مدیر گروه تغذیه ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران سرطانی می توانند مانند سایر افراد، از انواع غذاها استفاده کنند.

محمّد صفریان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ضمن بیان مطلب بالا افزود: بر اساس باورهای عام که به تازگی میان بیماران سرطانی رایج شده است؛ این بیماران برای خود رژیم غذایی خاص در نظر می گیرند که این امر به لحاظ علمی پذیرفته نیست.

این متخصص با اشاره به این که رژیم غذایی فقط در انواع خاص و انگشت شمار بیماری سرطان، ضروری است تصریح کرد: انسان سالم به طور معمول مسایل مربوط به بهداشت در تغذیه را رعایت می کند که همین میزان مراعات برای بیماران  سرطانی کافی است.

وی در خصوص بهداشت تغذیه عموم افراد و با تأکید بر استفاده بیشتر از پروتئین گیاهی به نسبت پروتیئن های حیوانی، توضیح داد: به طور کلی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان باید از خوردن غذاهای محرک این بیماری، مانند گوشت قرمز و کباب پرهیز کرد.

وی همچنین اضافه کرد: غذاهای سوخته، روغن های چند بار مصرف شده، و غذاهای آلوده و مسموم از جمله مواردی است که باید از مصرف آن خودداری کرد.

این متخصص در پاسخ به سئوال خبرنگار که آیا بیماران سرطانی با وجود اختلالاتی که بر اثر مصرف داروهای ضد سرطان در بدنشان ایجاد می شود،  نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند یا خیر اظهار کرد: داروهای شیمی درمانی ممکن است در جذب ، متابولیسم و سایر بخش های بدن این بیماران اختلال ایجاد کند و در صورت لزوم و بر حسب نیاز بیمار، می توان با نظر پزشک متخصص، رژیم غذایی مناسب را برای بیمار سرطانی تجویز کرد.

مدیر گروه تغذیه ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان نکات قابل توجه برای بیماران سرطانی، حفظ وزن قبلی برای این بیماران را در اولویت دانست و گفت: بیماران سرطانی بهتر است وزن خود را حفظ کنند و در صورت مشاهده ی کاهش وزن با تغذیه ی مناسب وزن خود را تا رسیدن به وزن قبلی افزایش دهند./س

 

برچسب ها: بیماران ، نیازمند ، رژیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.