پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي درباره اختلاف نظر مقامات پنتاگون درباره سوريه نوشت: اظهارات هفته گذشته لئون پانتا وزير دفاع آمريکا و ژنرال مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور حکايت از اختلافات اعضاي دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا بر سر سوريه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست، پانتا و دمپسي هفتم فوريه با حضور در برابر کميته نيروهاي مسلح سناي آمريکا به سوال جان مک کين سناتور جمهوريخواه ايالت آريزونا درباره اينکه آيا آنها از پيشنهاد هيلاري کلينتون وزير وقت امور خارجه و ديويد پترائوس رئيس وقت سيا، در خصوص تجهيز تسليحاتي مخالفان سوري حمايت کرده اند پاسخ مثبت دادند. 

پاسخ مثبت پانتا و دمپسي به اين پرسش موجب شد تا مک کين که مدتهاست از مداخله مستقيم هرچه بيشتر آمريکا در جنگ داخلي سوريه حمايت مي کند باراک اوباما را به کنار گذاشتن مقامات ارشد تيم امنيت ملي خود متهم کند. 

پانتا و دمپسي بلافاصله پس از پاسخ به اين پرسش اعلام کردند در پايان با تصميم اوباما براي مخالفت با اين پيشنهاد موافقت کرده اند. 

اين پرسش و پاسخ کوتاه در جلسه اي مطرح شد که به منظور رسيدگي به نحوه واکنش پنتاگون به حمله به کنسولگري آمريکا و تاسيسات مخفي سيا در بنغازي برگزار شده بود. 

جمهوريخواهان در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريکا در نوامبر سال گذشته و پس از آن تلاش کرد تا حادثه بنغازي را که به کشته شدن سفير آمريکا و سه آمريکايي ديگر انجاميد به يک مسئله سياسي بزرگ تبديل کنند. 

جمهوريخواهان حمله بنغازي را به عنوان سندي براي موضعگيري نرم و ملايم دولت اوباما در قبال تروريسم ارائه و اعلام کردند کاخ سفيد عمدا تلاش دارد تا اذهان عمومي را درباره ماهيت اين حمله منحرف کند.

نکته مهم آن است که در تمام پوشش هاي خبري از گفتگوهاي مک کين و پانتا و گزارش درباره اختلاف نظرهاي آشکار درباره سوريه ، ارتباط مستقيم حمله بنغازي و سياست آمريکا در تجهيز شورشيان در سوريه به هيچ وجه مورد بررسي قرار نگرفته است و علت اصلي اين مسئله آن است که حمله بنغازي ترفند آمريکا را در زمينه مبارزه با تروريسم و مقابله با القاعده و نيروهاي وابسته به اين شبکه نشان مي داد. 

حملات مرگبار به ساختمان هاي آمريکا در بنغازي از سوي نيروهاي وابسته به القاعده صورت گرفت؛ نيروهايي که ايدئولوژي آنها با ايدئولوژي نيروهاي مورد حمايت واشنگتن و متحدان اين کشور در جنگ براي براندازي رژيم بشار اسد رئيس جمهوري سوريه شباهت دارد.

اينکه وقايع بنغازي منجر به توقف هرگونه برنامه دولت اوباما براي مشارکت هرچه مستقيم تر در تجهيز شورشيان مخالف اسد در سوريه شود امري آشکار است. 

ژنرال مارتين دمپسي روز يکشنبه با اشاره به اينکه از حاميان تجهيز نيروهاي مخالف رژيم اسد در سوريه بوده است تاکيد کرد اين رويکرد سياسي هرگز بخشي از يک برنامه ويژه نبود و صرفا در قالب فهرستي از گرينه ها مطرح شد. 

دمپسي به خبرنگاراني که وي را در سفر از افغانستان همراهي مي کردند گفت: گمان مي کنم چنانچه راهي براي حل و فصل هرچه سريعتر اوضاع نظامي در سوريه وجود  داشته باشد اين مسئله نه تنها به نفع سوريه بلکه به نفع ما نيز خواهد بود. 

وي که در مراسم تغيير فرماندهي ناتو در افغانستان شرکت کرده بود افزود هدف از ارسال تجهيزات نظامي آمريکا سرعت بخشيدن به روند سرنگوني اسد است.

دمپسي به رغم اشاره به اينکه واشنگتن نياز به درکي هرچه واضح تر از فضاي کنوني حاکم بر سوريه پيش از گسترش دامنه مداخله کنوني خود در اين کشور دارد افزود در مذاکراتي که وي حضور داشته است هيچيک از گزينه ها از روي ميز حذف نشده است. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار