رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران گفت: تغييرات اقليمي تهديدي جدي در اكوسسيستم و حيات آيزيان محسوب مي شود.

عباسعلي مطلبي در پاسخ به خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ميزان خسارات ناشي از تغييرات اقليمي و اثرات آن در بخش شيلات تا كنون برآورد نشده است.
وي ادامه داد: با برگزاري اين كنفرانس ملي تغيير اقليم و اثر آن بر آينده شيلات در تلاش هستيم تا با مستندات علمي تاثيرات ناشي از تغييرات اقليمي در بخش شيلات  را ثابت كنيم.
وي ادامه داد: سياست اصلي بخش شيلات کشور توسعه مراکز پرورش ماهيان خاوياري است. تلاش مي کنيم با همکاري پنج کشور حاشيه خزر، صيد تجاري ماهيان خاوياري را متوقف کرده و احياي ذخاير را در دستور کار قرار دهيم.
مطلبي در پاسخ به سئوالي درباره تاثير تغييرات اقليمي بر جمعيت صدف ها، خاطر نشان ساخت: بروز تهديدات بيولوژيکي در کشور از جمله آثار تغييرات اقليمي است. همچنين طوفان گنو که از اثرات تغيير شرايط آب و هوايي است، بر روي سيستم هاي مرجاني و صدف ها تاثيرگذار بوده است.
وي ادامه داد: امسال مطالعات مخاطرات زيست محيطي پرورش تيلاپيا در استان هاي سمنان، تهران، البرز، خوزستان، کرمان و مرکزي در دست اقدام است. تاکنون مطالعه مخاطرات زيست محيطي استان تهران تمام شده و سمنان نيز در حال اتمام است.
رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران در پاسخ به سئوالي درباره تاثير تغييرات اقليمي بر جمعيت ماهيان خاوياري، بيان داشت: فعلا تهديدي در جمعيت اين گروه از ماهيان، احساس نمي شود.
وي بروز خشکسالي را يکي از تبعات پديده تغيير اقليم در ايران دانست و گفت: خشک شدن درياچه هاي هامون، پريشان و بختگان و اروميه بر ظرفيت هاي آبزي پروري کشور تاثيرگذاشته است.
رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران اضافه کرد: با توجه به کاهش آب رودخانه ها، آبزي پروري کشور دستخوش تغييرات جدي خواهد شد.
رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران گفت: تغييرات اقليمي مي تواند عامل بروز بيماري ها شود. به نحوي که افزايش جمعيت شانه دار خزر، کاهش ذخاير غذايي ماهيان اين درياچه را به همراه داشته است.
وي افزود: فقر منابع غذايي، آبزيان را در مقابل بيماري هاي ويروسي و باکتريايي حساس مي کند.
در شرایط سخت خشکسالی و تغییرات اقلیمی دو گونه کفال خاکستری و تیلاپیا که مقاوم به کم‌آبی و شوری آب هستند، می‌توانند در توسعه صنعت آبزی‌پروری مؤثر واقع شده و تولید مناسبی را برای کشور رقم بزنند.
وی درباره ماهیان خاویاری اظهار داشت: مشکل خاصی در این زمینه در آب‌های دریای خزر نداریم و تنها اینکه برای توسعه پایدار ماهیان خاویاری پنج کشور حوزه دریای خزر بر بازسازی و صید نکردن این گونه توافق کرده‌اند.
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیم و در پی آن کاهش بارندگی‌ها و کاهش آب، توسعه آبزی‌پروری کشور را در مخاطره قرار داده است.
وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری نخستین کنفرانس ملی تغییر اقلیم و اثرات آن بر آینده شیلات بتوانیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم و قبل از آنکه اتفاق مخاطره‌آمیزی برای تولید کشور روی دهد، راهکار عملی مناسبی اتخاذ کنیم./س
برچسب ها: شیلات ، خسارات ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار