معاون تحليل هاي جهاني در مؤسسه استراتفور تاکيد کرد ارتش مصر ترجيح مي دهد اخوان المسلمين در قدرت باقي بماند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ ريوا بهالا درباره تحولات مصر گفت موج اخير ناآرامي ها در مصر در واقع در پي افزايش همکاري ميان اخوان المسلمين و ارتش مصر است. البته افزايش ناآرامي ها و بدتر شدن اوضاع اقتصادي به نفع ارتش است تا بتواند همچنان قدرت اخوان المسلمين را مهار کند. با وجود ناآرامي ها در سوئز، حمل و نقل دريايي از کانال سوئز مختل نشده است.

 تصميم دولت محمد مرسي رئيس جمهور مصر براي برقراري شرايط اضطراري در مناطق ناآرام کار راحتي براي مرسي نبوده است بويژه که مبارک رئيس جمهور رژيم قبل از مقررات مربوط به شرايط اضطراري براي حفظ قدرت خود براي چندين دهه استفاه کرده بود از اين رو استفاده مرسي از اين قوانين مردم را بيش از پيش تحريک مي کند. البته بررسي شورش ها در دو سال اخير نشان مي دهد که پليس و نيروهاي امنيت داخلي مصر هرگز نتوانسته اند به تنهايي ناآراميها را کنترل کنند. به همين علت مرسي يک بار ديگر مجبور شده است از ارتش کمک بخواهد.

 اين خود نشان مي دهد اخوان المسلمين به شکلي غيرقابل انکار به ارتش براي کنترل کشور وابسته است و اين خود اهرمي را به نيروهاي مسلح مصر مي دهد تا از نظر سياسي اخوان المسلمين را کنترل کنند. با توجه به اينکه دولت مصر براي دريافت وام چهار ميليارد و هشتصد ميليون دلاري از صندوق بين المللي پول مجبور است شرايطي را بپذيرد، فشارها بر دولت مرسي همچنان رو به افزايش است. 

از يک طرف دولت نياز فوري به اين وام دارد تا مانع از سقوط بيشتر ارزش پول اين کشور شود از طرف ديگر از شروط دريافت اين وام کاهش برخي يارانه ها و افزايش مالياتهاست که نتيجه آن ناآرامي هاي بيشتر خواهد بود. مرسي سعي کرده است تا اين فشارها و محدوديت ها را تا حدودي دور بزند به همين علت هم روند دريافت اين وام را به تاخير انداخته و کابينه دولت خود را ترميم کرده است و خواستار گفتگوي مجدد با مخالفان شده است.

 اما هيچ کدام از اين کارها نمي تواند مانع فشار و مرارت ناشي از سياستهاي رياضتي شود. در هر حال مرسي ابتدا بايد از ناآرامي هاي مرتبط با سالگرد انقلاب اين کشور عبور کند و کابينه جديد خود را منسجم کند و قرارداد براي دريافت وام را با صندوق بين المللي پول نهايي کند. در عين حال ارتش هيچ علاقه اي براي کنار گذاشتن مرسي از قدرت و بر عهده گرفتن مشکلات فراوان کشور ندارد.

فعلا حضور مرسي در قدرت به نفع ارتش است زيرا او و اخوان المسلمين سپربلاي ارتش هستند و همه انتقادات متوجه آنها مي شود. البته اين مسئله هم پيامدهاي خود را دارد. اخوان المسلمين همچنان بزرگترين و محبوبترين حزب سياسي در مصر است اما هر چه مردم از دولت اخوان المسلمين سرخورده تر شوند، اين مسئله به نفع ديگر احزاب سياسي از جمله شاخه سياسي سلفيهاي جهادي  موسوم به حزب النور است که بيست و پنج درصد از کرسيهاي پارلمان را در انتخابات قبلي به دست آوردند.

در حاليکه اختلاف و تفرقه ميان گروههاي سلفي باعث تضعيف ائتلاف آنها شده است، اما آنها تلاش مي کنند تا در آستانه انتخاباتي که براي بهار آينده برنامه ريزي شده است، متحد شوند. از نظر ارتش ، آنها ترجيح مي دهند با اخوان المسلمين تعامل داشته باشند تا اينکه مجبور شوند با احزاب تندرو در هر دو جناح سياسي تعامل کنند. 


                            آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: ارتش ، مصر ، اخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار