ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم، انتخاب مهندس «مهدی بازرگان» به عنوان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی، فرود سفینه فضایی شوروی در ماه و ارسال عکس از ماه به زمین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16بهمن 1391 خورشیدی برابر با 23 ربیع الاول 1434 هجری و 4 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است

ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم (201 ق)

(س) به شهر مقدس قم (201 ق)

یک سال پس از سفر تبعید گونه‌ی امام رضا (ع) به شهر مرو، حضرت معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده‌ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند ولی در آنجا عده‌ای از مخالفین اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده‌ای از همراهان حضرت در این حادثه غم‌انگیز به شهادت رسیدند.

حضرت در حالی که از غم و حُزن این واقعه، بسیار مریض بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود، شهر قم، مرکز شیعیان ما می‌باشد. سپس به طرف قم حرکت نمود. بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه (س) در حالی وارد شهر گردید که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود. آن بزرگوار هفده روز در شهر ولایت و امامت به سر برد و سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد.

انتخاب مهندس «مهدی بازرگان» به عنوان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی (1357 ش)

مهم‌ترین واقعه پس از ورود امام خمینی (ره) به ایران، انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت بود. در پی جلسه اعضای شورای انقلاب، به پیشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام، مهندس مهدی بازرگان، رهبر ملی‌گرایان و نهضت آزادی، به ریاست دولت موقت انقلاب اسلامی انتخاب شد و مأمور تشکیل کابینه گردید. امام در حکم انتصاب مهندس بازرگان، تصریح نمودند که اعضای دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی و بر اساس صلاحیت و کفایت و توانایی برای اداره امور انقلاب انتخاب شوند. ولی بازرگان برخلاف تأکید امام، همه وزرای کابینه را از میان لیبرال‌ها و ملی گرایان برگزید و جملگی از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه ملی بودند.

سیاست هیئت دولت موقت در طول نه ماه کار خود، در چندین مسأله از قبیل: تأکید بر کلمه جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان قانون اساسی، پاک‌سازی عناصر فاسد و طاغوتی و جایگزینی افراد صالح و نیز برخورد با ضد انقلاب، سلطنت‌طلب و تجزیه‌طلب‌ها و برخی موارد سیاست خارجی، با رهنمودهای حضرت امام خمینی منافات داشت. تا این که دولت موقت در پانزدهم آبان 1358، پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به صورت دسته‌جمعی استعفا دادند و زمینه برای انتخابات ریاست جمهوری مهیا گردید. حضرت امام مدت‌ها پس از استعفای بازرگان چندین بار در سخنرانی‌های خود گفتند: انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلباً راضی به این امر نبودم.

اعتراف سازمان سیا بر ناکامی در پیش‌بینی مسائل انقلاب اسلامی ایران (1357 ش)

مسؤولین سازمان سیا اعتراف کردند: این سازمان در رابطه با پیش‌بینی مسائل ایران ناکام بوده است. چیزی که ما پیش‌بینی نمی‌کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله پس از 14 سال تبعید، مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند.

اعلان رسانه های گروهی آمریکا بر قطع حمایت از دولت «بختیار» (1357 ش)

امام در مصاحبه ای با خبرنگاران داخلی و خارجی نظر خودشان را بیان کردند و فرمودند که من سلطنت شاه را قانونی نمی‌دانم. در همین روز 35 هزار آمریکایی، خاک ایران را ترک کردند. رسانه های جمعی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زاهدی، سفیر او را که خود را به آمریکا نزدیک می‌دانست نپذیرفته‌اند. شاپور بختیار اعلام کرد که حاضر به همکاری با طرفداران امام خمینی است.

حلت عالم خدمت‌گزار، حجت‌الاسلام و المسلمین «جلیل هنروَر خویی» (1376 ش)

حجت‌الاسلام حاج شیخ جلیل هنرور خویی در سال 1305 ش در شهرستان خوی در آذربایجان غربی به دنیا آمد. وی در مدت چهارده سال، ادبیات و سطوح عالی فقه و اصول را به خوبی آموخت و از سال 1337 ش، مدیریت یکی از مدارس علمیه شهر را به مدت بیست سال بر عهده گرفت. وی در این مدت و تا پایان عمر، به تدریس علوم دینی پرداخت و ده‌ها نفر از فضلا و طلاب را تربیت نمود. وی از بام تا شام را یکسره به تدریس معارف اهل بیت، گره‌گشایی از کار مردمان، پاسخگویی به مشکلات دینی مردم و اداره مساجد و مدارس می‌گذراند و اوقات بیکاری را مصروف مطالعه کتاب‌های مختلف می‌نمود.

از این رهگذر، بر تفسیر، تاریخ، حدیث و ادبیات عرب و عجم تسلطی فراوان داشت و همه مطالب را به حافظه خود سپرده بود. از حجت الاسلام هنرور خویی که از برخی علمای قم و نجف اجازات متعدد داشت، کتاب توضیح الاسماء در بیان وجه تسمیه پیامبران و امامان و علمای شیعه و سنّی و نیز شرح حال یکی از علمای بزرگ برجای مانده است. وی سرانجام در 16 بهمن 1376 ش در 71 سالگی رحلت کرد و در خوی به خاک سپرده شد.

پیروزی خانم مارگارت تاچر در انتخابات (1353 ش)

در انتخابات انگلستان خانم مارگارت تاچر که 49 سال دارد و زمانی وزیر فرهنگ بود در اولین دور انتخابات حزب محافظه کار با 130 رأی در مقابل 119 رأی ادوارد هیث نخست وزیر سابق و رهبر حزب محافظه کار انگلستان را شکست داده خود به رهبری حزب محافظه کار رسید

امام خمینی، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت تعیین کردند. (1357 ش)

متن فرمان به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای مهندس مهدی بازرگان بنابر پیشنهاد شورای انقلاب بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آراء اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری و جنبش ابراز شده است؛ و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم جنابعانی را بدون در نظرگرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندوم و رجوع به آراء عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی جدید را بدهید.

مقتضی است که اعضای دولت موقت را هرچه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص نموده‌ام تعیین و معرفی نمائید. کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود. موفقیّت شما و دولت موقّت را در این مرحله حساس تاریخی از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم. روح الله الموسوی الخمینی

رحلت «میرزا حسین خان دانش» ادیب و شاعر (1362 ق)

میرزا حسین خان دانش، مردی فاضل و شاعری با ذوق بود. این شاعر ایرانی بخشی از عمر خویش را در استانبول و آنکارا سپری کرد و تمام این مدت را به تحقیق و تالیف در ادب پارسی گذراند. از آثار دانش می‌توان به دستور زبان فارسی، سرآمدان سخن، درباره‌ی احوال پانزده نفر از مشاهیر شعر ایران از رودکی تا حافظ و ترجمه‌ی رباعیات حکیم عمر خیام که همگی به زبان ترکی هستند اشاره کرد.

تولد «آلفرد کبیر» امپراتور بریتانیا معروف به نجیب‌ترین پادشاه انگلستان (848 م)

آلفرد بزرگ (متولد ۸۴۹ - درگذشته ۸۹۹ میلادی)، از سال ۸۷۱ تا ۸۹۹ میلادی، پادشاه وسکس واقع در جنوب غربی انگلستان بوده‌است. وی فرزند اتلولف بود. پیش از آلفرد برادرش اتلرد پادشاه انگلوساکسون‌ها بود. آلفرد بزرگ نسبت به اتحاد وسکس با حکومتهای مجاور همت گماشت. سپس در سال ۸۷۱ میلادی موفق شد جلوی حملهٔ دانمارکی‌ها را بگیرد. آلفرد در سال ۸۹۹ میلادی به کشتی‌های دانمارکی حمله کرد و آن‌ها را شکست داد. انگلیسی‌ها او را به صورت فرمانروایی فروتن و بردبار توصیف می‌کنند. پس از مرگ وی اوضاع انگلیس دوباره آشفته شد. در 20 سالگی جنگاوری ورزیده و شوالیهای محبوب بود و روز 27 ژوئن 871 میلادی در 23 سالگی به سلطنت رسید. دوران سلطنت وی سراسر از جنگ با دانمارکی‌ها که به انگلیس حمله کرده بودند پر است. وی روز 5 مه 900 میلادی مرد.

تشکیل کنفرانس «یالتا» با حضور سران متفقین در اواخر جنگ جهانی دوم (1945 م)

کنفرانس تاریخی یالتا از چهارم فوریه 1945 م با شرکت استالین، روزولت و چرچیل رهبران شوروی، امریکا و انگلستان در شهر یالتا در اوکراین برگزار شد تا تسلیم بی‌قید و شرط آلمان نازی در جنگ دوم جهانی را بررسی نمایند. اعلامیه نهایی کنفرانس یالتا نیز بیشتر به آینده آلمان و نحوه تقسیم آن و ضوابط تشکیل یک مجمع جدید جهانی یا سازمان ملل متحد اختصاص داشت.

درباره آینده لهستان، که از ابتدای جنگ، تحت اشغال شوروی و آلمان قرار داشت، استالین نظر خود درباره شناسایی دولت دست‌نشانده شوروی در آن کشور و تغییر مرزهای شرقی لهستان را به کرسی نشاند و توافق درباره انتخاب حکومت آینده کشورهای آزاد شده از یوغ فاشیسم بر اساس اصول دموکراتیک، هیچ گونه تضمینی درباره چگونگی انتخاب آزاد حکومت‌های این کشورها در برنداشت. برنده اصلی کنفرانس یالتا، استالین، دیکتاتور شوروی سابق بود که با زیرکی و مکر خود، روزولت، رئیس جمهور امریکا را فریفت و مسائل مطرح شده در کنفرانس را به نفع خود به پایان برد.

فرود سفینه فضایی شوروی در ماه و ارسال عکس از ماه به زمین (1966 م)

امروز در تاریخ؛

اتحاد جماهیر شوروی، نخستین کشوری بود که فضاپیما به ماه فرستاد و نه ایالات متحده. در سال 1959 «لونا 2» در هنگام فرود در ماه با ان برخورد کرد. در فوریه‌ی 1966 «لونا 9» اولین فضاپیمایی بود که با آرامی بر سطح ماه فرود آمد و تصاویری از ماه به زمین ارسال نمود. چهار ماه بعد ایالات متحده با سفینه‌ی «سرویر 1» بر روی ماه فرود آمد.

16 بهمن در هشت سال دفاع مقدس

اعزام اولین لشکر قدس سپاه پاسداران به جبهه‌های نبرد 62.

برخی دیگر از رویدادهای 4 فوریه

211: «سه وروس Severus» امپراتور روم در 64 سالگی در خاک انگلستان پس از 18 سال حکومت گذشت. او در وصیتنامه خود نوشته بود: روم بدون یک ارتش بسیار نیرومند نمی‌تواند پایدار بماند؛ باید رفاه نظامیان تامین شود. به ملل دیگر باید به چشم حقارت نگاه شود!. وی تنها امپراتور روم بود که از پدر و مادر رومی در شمال آفریقا به دنیا آمده بود.

1915: در این روز و درجریان جنگ جهانی اول، دولت آلمان با زیردریایی‌های خود جزابر بریتانیا را محاصره (بلوکه) کرد و به همه دولت‌ها اعلام داشت: هرکشتی در منطقه محاصره ممکن است هدف قرارگیرد. این دومین محاصره دریایی انگلستان پس از آغاز قرن نوزدهم بود. نخستین محاصره به تصمیم ناپلئون بناپارت (امپراتور وقت فرانسه) انجام شده بود.

1926: «سایپل» صدر اعظم وقت اتریش ابراز تمایل کرد که اتریش و آلمان کشور واحدی را تشکیل دهند.

1948: سریلانکا (سیلان) مستعمره انگلستان، استقلال به دست آورد.

1962: ایزوستیا ارگان دولت شوروی نوشت که به یس بال (بازی چوگان) از ایران به روسیه و از روسیه به انگستان و آمریکا انتقال یافته و درمشرق زمین ریشه گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار