يک وکيل پايه يک دادگستري گفت: اعلام و افشای منابع مالی کاندیداها برای تبلیغات در قانون انتخابات، مسکوت مانده است. همواره قبل و بعد از انتخابات ارقام عجیب و غریبی به عنوان هزینه‌های انتخاباتی مطرح مي‌شود، که هيچ توضيح خاصي از سوي نامزدهاي انتخاباتي ارائه نمي‌شود.

"بهمن کشاورز" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، درباره قانون اصلاح انتخابات، اظهار داشت: ماده 31 قانون اصلاح انتخابات که هيات اجرائي را تغيير داده است، مثبت ارزيابي مي‌شود چراکه ترکیب هیات اجرایی مرکزی انتخابات را به نحوی تعيين کرده که علاوه بر وزیر کشور به عنوان رئیس هیات، افرادی از قوای مقننه و قضائیه و وزير اطلاعات در آن عضويت دارند.

اين حقوقدان با اشاره به انتخابات معتمدان مردمي در ماده 31 اين قانون ادامه داد: در اين ماده نحوه گزینش معتمدان مردمی را از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، برعهده وزیر کشور گذاشته است که نحوه انتخابات اين افراد بايد بهتر تعريف مي‌شد.

وي با بيان اينکه تعریف شخصیت مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مفهوم روشنی ندارد، گفت: این تعریف با همان مشکل مواجه است که اصل 115 قانون اساسی در مورد رجال مذهبی، سیاسی، مدیر، مدبر، امین و با تقوا با آن روبرو است.

کشاورز افزود: به هر حال این معتمدان مردمی محدود به کسانی خواهند بود که از دیدگاه وزیر کشور، که وابسته به یک جناح سیاسی خاص است، دارای صلاحیت و ویژگی برای عضویت در این ویژگی تشخیص داده مي‌شود که به نظر مي‌رسد جاي ترديد براي اين متعمدان باشد.

وي درباره اقدامات غيرقانوني در جريان رأي‌گيري، تصريح کرد: آنچه می‌تواند مانع از اقدام کاندیداها برای انجام اعمال وسیع غیرقانونی در راستای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات شود این است که داوطلب بداند اگر اقدامات غیرقانونی انجام دهد و توسط مقامات قانونی  احراز شود آراء خود را از دست خواهد داد.

اين وکيل پايه يک دادگستري اضافه کرد: اگر اینگونه نباشد ممکن است برای بعضی کاندیداها به اصطلاح «صرف» کند، با اقدامات وسیع غیرقانونی و تقلب‌آمیز نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهند.

وي با انتقاد از محدودیت مدت تبلیغات گفت: ابزارهای آن در قانون وجود دارد که شاید بهتر بود اصلاح مي‌شد. در انتخابات ریاست جمهوری، مردم با کسانی به عنوان کاندیدا مواجه هستند که آنها را نمی‌شناسند و برای شناسایی آنها به وقت کافی و امکانات نیاز دارند.

کشاورز با تاکيد بر مسکوت مانده اعلام و افشای منابع مالی کاندیداها برای تبلیغات در قانون انتخابات، خاطرنشان كرد: همواره قبل و بعد از انتخابات ارقام عجیب و غریبی به عنوان هزینه‌های انتخاباتی مطرح مي‌شود، که هيچ توضيح خاصي از سوي نامزدهاي انتخاباتي ارائه نمي‌شود، در صورتيکه در کشورهاي مختلف اين موضوع اهميت ويژه‌اي دارد و حتي تعيين کننده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار