وزير صنعت، معدن و تجارت از ارتقاي جايگاه اقتصاد و صنايع معدن ايران خبر داد و گفت:‌ ايران در توليد مس کاتدي با 255 هزار تن رتبه دهم را دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري افزود: ظرفيت استخراج معادن کشور به 340 ميليون تن در سال رسيده در حالي که در سال 1384 معادل 116 ميليون تن بوده است.
وي گفت:‌ در توليد فولاد به ظرفيت 20 ميليون تن رسيده ايم و در توليد محصولات فولادي هم ظرفيت 31 ميليون تن تحقق يافته است که در سال 1384 به ترتيب 10 و 13 ميليون تن بود.
غضنفري اظهار داشت: ظرفيت و توليد واقعي سيمان به ترتيب 80 ميليون تن و 66 ميليون تن است در حالي که سال 84 حدود 31 و 32 ميليون تن بود و توليد آلومينيوم در اين مدت  از 230 به 450 هزار تن افزايش يافته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از گسترش حضور بخش خصوصي و واگذاري موفق اصل 44 قانون اساسي در حوزه معدن خبر داد و گفت: در بهره برداري از معادن و ساخت  صنايع و کارخانه هاي معدني هم خوداتکا هستيم.
غضنفري همچنين از توانمندي صدور خدمات فني مهندسي ساخت کارخانه سيمان، فولاد از مراحل طراحي تا ساخت خبر داد و افزود: ‌در برداشت تا ساخت کارخانه هاي معدني خوداتکا هستيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت ذخاير معادن شناسايي شده كشور را 57 تا 58 ميليارد تن بيان كرد و گفت: ‌از اين ميزان حدود  38 ميليارد تن ذخيره قطعي و 20 ميليارد تن ديگر احتمالي است.
وي ارزش ذخاير معدني را بيش از 770 ميليارد دلار اعلام  كرده و گفته است: هنوز در بخش اكتشاف كارهاي زيادي داريم كه انجام نشده است که احتمال افزايش آن وجود دارد.
‌اگر مجموع ذخاير را تقسيم بر 400 ميليون تن كنيم، با اين نرخ مصرف كنوني معدن 142 سال كار معدن مي تواند ادامه پيدا كند.
غضنفري گفت: در سنگ آهن، رتبه دوازدهم جهاني را با 5.2 ميليارد تن از ذخاير قطعي داريم و در زغال سنگ نيز رتبه 26 جهاني به دليل در اختيار داشتن 2.1 ميليارد تن از ذخاير قطعي را از آن خود كرده ايم.
در سرب و روي با 23 ميليون تن فلز محتوي سرب و روي معادل 4 درصد منابع جهاني را داريم و در سنگ آهن در رتبه بيستم جهاني هستيم.
در طلا نيز رتبه پنجاه و هفتم جهاني با 300 تن از ذخاير قطعي را از آن خود كرده ايم و البته در سنگ هاي تزيني با تنوع كم نظير در نوع و كيفيت مواجه هستيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد براينكه توجه به ارزش افزوده معدن و صنايع معدني، رمز گذر از تحريم هاي ناجوانمردانه غرب عليه ايران است، گفت:‌ حوزه معدن و صنايع معدني هر روز بيشتر از گذشته مورد توجه سرمايه گذاران، دانشگاهيان، دولتمردان و متخصصان قرار گرفته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: بايد در مراحل چهارگانه شناسايي و اكتشاف، كارگاه سازي و استخراج،‌ كارخانه سازي و فرآوري و استخراج ظرفتي ها را افزايش دهيم./س
برچسب ها: اقتصاد ، صنایع ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار