بسیار مقید باشید تا خداوند به هنرتان یک معنویت خاصه عنایت بکند.
در این بخش از برنامه قسمت دوم اجرای رسول نجفیان برای حاضران ادامه بخش برنامه بود و سپس با پخش کلیپ داوران بخش فیلم اهدا جوایز این بخش نیز انجام و برگزیدگان بخش فیلم جشنواره نماز و نیایش معرفی شدند.
در ادامه با نمایش دومین تیزر جشنواره و سومین اجرا توسط نجفیان مراسم اختتامیه جشنواره به پایان رسید.

بیانیه هیئت داوران پنجمبن  جشنواره ملی نماز و نیایش

هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین، ضمن قدردانی ازاستقبال چشمیگر شرکت کنندگان در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس و همچنین تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره  بیانه خود را تقدیم حاضران می نماید:

بخش فیلم


اگر حاصل وجود آدمی در کره ارض آثار بجا مانده از او و به تعبیر رساتر باقیات و صالحات باشد و حاصل ارتباط آدمی با صاحب هستی در عرش و فرش نیایش و کمال این نیاز ، نماز باشد، بدیهی و روشن است برای یک هنرمند این توفیقِ مضاعف ، مهیا است تا حاصل وجود و ماحصل سجود او هر دو توأمان در قاب فیلمی بنشیند که آنرا تصویر و درکِ هنرمند از خود  هستی و صاحب هستی بنامیم .  
اگر این سخن کوتاه باورمان آید هر یک به سهم خود آنچنان جانانه تلاش خواهیم کرد که این حاصل وجود و ماحصل سجود خود را ، به بهترین وجه در قاب سینما به یادگار بگذاریم ، بشرط آنکه و بشرط آنکه باورمان آید ... انشاا..  

هیئت داوران بخش فیلم: محمد درمنش، پرویز شیخ طادی، پژمان لشکری پور، فضل ا.. شریعت پناهی و جواد مزدآبادی  

بخش فیلمنامه

روزهایی را به یاد می آوریم که فیلم سازی کاری پر هزینه و پر ملال بود. خاطرات بزرگانی را در خاطر داریم که برای ثبت یک سکانس رنج ها و مشقت های فراوانی را تجربه کرده اند. لیکن تکنیک های دیجیتال از راه رسید و اختراعات و ابداعات عرصه فناوری به بار نشست و دوربین های تکنیکال، فیلم سازی را کاری سهل نمود اما در عرصه فیلمنامه و نگارش آن هیچ تکنیک و ابداعی جز ذهن خلاق و نگاه ژرف و ایمان عمیق و سواد بصری و داستانی والا نمی تواند به خلق اثری درخور توجه منجر شود و چنانچه موضوع خاص چون نماز و نیایش در میان باشد این عناصر تعیین کننده نقش های پررنگ تری می یابند چرا که از ابتدای هنر نمایش تاکنون کلیه محققان، آیین ها و مناسک و باورهای مردم را از عوامل اصلی و چه بسا اصلی ترین عامل زایش چنین هنری دانسته اند.
ساده انگاری است اگر بخواهیم در نگارش اثری معنوی صرفاً به تظاهرات سطحی و لایه های اولیه نماز و نیایش بپردازیم و از آثار و برکات نهفته در این مناسک ارجمند غفلت ورزیم. آثار مثبت روانی و انسان ساز این نیایش ها و نوارش ها چنان جامعه را به سوی تعادل روحی ـ روانی سوق می دهد که فقط نگاه هنرمندانه به مجموعه این اعمال می تواند آینه وار و موشکافانه اعماق جامعه و اشخاص آن را به این حقیقت پنهان و این سهل ممتنع متوجه گرداند.
هیأت داوران بخش فیلمنامه پنجمین جشنواره نماز و نیایش براین باور است که چنانچه جوانان خداجو و هنرمندان حقیقت طلب نگاه و قلم خود را از ظاهر اعمال و مناسک دینی، اندکی به سوی اعماق و فلسفه این اعمال و آثار و برکات آن سوق دهند قطعاً در جشنواره های آتی شاهد آثار درخشان تر و معناگرایانه بیشتری در این عرصه خواهیم بود. 
با این امید و دست مریزاد به تمام جوانان علاقمند و مومن به معنویات 

هیأت داوران بخش فیلمنامه: تیرداد سخایی – حسن نجاریان - محمود سالاری

بخش عکس

هنرمندان شرکت کننده در  جشنواره هایی از این دست که قرار است یک ساحت قدسی را در آثار هنری خود منعکس کنند ، همیشه با بخشی مواجه اند که در بدوامر قراراست از یک امر باطنی، صرفا ظاهری را منعکس کنند. این اتفاق در اکثر اوقات اجتناب ناپذیر است، لاکن علی رغم اطلاع  از این واقعیت  و شرایط آثار رسیده و با توجه به اینکه قالب عکس ها درگیر ظاهر بودند،  لذا هیئت داوران به همین دلیل و با توجه به اهمیت انتقال مفهوم بی بدیل نماز به عنوان رکن دین و نیایش به عنوان یکی از مظاهر عبودیت انسان عکس  هایی را برگزید تا علاوه بر استخراج باطن رویداد مورد توجه عکاس، تلاش او در کشف رمز ساحت ظاهری و بخشی از تاثیرات باطنی و جمعی نماز و نیایش مشهود و قابل توجه باشد  وهمچنین بتواند ظرفیت های پنهان نماز ونیایش، همچون "تربیت" ،"وحدت میان اقوام و مذاهب" و"انسان قدرتمند در سایه ارتباط با معبود"  را در سطح اجتماع به تصویر بکشد .  
هیئت داوران بخش عکس: رضا برجی، ابراهیم صافی و محمد روح الامین
                                   
*آرای هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش  


بخش فیلمنامه
 
لوح تقدیر اهدا شد به آقای سعید احمدیان برای فیلمنامه¬ " ابر رحمت " از کرمانشاه، آقای سید وحید حسینی نامی برای فیلمنامه¬ " ریل بان" از تبریز وآقای مجتبی حیدری برای فیلمنامه "سلام " از زنجان
 لوح تقدیر جشنواره و مبلغ سه میلیون ریال اهدا می شود به  آقای محمدرضا طهرانی صادق برای فیلمنامه  " مجموعه ای کاش  " به عنوان نفر سوم از تهران
دیپلم افتخار جشنواره و مبلغ پنج میلیون ریال اهدا می شود به آقای سلمان مهرجو برای فیلمنامه " خواب شیرین " به عنوان نفر دوم از خرم آباد
تندیس جشنواره و مبلغ هفت میلیون ریال اهدا می شود به خانم انیس حسینی نژاد برای فیلمنامه " آهو "به عنوان نفر اول از کرمان
 
 بخش ویژه اقتباس ادبی از متون کهن و معاصر ایرانی


لوح تقدیر  اهدا می شود به آقای علی آقایی برای فیلمنامه " طوطی و بازرگان " از تهران
 تندیس جشنواره و مبلغ هفت میلیون ریال جایزه نقدی و حمایت از تولید اثر فوق بر اساس ضوابط اعلام شده به عنوان بهترین اثر در بخش ویژه اهدا می شود به خانم زهرا کاظمی طامه و آقای شهرام اشرفی ابیانه برای فیلمنامه "غریبه ای در غبار "

 آرای هیئت داوران – بخش عکس 

 لوح تقدیر اهدا می شود به خانم معصومه شمس از شهریار
لوح تقدیر اهدا می شود به آقای حسین ساکی از تهران
لوح تقدیر  و مبلغ سه میلیون ریال به عنوان نفر سوم اهدا شد به آقای سلمان سام دلیری از چالوس
دیپلم افتخار و مبلغ چهارمیلیون ریال به عنوان نفر دوم اهدا شد به آقای جواد عسکراوغلی از ارومیه
تندیس جشنواره و مبلغ هفت میلیون ریال به عنوان نفر اول اهدا شد به خانم آنیتا حسنعلی زاده از قوچان

آرای هیئت داوران – بخش فیلم

1    در بخش فیلمنامه یا تحقیق  
از میان 4 کاندید
- فراتر از هرمنوتیک - آواز قناری - آخوند چینی دات کام - زیر درختان انجیر
دیپلم افتخار به همراه کمک هزینه سفر به  مشهد مقدس اهدا  می شود به محمد تقی رحمتی برای فیلم مستند آخوند چینی دات کام از قم
تندیس جشنواره و مبلغ  ده میلیون ريال به همراه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات  اهدا شد به مسلم نصیری برای فیلم داستانی آواز قناری از اصفهان
2-    در بخش بهترین فیلم داستانی
از میان 6 کاندید
- حال حافظ خوب است - شب نیمه های ماه - آواز قناری - پیام بر - وقتی حواسمان نیست -  خانه امن نیست
دیپلم افتخار افتخار به همراه کمک هزینه سفر به  مشهد مقدس اهدا شد  به مهدی باقری آزاد برای فیلم وقتی حواسمان نیست از تهران
تندیس جشنواره و مبلغ  دوازده میلیون ريال جایزه نقدی و حمایت از تولید اثر بعدی بر اساس ضوابط اعلام شده تولید به همراه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا شد به مراد نظری برای فیلم شب نیمه های ماه از قم
3- در بخش بهترین فیلم پویانمایی  
از میان 3 کاندید
- مرمت - یک قطعه آسمان - آرایشگرها وجود ندارند
تندیس جشنواره و مبلغ  دوازده ريال و حمایت از تولید اثر بعدی بر اساس ضوابط اعلام شده تولید به همراه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا شد به محمد حدادی پور برای فیلم مرمت از اصفهان
 
 4- در بخش بهترین فیلم مستند
از میان 8 کاندید
- از ماه تا ماهی - آرامش سنگ- سرزمین سرد- آن دورها صدایی مرا می خواند- آخوند چینی دات کام
- 30 سال زندگی با 100 بند- اینجا شمعی روشن است - ورونیکا
دیپلم افتخار به همراه کمک هزینه سفر به  مشهد مقدس اهدا شد  به شهریار پورسیدیان برای فیلم سرزمین سرد از تالش
تندیس جشنواره و مبلغ دوازده میلیون ريال و حمایت از تولید اثر بعدی بر اساس ضوابط اعلام شده تولید به همراه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا می شود به کامران رضایی برای فیلم از ماه تا ماهی از کرمانشاه
5- در بخش بهترین فیلم تجربی
از میان 3 کاندید
- فراتر از هرمنوتیک- خیلی نزدیک کنار گوشم - روزگار تنهائی پدر و دختری
ضمن تقدیر از فیلم روزگار تنهائی پدر و دختری دیپلم افتخار به همراه کمک هزینه سفر به  مشهد مقدس اهدا شد  به مهدی یوسفعلی برای فیلم خیلی نزدیک کنار گوشم از قم
تندیس جشنواره و مبلغ دوازده میلیون ريال و حمایت از تولید اثر بعدی بر اساس ضوابط اعلام شده تولید به همراه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا شد به مسعود برخورداری برای فیلم فراتر از هرمنوتیک از اصفهان
     6- در بخش بهترین مجری طرح یا تهیه کننده
تندیس جشنواره و مبلغ  ده میلیون ريال اهدا شد به سید محمدحسین هاشمی از قم برای مجموعه آثار ارائه شده به جشنواره
7- در بخش بهترین فیلم  
تندیس جشنواره و مبلغ بیست میلیون ريال و حمایت از تولید اثر بعدی بر اساس ضوابط اعلام شده تولید به همراه کمک هزینه سفر به حج عمره اهدا شد به مجتبی حیدری و جبار اوجاقلو برای فیلم حال حافظ خوب است از زنجان
8- در بخش 110 ثانیه ای
از میان 3  کاندید
- نقش ماندگار - کیف- دست هایی برای پدر
تندیس جشنواره و مبلغ پنج میلیون ريال و حمایت از تولید اثر بعدی بر اساس ضوابط اعلام شده تولید به همراه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا می شود به نسیم مددی برای فیلم داستانی دست هایی برای پدر از اردبیل
در این بخش از برنامه احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی پشت تریبون رفت و گفت:
امثال آقای بحرانی لطف زیادی به ما داشته اند و حق زیادی به گردن ما داشته اند اگر عنایت خداوند و کمک وی نبود شخصی مثل من به اینجا نمی رسید.
وی افزود: جایگاه امروز من مدیون تلاش اشخاصی چون آقای بحرانی است زیرا وی مرا در نخستین فیلم خود به بازی گرفت و پس از آن نیز تهیه کنندگی و دستیاری این کارگردان را در برخی از فیلم ها بر عهده گرفتم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: به تمام کسانی که در جشنواره نماز و نیایش امسال حائز رتبه هاو دیپلم افتخار شده اند  مبلغ 2 میلیون ریال جایزه نقدیبه عنوان  کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا خواهد شد.
وی با بیان اینکه تمام منتخبان این جشنواره نیز مبلغ دو میلیون ریال هدیه به عنوان کمک هزینه سفر به مشهد مقدس  را دریافت خواهند کرد گفت: امیدواریم این کار سبب تشویق هنرمندان جوان شود.
قابل ذکر است در این برنامه علاوه بر مدیرکل و دبیر جشنواره و همچنین مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حمید ارباب سلیمانی مشاور وزیر و رئیس ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمدمیرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی عظیمی معاون فعالیت های سازمان امورسینمایی،حسن نجاریان، فضل ا.. شریعت پناهی، شهریار بحرانی، پژمان لشکری پور،گروسی(مدیرشبکه قرآن و معارف سیما)،  محمد روح الامین، محمود سالاری، مجید اکبرشاهی، مژگان زرگر، موسوی نژادیان ،مدیر ارشاد شهرستان قم،  معاون امنیتی و سیاسی استانداری قم ، تعدادی از سرپرستان دفاتر انجمن و جمع کثیری از هنرمندان، سینماگران، اصحاب رسانه و مطبوعات استان قم حضور داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.