همزمان با دهه فجر و سی و چهارمین بهار شکوهمند انقلاب اسلامی، طی مراسمی با اولین مرکز مشاوره رفتاری و روان درمانی زندانیان خوزستان در زندان سپیدار اهواز افتتاح شد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،  همزمان با دهه پر فروغ فجر و سی و چهارمین بهار شکوهمند انقلاب اسلامی، طی مراسمی با حضور استاندار خوزستان و رئیس کل دادگستری استان، اولین مرکز مشاوره رفتاری و روان درمانی زندانیان خوزستان در زندان سپیدار اهواز افتتاح و با این اقدام استان خوزستان نیز به جمع استان‌های مجری طرح زندانبانی علمی پیوست.

این مرکز با ظرفیت 350 نفر دارای دو سالن اندرزگاهی –خوابگاهی، سالن مشاوره گروهی، مشاوره فردی، سالن آموزش و اقدامات فرهنگی است .

سید جعفر حجازی در آئین افتتاحیه این مرکز، گفت: خرسندیم که دیدگاه عالی و منویات امام راحل در تبدیل سیستم زندانبانی به مراکز تربیت و احیاء انسان‌ها جامعه عمل بخود پوشیده و امروز کرامت انسانی انسان‌های گرفتار به بهترین شکل در حال احیاء و اصلاح است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تلاش هوشمندانه مدیر کل زندان‌های خوزستان موجب شد تا این استان وارد عرصه زندانبانی علمی گردد و مشاهدات ما از این مرکز موجب امیدواری بسیاری شد که انسان‌ها و جوانان ما اگر بواسطه جرم به زندان افتادند در یک پروسه علمی و مفید راه تربیت و ترمیم کاستی‌های زندگی سعادتمندانه را در فرایندی علمی طی کنند و بعنوان فردی مفید به جامعه باز گردند.

نماینده عالی دولت در خوزستان با تشکر از مدیریت و برنامه‌های اصولی مدیر کل زندان‌های استان و همکاران وی که تحولات خوبی را ظرف یکساله گذشته علی رغم تراکم و افزایش محسوس جمعیت کیفری در زندانبانی استان پدید آورده‌اند، حمایت خود را از این امور اعلام كرد و افزود: استانداری تلاش خواهد کرد تا روند تحول و بهبود سیستم زندان‌ها و نزدیک سازی آن به استانداردها و همچنین ساخت و توسعه هدفمند زندان‌ها بشکل توقف ناپذیر انجام شود.

وی تصریح کرد: آرزوی همه ما این است که زندان نداشته باشیم اما جرم و مجرم و زندان و زندانی یک حقیقت است و ما برای تربیت انسان‌ها و با این نگاه که زندان مکان احیاء و باز تربیت افراد گرفتار است نیازمند داشتن و برخورداری از زندان‌های در شأن تربیت انسان هستیم.

حجازی در خاتمه گفت: امید دارم که با توسعه این حرکت‌های امید بخش در نظام زندانبانی در آینده نزدیک انحرافات در اندک جوانان استان مرتفع و آنان از ناپاکی، پاک و منزه باشند و قطعاً روش زندانبانی نوین استان می‌تواند سهم مورد انتظار از زندان را در پروسه اصلاح مجرمین متحقق سازد.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز با تقدیر از اقدام خوب و شاخص مدیر کل زندان‌ها و همکاران وی در اصلاح رو به رشد امور و تحقق راه اندازی اولین مرکز مشاوره و روان درمانی زندانیان در استان خوزستان، گفت: جدا از این برنامه‌ها تحولات جدی و خوبی را در فضای زندان و امر اصلاح و تربیت زندانیان پدید آورده است.

محمد باقر الفت افزود: اقدامات علمی و متأثر از برنامه‌ریزی و با سلیقه ای که در زندان‌های استان خاصه در این زندان و این مرکز علمی انجام پذیرفته، موجبات  شگفتی  را بواسطه آثار نظم و اخلاق و بهنجاری زندانیانی که با همه جرائم تحت تربیت قرار گرفته اند در بیننده  فراهم می‌آورد.

مدیر کل زندان‌های خوزستان  نیز در مراسم  افتتاح این مرکز، طرح روان درمانی زندانیان را گام علمی نظام زندانبانی به اصلاح رفتار و تغییر در اندیشه‌های مجرمانه زندانیان با رویکرد شناسائی بسترهای بروز جرم و ارتقاء اعتماد بنفس در زندانیان  و خود باوری آنان برای عدم ارتکاب بجرم پس از آزادی و در نتیجتاً کاهش هدفمند و اصولی جمعیت کیفری است که می‌تواند برترین دستاورد برای مردم باشد.

براساس اين خبر به نقل از سازمان زندان‌ها؛ رضا پوستچی عود بزه و بازگشت زندانیان آزاد شده به زندان را در استان حدود 20 تا 25% در صد ذکر کرد و گفت: بنابر تجربیات موفقی که اینجانب در دیگر استان‌ها داشته ام به سبب اجرای اصولی این طرح مشاهده کرده‌ام، نرخ عود جرم و بازگشت مجدد این افراد به زندان‌ها بسیار کاهش میابد و این بواسطه پرداخت ریشه ای به اصلاح رفتار مجرمانه زندانیان تحت پوشش است.

وی خاطرنشان كرد: با حمایت استاندار و بنابر برنامه ریزی‌های بعمل آمده انشاءا... با بهره برداری از اندرزگاه های بزرگ  مجتمع حرفه آموزی استان در آینده نزدیک دومین مرکز مکانیزه مشاوره رفتاری و روان درمانی زندانیان استان در آن مرکز با ظرفیت 2000 نفر آماده خواهد شد و پوشش زندانبانی استان علمی و کاربردی تر از گذشته خواهد شد.

گفتني است؛ در این آئین شیخ رباط معاونت انتظامی و امنیتی استنانداری، افشار نیا دادستان مرکز استان، مهندس فدعمی فرماندار کلانشهر اهواز و جمعی دیگر از مسئولین استان و اداره کل زندان‌های استان خوزستان حضور داشتند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار