نمایندگان مردم در مجلس با تأیید اقدامات مثبت دستگاه اطلاعاتی کشور در مبارزه با عوامل رسانه‌های بیگانه، بر لزوم هوشیاری رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی مبنی بر تبدیل نشدن به عامل دست بی‌بی‌سی و دستگاه‌های جاسوسی انگلیس، تأکید کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل ارخانه ملت، در کمتر از یک ماه اخیر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در فرآیندی هوشمندانه، اقدام به بازداشت تعدادی از عناصر وابسته به بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌‌سی کرد.

این اقدام مثبت وزارت اطلاعات که در سه اطلاعیه روابط عمومی این وزارت‌خانه از آن با عنوان "بازداشت تعدادی از عوامل شبکه مرتبط با سازمان عملیات روانی انگلیس موسوم به بی‌بی‌سی" یاد شده، اگرچه از سوی رسانه‌های وابسته به استکبار و صهیونیسم "به بازداشت گسترده خبرنگاران" یا "ایجاد محدودیت برای آزادی بیان در ایران" تعبیر شد، اما این اقدام پسندیده سربازان گمنام امام زمان (عج) از سوی کارشناسان داخلی رسانه و دلسوزان نظام و انقلاب، پاک‌سازی رسانه‌های داخلی از عناصر وابسته به ضدانقلاب نام گرفت.

خانه ملت در گفت‌وگویی که با رئیس، نایب‌رئیس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشت، همه آنها بر وجود عده‌ای فریب‌خورده و ناآگاه در میان بازداشتی‌ها تأکید کردند اما یادآور شدند که بازداشت افرادی که خلاف قوانین موضوعه کشور به تهیه و ارسال اخبار و اطلاعات برای رسانه‌های خارجی ضدانقلاب اقدام می‌کنند، در هر قشر و لباسی که باشند، باید با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

ضمن اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر تأثیرناپذیری نیروهای مخلص وزارت اطلاعات از هرگونه ارتباط با رسانه‌های ضد انقلاب در راستای منافع آنها تعبیر می‌شود.

متن کامل گفت‌وگوی خانه ملت با علاءالدین بروجردی رئیس، منصور حقیقت‌پور نایب‌رئیس و سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در ادامه می‌خوانیم.

بروجردی: وزارت اطلاعات در ردیابی و دستگیری خبرنگاران مرتبط با رسانه‌های بیگانه مثبت عمل کرد

علاءالدین بروجردی‌ با بیان اینکه توجه نیروهای وزارت اطلاعات به روابط برخی افراد با دستگاه‌های جاسوسی غرب، جزء وظایف ذاتی این وزارت است، گفت: این وزارت وظیفه دارد تا با هر گونه ناهنجاری امنیتی در میان هر قشری از جامعه که باشد، برخورد کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه گزارش مسئولان مربوط در وزارت اطلاعات به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در این گزارش به وجود افرادی ناآگاه در میان بازداشت‌شدگان اشاره که به این افراد آموزش‌ها و توجیه‌های لازم ارائه شده است.

وی اقدام مناسب وزارت اطلاعات در ردیابی و دستگیری خبرنگاران مرتبط با رسانه‌های بیگانه را یادآور شد و ادامه داد: هدف از اقدامات اخیر وزارت اطلاعات، نخست این بوده تا خبرنگاران ناآگاه مرتبط با دشمنان اسلام را توجیه کنند و سپس بتوانند با افرادی که به هر دلیلی در مسیر دشمنی با نظام اسلامی قرار گرفته‌اند، طبق موازین قانونی برخوردهای لازم صورت گیرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس اظهار امیدواری کرد تا در آینده خبرنگاران که از اقشار زحمت‌کش جامعه هستند و مسئولیت سنگین اطلاع‌رسانی بر دوش آنهاست، خود بتوانند بخش‌هایی از مسائل مربوط به فعالیت‌های رسانه‌ای بیگانگان را رصد کنند.

وی با تأکید بر اینکه بازداشت‌های اخیر، ‌هیچ ارتباطی به خبرنگار بودن آنها ندارد، تصریح کرد: هر فردی در هر سمت و منصبی که باشد،‌ ممکن است برای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بیگانه جاسوسی کند و ارتباطی به خبرنگار بودن یا نبودنش ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بر اساس موازین قانونی با مرتبطان با رسانه‌های بیگانه برخورد می‌شود، گفت: اینکه القا می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران که نماد و سمبل آزادی بیان هستند،‌ مقابله می‌کند، اقدام و تلاشی انحرافی و این فضاسازی‌ها فاقد ارزش است.

حقیقت‌پور: خبرنگارانی که عامدانه خبر برای رسانه‌های غربی فراهم کردند، باید پاسخگوی اقدامات‌شان باشند

منصور حقیقت‌پور با اشاره به استفاده رسانه‌های غربی از برخی خبرنگاران برای تهیه و ارسال خبر، گفت: این رسانه‌ها، ابتدا موضوعات و سرنخ‌ها را برای خبرنگاران خود تهیه و سپس به جمع‌آوری خبرهای تهیه‌شده از سوی این خبرنگاران اقدام می‌کنند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عده‌ای از خبرنگاران نیز دانسته یا ندانسته در دام‌های گسترده شده رسانه‌های غربی و ضد انقلاب فرو می‌افتند، افزود: در نشستی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با برخی مسئولان مربوط در وزارت اطلاعات درباره همین موضوع داشتیم، آنها نیز دو گروه بودن بازداشت‌شدگان را تأیید کردند.

وی ادامه داد: یک گروه،‌ عده‌ای از خبرنگاران هستند که عامدا اقدام به ارتباط گیری با رسانه‌های دشمنان انقلاب و نظام کرده‌اند و دسته دوم نیز کسانی هستند که ندانسته وارد دام رسانه‌های غربی شده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه زمینه آموزش و توجیه دسته ناآگاه در وزارت اطلاعات وجود دارد، تصریح کرد: اما آنهایی که عامدا وارد فعالیت جمع‌آوری اطلاعات شده و اقدام به ایجاد جنگ روانی در فضای ژورنالیستی و مجازی کشور کرده‌اند، باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

وی با اشاره به فضای تخریبی که علیه اقدامات مثبت وزارت اطلاعات در ردیابی و بازداشت فعالان رسانه‌ای دشمن به راه افتاده، گفت: ما اعتماد کامل به وفاداری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و مطمئنیم که به هیچ عنوان این نیروها از جریانات رسانه‌ای دشمنان تأثیر نمی‌پذیرند.

حقیقت‌پور تأکیدکرد: البته رسانه‌های داخل نیز نباید به جوسازی‌های رسانه‌های خارجی دامن بزنند تا نیروهای امنیتی بتوانند در کمال آرامش بررسی‌های لازم را انجام دهند.

نقوی حسینی: دستگاه اطلاعاتی نمی‌تواند در برابر بهره‌برداری بی‌بی‌سی از خبرنگاران سکوت کند

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به استفاده قدرت‌های سلطه‌گر و مداخله‌جو از حوزه رسانه در پیشبرد وقایع فتنه ۸۸، گفت: مستکبران تلاش کردند در این سال بسیاری از رسانه‌ها را در جهت منافع خود قرار دهند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی همکاری‌ها با رسانه‌های غربی، در بسیاری از موارد،‌ حتی آگاهانه هم نبود، افزود: دشمنان نظام اسلامی در این سال و پس از آن تلاش کردند تا با ترفندهایی بتوانند از اصحاب رسانه در ایران بهره‌برداری کنند.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری‌های رسانه‌های غربی از خبرنگاران ایرانی مسجل شد، ادامه داد: تلاش‌های اخیر وزارت اطلاعات در بازداشت و دستگیری تعدادی از خبرنگاران، در جهت پیشگیری از وقوع حوادث مشابه فتنه ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد است تا اجازه ندهد مجددا فضای رسانه‌ای کشور در خدمت قدرت‌های مداخله‌گر قرار گیرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با اشاره به راه‌اندازی شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی از سوی انگلیس، آن هم تنها چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، تصریح کرد: راه‌اندازی این رسانه، تنها با هدف ایجاد تریبونی برای فتنه‌گران بود تا بتوانند از طریق آن نقشه‌ها و سناریوهای خود را عملی کنند.

وی همچنین به یارگیری بنگاه خبرپراکنی انگلیس (بی‌بی‌سی فارسی) از میان اهالی رسانه در ایران و فراهم کردن سربازپیاده‌هایی از میان خبرنگاران اشاره کرد و افزود: برخی خبرنگاران در داخل با تهیه اخبار، گزارش‌ها، نظرسنجی‌ها و جمع‌آوری اطلاعات و دیدگاه‌های مختلف،‌ به تهیه برنامه‌های فتنه‌انگیزانه بی‌بی‌سی فارسی کمک می‌کنند که البته برخی از اصحاب رسانه، ناآگاهانه وارد بازی دشمن شده‌اند.

نقوی حسینی اظهار داشت: مثلا گاهی خارج‌نشینان در پوشش خبرنگار با برخی از مسئولان کشور تماس تلفنی می‌گیرند که آن مسئول نیز از روی ناآگاهی اطلاعات در اختیار این "به اصطلاح خبرنگار" می‌گذارد؛ همین مسأله سبب سوءاستفاده رسانه‌های دشمن از سخنان برخی مسئولان می‌شود.

وی با تأکید بر متعهد و انقلابی بودن جمع کثیری از خبرنگاران کشور، گفت: البته عده قلیلی نیز وجود دارند یا فریب می‌خورند یا اینکه خود متمایل به ارائه اطلاعات به بنگاه‌های خبرپراکنی غرب هستند؛ ‌بنابراین وزارت اطلاعات نمی‌تواند در اینجا سکوت کند؛ چرا که آرامش و منافع ملی و استراتژیک کشور به خطر می‌افتد؛ لذا قاطعانه وارد عمل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وجود شواهد و مدارکی در دست نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر همکاری مستقیم یا غیر مستقیم تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی با بی‌بی‌سی فارسی، از اقدام اخیر وزارت اطلاعات در ردیابی همکاران داخلی بنگاه خبرپراکنی انگلیس تقدیر و تصریح کرد: این بازداشت‌ها، هشداری است به همه خبرنگاران و رسانه‌ها تا توجه خود را به تماس‌های مشکوک بیشتر معطوف کنند و به عاملی برای کشورهای بیگانه تبدیل نشوند./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار