سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، درخواست جنبش غیرمتعهدها برای انجام اقدامات ویژه در جهت حمایت از غیر نظامیان در درگیرهای مسلحانه را مطرح کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران "محمد خزاعی" در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی موضوع «حمایت از غیر نظامیان در درگیری‌های مسلحانه» تشکیل شده بود، به عنوان رئیس مرکز هماهنگی جنبش غیرمتعهدها مصوبات و اقدامات فعلی برای حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه را ناکافی دانست و خواستار حمایت موثرتر از غیر نظامیان در چارچوب قوانین بین‌المللی شد.

رئیس مرکز هماهنگی جنبش غیرمتعهدها در سازمان ملل با اشاره به تلاش‌های بین‌المللی و اقدامات شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از غیر نظامیان تاکید کرد: علی‌رغم اقدامات فوق، هنوز اکثریت کشته‌شدگان در درگیری‌های مسلحانه، غیر نظامیان هستند که بسیار مایه تاسف است.

خزاعی با ناکافی خواندن مصوبات بین‌المللی و اقدامات فعلی در حمایت از غیر نظامیان در درگیری‌های مسلحانه خواستار انجام اقدامات ویژه برای حمایت از غیر نظامیان شد.

وی آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل در خصوص نگرانی‌های موجود در خصوص حمایت از غیر نظامیان در درگیری‌های مسلحانه را زمینه خوبی برای گسترش بحث در این رابطه دانست و تصریح کرد: جنبش عدم تعهد معتقد است موضوع حمایت از غیر نظامیان باید در چارچوب منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز هماهنگی جنبش غیرمتعهدها افزایش حملات علیه افراد شاغل در سازمان‌های بشردوستانه را محکوم کرد و لزوم فراهم ساختن شرایط برای فعالیت تاسیسات غیر نظامی، بیمارستان‌ها و کمک‌رسانی به غیر نظامیان در مناطق درگیری را یاد آور شد.

خزاعی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد خواستار حمایت از غیر نظامیان در درگیری‌ها توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل است. البته ماموریت اصلی برای حمایت از غیر نظامیان برعهده دولت‌های میزبان بوده و تلاش‌های سازمان ملل، رافع مسوولیت دولت میزبان نیست.

وي در پایان تاکید کرد: جلسات و بحث‌های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص وضعیت غیر نظامیان در درگیری‌های غیرمسلحانه فرصت مناسبی برای ارزیابی و یافتن راه‌های بهتر برای حمایت از غیر نظامیان است و جنبش عدم تعهد، اهمیت زیادی برای حمایت از غیرنظامیان و لزوم پاسخ‌گویی ناقضان حقوق بشردوستانه و پایان مصونیت آنها قائل است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار