نقش برجسته تنگی ور كتیبه ای تاریخی در روستای تنگی ور در 50 كیلومتری كامیاران است كه یادگاری باقی مانده از سارگن دوم و مربوط به دوره تاریخی عصر آهن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، این كتیبه كه به نام سنگ نبشته میخی اورامانات نیز معروف است، اولین بار در سال 1347 از سوی دكتر سرفراز مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت. 
این كتیبه به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد و آشوریان ارتباط دارد.
متن كتیبه تنگی ور در داخل طاقچه ای با قوس هلالی به ابعاد 70/1 متر بلندی و 5/1 متر پهنا در دامنه كوه زینانه در معبری صخره ای و سنگی و در مابین دو روستای تنگی ور و یوزیدر بر روی سنگ نقش بسته است.
ارتفاع كتیبه از سطح رودخانه تنگی ور كه داخل این معبر جریان دارد، به حدود 50 متر می رسد و در داخل طاقچه ای كه به عنوان پس زمینه كتیبه است كنده كاری شده است.
نقش برجسته انسانی با ارتفاع 5/1 متر و پهنای 30 سانتی متر دیده می شود، متن كتیبه به خط میخی در قابی به ابعاد 130 سانتی متر طول و 120 سانتی متر عرض و حدود 45 تا 50 سطر كه در فواصل هر سطر خطی موازی كشیده شده، نگارش یافته و از محاذی دهان نقش برجسته شروع شده و تمام اندام نقش برجسته را در بر گرفته است.
كتیبه تنگی ور از نظر محتوا و موضوع به پنج بخش شامل نیایش خدایان متعدد، نام و القاب سارگن دوم، شرح پیروزی های بزرگ پادشاهی سارگن، لشكر كشی به سرزمین كرل یا كرلا KARALA و شرح پیروزی ها و یادبودها، كتیبه ها و به احتمال زیاد تقدیس و نفرین تقسیم می شود./س
برچسب ها: کتیبه ، ارتفاع ، سارگن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.