برنامه منظم ورزشی در حفظ سلامتی و کاهش اثرات بیماری ‌ها بسیار اثرگذار است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه با بیان این مطلب گفت:دیابت یکی از مهم‌ ترین بیماری‌ های ناشی از کم تحرکی است که در کشور ما حدود 5 تا 6 درصد جمعیت به این بیماری مبتلا هستند.

مریم پور آدینه افزود:افراد دارای فعالیت جسمی منظم کمتر احتمال دارد که به دیابت نوع دوم (دیابت بزرگسالان) مبتلا شوند و در صورت ابتلا نیز دیابت این افراد با انجام ورزش منظم بهتر کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بیماران دیابتی نوع یک که در بدن آن ها انسولین وجود ندارد اظهار داشت:ورزش با افزایش میزان متابولیسم و مصرف انرژی،سطح گلوکز یا قند خون را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب نیاز به انسولین تزریقی یا رعایت رژیم‌های بسیار سخت و محدود را در این افراد کمتر می‌کند.

پور ادینه با اشاره به اینکه استحکام استخوان ‌ها نیز با میزان فعالیت بدنی ارتباط مستقیم دارد،افزود:در بیمارانی که به مدت طولانی بستری شده‌اند و افرادی که پایشان گچ گرفته شده و تحرکی ندارند،تراکم استخوانی به شدت کاهش می‌یابد که با حرکات ورزشی از این امر می توان جلوگیری کرد.

شایان ذکر است فعالیت بدنی هم چنین میزان ابتلا، مرگ و میر و دیگر عوارض بیماری‌های قلبی و عروقی را به طور بسیار موثری کاهش می‌دهد و سبب می‌شود توانایی عضله قلب برای پمپ کردن خون و اکسیژن افزایش یابد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.