سازمان نظارت بر پيمان منع آزمايش هاي هسته اي تصاويري از نوع نظارت خود بر فعاليت هاي هسته اي در جهان منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،  يک کارشناس منع توليد و تکثير سلاح هاي کشتار جمعي گفت کره شمالي با سومين آزمايش هسته اي خود ممکن است در صدد باشد به دشمنانش نشان دهد مي تواند کلاهک هاي جنگي براي  موشک هايش بسازد اما اين کشور هنوز تا زماني که بتواند آمريکا را تهديد کند، راه زيادي دارد. اين باور به شکل  گسترده وجود دارد که اين کشور آسيايي تلاش مي کند کلاهک هاي هسته اي توليد کند. کره شمالي  اعلام کرد آزمايش اخير که قدرت هاي جهان همگي آن را محکوم کردند، از يک ابزار مينياتوري شده استفاده کرد.
تيبور تاث مدير اجرايي سازمان نظارت بر پيمان منع آزمايش هاي هسته اي (CTBTO) اعلام کرد اين اقدام تهديدي روشن براي صلح و امنيت بين المللي است و چالشي براي تلاش هايي به شمار مي رود که در مسير خلع سلاح هسته اي و منع توليد و تکثير سلاح هاي کشتار جمعي در جهان صورت مي گيرد.
اين سازمان نظارتي اعلام کرد حادثه انفجار مانند اخير که کره شمالي آن را آزمايش هسته اي خواند، لرزشي حدود پنج ريشتر داشت و دو بار شديدتر از آزمايشي بود که در سال دو هزار و نه و دو هزار و شش صورت گرفت. اين سازمان که در وين مستقر است، وظيفه دارد بر هر گونه آزمايش هسته اي احتمالي نظارت داشته باشد و اطمينان حاصل کند که هيچ آزمايشي از نظر دور نمي ماند. ابزارهايي که اين سازمان به کار مي گيرد شامل فناوري هاي ويژه لرزه نگاري و ثبت امواج لرزش است که بر اثر انفجارهاي هسته اي در زيرزمين ايجاد مي شود. آزمايش هسته اي سال دو هزار و شش کره شمالي را بيست و دو پايگاه لرزه نگاري ثبت کردند و آزمايش سال دو هزار و نه در شصت و يک پايگاه ثبت شد. آزمايش هسته اي ديروز (سه شنبه) در بيست و پنج پايگاه لرزه نگاري در سراسر جهان ثبت شد و اولين اطلاعات آن ظرف کمي بيش از يک ساعت در اختيار اين سازمان قرار گرفت. اين سازمان  از فناوري هايي چون حسگرهاي فروصوتي استفاده مي کند و پايگاه هاي نيز به جمع آوري و تجزيه و تحليل نمونه هاي هوا مي پردازند تا از ذرات موجود در هوا به نوع آزمايش صورت گرفته  پي ببرند. اين بررسي مي تواند هسته اي بودن آزمايش را دقيقا تاييد يا رد کند.
سازمان نظارت بر پيمان منع آزمايش هاي هسته اي ديروز دو انيميشن منتشر کرد که در آن نحوه نظارت بر فعاليت هاي هسته اي و کارکر پايگاه هاي لرزه نگاري تشريح شده است.







برچسب ها: بین الملل ، هسته ای ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار