حاشیه برنامه سینمایی "هفت"؛

فخیم زاده: در زمان داوری ما هیچ کدام از مسئولان را ندیدیم/دری: اختلاف من و افخمی بر سر انتخاب مریلا زارعی بود

آرای اعلام شده در جشنواره سی و یکم خوب یا بد نظر هیئت داوران بوده و هیچ کدام از مسئولان در نظر ما دخالتی نداشته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران شب گذشته برنامه سینمایی "هفت" با اجرای "محمود گبرلو" از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.
گفتگوی ویژه این هفته با حضور " سید ضیاء الدین دری" و "مهدی فخیم زاده" از داوران بخش مسابقه سینمایی ایران در جشنواره سی و یکم اختصاصی داشت.
"سید ضیاءالدین دری" در ابتدا در خصوص داوری در این جشنواره گفت: داوری در این دوره از جشنواره فیلمی خاص وانمود شد و آنچه بیش از همه در این دوره از داوری به چشم می آمد ترکیب هیئت داوران از چند کارگردان بود که انتظار مردم از این داوران را خاص می کرد.
وی در ادامه در خصوص پخش نمایش فیلم ها اظهار داشت: سیستم پخش نمایش بدلیل سیستم دیجیتال بسیار خوب بود و تمام فیلم ها به اندازه طول زمانی خود وقت داوران را برای تماشای ان می گرفت.
"مهدی فخیم زاده" در خصوص برخی خبرها مبنی بر اختلاف نظر "جمال شورجه" با جمع هیئت داوران بیان کرد: "شورجه" یک نوع اعتقادات خاص در زمینه محتوا داشتند ولی در خصوص محتوا قبلا هیئت انتخاب اظهار نظر کرده بودندو ما صلاحیت صحبت در خصوص ساختار نداشتیم.
وی در این خصوص افزود: به واقع از وظایف هیئت داوران نظر راجع به محتوا نیست و قبل از ماهیت انتخاب آثار را بر این مبنا گزینش کرده بود.
فخیم زاده عنوان کرد: براساس سبد کالایی که ما داشتیم اگر افراد دیگری نیز داور بودند حدود 70 درصد آرا همین آرا اعلام شده بود.
وی ادامه داد: صحبت هایی که در مطبوعات در خصوص هیئت داوران می شود در خصوص اینکه مسئولان در رای هیئت داوران دخالت داشته اند به هیچ وجه درست نیست.

*مبنای داوری در جشنواره سی و یکم فیلم گرایی بود
"فخیم زاده" در این خصوص تشریح کرد: ما در زمان داوری یک نفر از مسئولان را ندیده ایم و حتی پیغام و واسطه ای نیز از آنها به ما نشده هرچه از داوری جشنواره سی و یکم است خوب یا بد، نظر هیئت داوران است.
وی در خصوص بیانیه هیئت داوران در شب اختتامیه جشنواره سی و یکم تصریح کرد: این بیانیه توسط اعضای هیئت داوران نوشته و پیش نویس شد و به دلیل داشتن صدای کلفت من، قرار شد آن را من قرائت کنم.
"فخیم زاده" در این خصوص افزود: سینمای ما ترسیده و حساس شده و بازتاب آن روي سالن های سینما و مخاطبان دیده می شود و این ترس از امسال شروع شد و تبعات آن در سال آینده نیز مشاهده خواهیم  بود.
"فخیم زاده" در خصوص مبنای داوری هیئت داوران در جشنواره سی ویکم اظهار داشت: ما نه جوان گرایی و نه پیشکسوت گرایی کردیم بلکه اساس داوری ها فیلم گرایی بود.
وی تصریح کرد: هیئت داوران فارغ از اینکه فیلم برای چه جایی است فیلم ها را انتخاب کردیم من خود به شخصه نمی‌دانستم "حمید فرخ نژاد" تا به حال جایزه نگرفته ما حتی به سابقه "مهرجویی" نیز توجه نکردیم چرا که فیلم او مورد پسند هیئت داوران واقع نشد.
"دری" در خصوص اثر داریوش مهرجویی گفت: اثر "مهرجویی" کار محترمی است ولی در داوری به آن جمع بندی لازم نرسید.

*نمی دانم چرا "جمال شورجه" در اختتامیه در سالن حاضر نشد
"فخیم زاده" ادامه داد" داوری کاندیدها در یک شب اتفاق افتاد و دلیل بالا نیامدن "جمال شورجه" در روز اختتامیه در روی سن آگاه نیستم.
"فخیم زاده" در خصوص اختلاف رای مردم با داوران بیان کرد: اگر آرا مردم با داورها یکی باشد پس چرا هیتی به عنوان هیئت داوران وجود دارد مردم حاضر در جشنواره همان مردمی نیستند که در سینما می آیند.
وی در این خصوص تصریح کرد: تماشاگر با احساس فیلم را می بیند ولی داور با منطق فیلم را می‌بیند و به همین دلیل نظر ما و مردم متفاوت می شود.
"دری" اظهار داشت: ما انقلابی کردیم و باید محکم هم پای اصول انقلاب بایستم. در داخل کشور افرادی هستند که بسیار حساس بوده و با فشار بر روی افرادی که مسئولیت های فرهنگی دارند فضایی را به وجود می آورند که اجازه تجربه نداده و به همنی دلیل به تکرار می‌رسیم و ما تنها در این جشنواره سه فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند" "دربند" با موضوعات ملتهب داریم.
"فخیم زاده" بیان کرد: زمانی که فیلمی پروانه نمایش می‌گیرد نهادهایی دیگر نباید اظهار نظر کنند و اگر حرفی دارند باید با سازمان سینمایی وارد بحث شوند و ما باید به آنچه صادر شده مطیع باشیم.
"دری" ادامه داد: برخی از کاندیدها در جشنواره حضور پیدا نکرده بودند گویی می دانستند که نتیجه آرا چیست  و اسامی لو رفته بود.

*دری:هیچ برنده ای از هیئت داوران تشکر نکرد
وی افزود: ما باید یاد بگیریم که بای همدیگر دست بزنیم و هنگام دریافت جایزه از داوران تشکر کنیم در این دوره من ندیدم کسی هنگام بالا آمدن روی سن و دریافت سیمرغ از داوران تشکر کند.
"دری" اظهار داشت: باید برندگان ما شعف خود را از کسب سیمرغ نشان داده و به آن افتخار کنند وقتی جایزه می گیرند غم زده هستند و هنگامی هم که جایزه نمی‌گیرند داوران را فحش می‌دهند.
"فخیم زاده" در خصوص فیلم "استرداد" گفت: فیلم استرداد از همه لحاظ فیلم خوبی بود و در 14 مورد کاندید شده بود.
"دری" در خصوص اینکه چرا شهاب حسینی، جایزه نگرفته عنوان کرد: "شهاب حسینی" در گذشته جایزه نگرفته بود و فقط خصوصیات فیزیکال نقش نمی شود جایزه داد.
"فخیم زاده" بیان کرد: من با "رضا داودنژاد" از اوایل انقلاب رفاقت داریم و هنگام نظر در خصوص فلیم کلامی هنرپیشگی، من نه تائید و نه تکذیب کردم و دوستان در این خصوص اظهار نظر  کردند.
وی ادامه داد: مهرجویی چه جایزه بگیرد یا نگیرد جایگاه خودش را دارد.
"دری" در خصوص اظهار نظر "بهروز افخمی" در برخی سایت ها خاطرنشان کرد: در بحث داوری در بخش مکمل زن دچار نوسان شدیم که در یک گفتگو من نظرم مریلا زارعی بود ولی طبق جع بندی رای نیاورد و پگاه آهنگرانی انتخاب شد.
گفتنی است، برنامه سینمایی هفت با موضوع بررسی مسائل روز سینمای ایران هر هفته جمعه شب ها با اجرای محمود گبرلو و تهیه کنندگی علی قانع از شبکه سه سیما به روی آنتن می رود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار