رسيدگي به اتهامات مرتبط با خشونتهاي نظاميان انگليسي در عراق، در دادگاه عالي انگليس آغاز شد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، جلسات سه روزه دادرسي به خشونتهايي که گفته مي شود نظاميان انگليس در عراق مرتکب شده اند، روز سه شنبه در دادگاه عالي لندن آغاز شد. وکلاي دويست شهروند عراقي، روز سه شنبه شواهد خود را به دادگاه تحويل دادند و تحقيقات عمومي را درباره خشونتها و برخوردهاي ناشايستي که به نظاميان انگليسي در عراق نسبت داده مي شود، خواستار شدند. وکلاي مدافع همچنين ادعا کردند خشونت عليه شهروندان عراقي در فاصله سالهاي 2003 تا 2008، فراگير بوده است.
فيل شينر، وکيل دادگستري که هنگام ديدار با قربانيان خشونتها و اقوام آنها در لبنان، شواهدي را گردآوري کرده است، به عنوان يکي از اعضاي هيأت نمايندگي شهروندان عراقي در جلسه دادرسي حضور داشت. شينر مي گويد شواهد، بسيار شوکه کننده است. اصولاً هر آنچه بتوان درباره اقدامات آمريکا در زندانهاي گوانتانامو و ابوغريب تصور کرد، اساساً همان کارهايي است که انگليسي ها نيز به آنها مبادرت ورزيده اند.
بنا به گفته شينر، شواهدي که در جلسه دادرسي روز سه شنبه به دادگاه عالي لندن ارائه شد، شامل اظهارنامه هاي مکتوب و تصاوير ويدئويي مي شود که نظاميان انگليسي را هنگام بدرفتاري با اسراي جنگي و شهروندان عراقي نشان مي دهد. از جمله اين بدرفتاري ها نيز مي توان به ضرب و جرح، محروميت از خواب و تعرض جنسي اشاره کرد.
شينر خاطرنشان کرد اين پرونده ها فراموش نخواهد شد. لذا اگر در جلسه دادرسي به درخواست ما براي تحقيق پاسخ مثبت داده نشود، تسليم نخواهيم شد و براي يافتن راهکار ديگري کار را از اول شروع خواهيم کرد. صدها پرونده ديگر براي ارائه به دادگاه آماده شده اند. لذا، دير يا زود بايد اين مسئله را بپذيريم، تحقيقات را آغاز و به اعتراضهاي عمومي رسيدگي کنيم.
توني بلر، نخست وزير پيشين انگليس به علت رسوايي هاي مرتبط با نظاميان اين کشور در سال 2004 عذرخواهي کرده است، اما وزارت دفاع انگليس اصرار دارد نيازي به تحقيق درباره اتهامات نظاميان انگليسي وجود ندارد، زيرا خشونتهاي گفته شده، فراگير نبوده اند. 



برچسب ها: بین الملل ، انگلیس ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار