یک کارشناس سياست خارجي گفت: تجربه کشورمان در حل بحران‌هاي منطقه‌اي و داشتن فناوري‌هاي نوين، روابط ایران با آفریقا را وارد فصل جديدي کرده است.

"حسن هاني‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به روابط ایران و کشورهای آفریقایی و تاثیر این روابط بر حل بحران‌های منطقه‌ای اظهار داشت: حضور ايران در نشست سران اتحاديه آفريقا باعث ايجاد فصل جديدي در روابط ايران با کشورهاي آفريقايي به خصوص اتيوپي شده است که این موضوع به حل بحران‌های منطقه‌ای کمک شایانی خواهد کرد.

وي افزود: با توجه به ظرفيت‌هاي انساني و اقتصادي قاره آفريقا، جمهوری اسلامی ایران می تواند با استفاده از ظرفيت‌هاي نفتی و گازی نقش به سزايي در پيشرفت اين قاره ايفا داشته باشد.

هاني‌زاده تصريح کرد: حضور چندین کشور آفريقايي در مجامع بين المللي مي‌تواند پشتوانه خوبي براي ايران در بحث انرژي هسته‌اي باشد و با توجه به حضور اين کشورها در جنبش عدم تعهد که رياست آن به عهده ایران است، کشورمان می تواند از موقعيت خوبي در حل بحران‌هاي منطقه‌اي برخوردار باشد.

این کارشناس سياست خارجي خاطرنشان کرد: رژيم صهيونيستي تمام تلاش خود را براي عدم حضور ايران در اجلاس سران کشورهاي آفريقايي به کار برد اما نتوانست مانع حضور ایران در این اجلاس شود.

هاني‌زاده تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران همواره در طول 30 سال گذشته تلاش کرده به کشورهاي آفريقايي براي رسيدن به استقلال کمک کند لذا با حضور خود در این اجلاس توانست در حل بحران‌هاي منطقه‌اي و بيداري اسلامي در شمال آفريقا نقش ويژه‌اي ايفا کند.

این کارشناس سياست خارجي در پايان خاطر نشان کرد: تشکيل ارتش متحد آفريقا با استفاده از تجربيات ايران در عرصه نظامي گام موثري در پيشبرد حل بحران‌هاي موجود در آفريقا خواهد داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: آفریقا ، ایران ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار