محوطه بام قشم ، قدیمی ترین استقرار گاه بشر در جزایر خلیج فارس ثبت آثار ملی شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس بام قشم ، کوهی است که قله آن مانند زمین مسطح و فلات گونه است و مساحت آن بیش از یک کیلومتر است که در 50 کیلومتری قشم و بین روستای طبل و سلخ قرار دارد .
رئیس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم گفت : این اثر تاریخی به شماره 30679ثبت ملی شده است .
دشتی زاده افزود : پارسال در منطقه بام قشم بیش از 100 قطعه ابزارهای سنگی قدیمی از جنس سنگهای آتش زنه کشف شد.
وی گفت : قدمت این اشیا به حدود150 هزار سال پیش به اواخر دوره پارینه سنگی قدیم و میانی زمان زندگی بشر اولیه باز می گردد که بر اساس همین شواهد این منطقه به عنوان نخستین استقرارگاه بشر در جزایر خلیج فارس محسوب می شود .
کشف ابزار جدید احتمال وجود نئاندرتال ها در دوره پارینه سنگی میانی در جزیره قشم را تقویت کرد وشواهد استقرارگاه بشر در جزیره قشم مربوط به عصر آهن در 750 سال قبل از میلاد تا 150 هزار سال افزیش داد .
نئاندرتال گونه بشری است که پس از عصر یخبندان مستقر شدند شکل و شمایل متفاوتی با انسان امروزی داشتند و کمی کوتاهتر بودند.
رئیس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم گفت : به علت اهمیت بام قشم بزودی این محوطه با مجوز پژوهشکده باستانشناسی کشور کاوش می شود .
جزیره قشم بر خلاف سایر جزایر خلیج فارس در واقع بخشی از زاگرس جنوبی محسوب می شود و این سرزمین در کمتر از 10 هزار سال پیش به جزیره تبدیل شده است و پیش از آن به سرزمین اصلی پیوسته بود .
دشتی زاده افزود : با کاوش و حفاری باستانشناسی بام قشم می توان تمام بقایای گیاهی ، استخوان حیوانات و همچنین نوع رسوبات مورد مطالعه و تاریخ نگاری را بررسی و با اطمینان بیشتر در مورد اقلیم این سرزمین و همچنین پوشش گیاهی و جانوری و نوع غذاهای انسان های اولیه در این منطقه اظهار نظر کرد./س

برچسب ها: ثبت ، بام قشم ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.