شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري راههاي عملياتي کردن خواسته هاي مردمي و توصيه هاي مقام معظم رهبري از سوي دولت و مجلس با حضور "محمدرضا باهنر" و "محمدحسن ابوترابي فرد" مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري راههاي عملياتي کردن خواسته هاي مردمي و توصيه هاي مقام معظم رهبري از سوي دولت و مجلس  با حضور "محمدرضا باهنر" و "محمدحسن ابوترابي فرد" مورد بررسي قرار گرفت.

حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي فرد در ابتدا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چگونه بايد خواسته هاي مردمي را در حوزه‌هاي مجلس و دولت عملياتي کرد، گفت: مقام معظم رهبري و ملت رشيد ايران دو نعمت ويژه‌اي هستند که هر دو از اسلام نشات و الهام مي‌گيرند، بنابراين بايد گفت مقام معظم رهبري برآمده از متن جامعه و ملت عزيز ايران است.

وي با اشاره به اينکه ما در اين ايام شکوه و عظمت هر دو نعمت را در کنار هم مشاهده کرديم، افزود: 22 بهمن نماد شکوه ملت ايران است به طوريکه در اين روز ملت ايران مقوله هاي مختلفي را در کنار هم به نمايش گذاشت.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در روز 22 بهمن اوج عقلانيت و درايت سياسي، دين باوري، تعهد به اسلام و آموزه‌هاي ديني به نمايش گذاشته است، اظهار داشت: در اين روز اوج ستيز و مبارزه خستگي ناپذير با نظام سلطه به سرگردگي آمريکاي جهانخوار به منصه ظهور رسيد.


* مقام معظم رهبري کليد واژه حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن است


ابوترابي فرد با بيان اينکه 22 بهمن آئينه شفاف و روشني بود که همه زيبايي ها را در برابر نگاه جامعه جهاني به نمايش گذاشت، بيان کرد: مقام معظم رهبري کليد واژه حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن است بنابراين در جامعه اسلامي کسي شايسته رهبري است که از همه توانايي‌ها در فهم، دانش، دين و علم گوي سبقت را از ديگران ربوده باشد.

وي گفت: سخنان اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي در برابر نظام سلطه و استکبار جهاني کاملا مبتني بر حکمت، منطقه، استدلال و برهانيت بود که مانند بهمني بر سر استکبار جهاني فرود آمد.

نايب رئيس مجلس افزود: اين سخنان حکيمانه منطبق بر واقعيت‌ها و جهت گيري صحيح براي رسيدن به نقاط قوت است.

ابوترابي فرد خاطرنشان ساخت: هماهنگ شدن حداکثري مسئولان و مردم به معناي هماهنگي با رهبر معظم نظام و در حقيقت هماهنگي با آموزه هاي ناب ديني و اسلامي است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا انسجام ملي در نظام جمهوري اسلامي تا به اين حد مهم شده است، گفت: مقام معظم رهبري سال 1386 را سال وحدت ملي و انسجام اسلامي نامگذاري کرده‌اند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در سايه وحدت مي‌توانيم به قدرت ماندگار تبديل شويم و انسجام اسلامي و وحدت امت اسلام ما را به يک قدرت در برابر نظام سلطه تبديل مي‌کند، خاطر نشان ساخت: راهبرد وحدت ملي نقشه راهي است که زمينه انسجام و وحدت ملت را در درون کشور فراهم مي‌کند.

وي با اشاره به اين که 22 بهمن نماد وحدت ملي بود افزود: جمهوري اسلامي توانسته اهداف و زياده خواهي نظام سلطه را به سرکردگي آمريکا مهار کند.


* انقلاب اسلامي همه تهديدها را به فرصت تبديل کرده است


ابوترابي‌فرد با اشاره به اينکه در درون کشور وحدت ملي ما را به يک قدرت تبديل کرده است، اظهار داشت: انقلاب اسلامي همه تهديدها را به فرصت تبديل کرده است.

نايب رئيس مجلس با بيان اينکه با وحدت و انسجام مثال زدني آمريکا را از عراق مهار کرديم، گفت: در لبنان در قدم اول توانستيم اتحاد نامقدس رژيم صهيونيستي،‌ آمريکا و متحدين آن‌ها را مهار کنيم.

وي با اشاره به اينکه انقلاب اسلامي ايران در طول 34 سال گذشته توانسته تمام تهديدها را بدون استثنا به فرصت مبدل کند، افزود: تهاجم آمريکا و صهيونيست‌ها به لبنان تهديدي بود که قابل ترديد نيست اما اين تهديد به يک فرصت طلايي مبدل شد يعني مقاومت اسلامي از درون اين تهديد تبلور يافت.

ابوترابي‌فرد تهاجم رژيم صهيونيستي به يک منطقه مظلوم به نام غزه را تهديد بزرگ عنوان کرد و افزود: جمهوري اسلامي با حمايت بي‌دريغ از مردم غزه توانست آن‌ها را به يک قدرت تبديل کند.


*22 بهمن فرصت طلايي براي ملت ايران بود


نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که اگر تهديد و تحريم نبود 22 بهمن امسال با اين عظمت خلق نمي‌شد اظهار کرد: 22 بهمن فرصت طلايي است که براي ملت ايران به وجود آمد.

وي با اشاره به اين که تحريم‌ها باعث شده تا بودجه سال 92 با نگاه کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي تدوين شود گفت: تحريم‌ها موجب شده است تا دولت و مجلس تلاش کنند با مديريت هزينه‌هاي جاري و افزايش درآمدهاي غيرنفتي رابطه بودجه سال 92 را با درآمدهاي نفتي به حداقل کاهش دهد.

ابوترابي فرد عملکرد بودجه امسال را حدود 100 الي 105 هزار ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: از اين رقم بيش از 95 هزار ميليارد تومان آن بودجه جاري است.

نايب رئيس مجلس گفت: اين موضوع تغيير ريل حرکت اقتصاد ايران، انضباط مالي و کنترل تورم را در پي خواهد داشت.


*افزايش نرخ دلار سياسي است نه اقتصادي


ابوترابي فرد با اشاره به اين که افزايش نرخ دلار ريشه‌هاي اقتصادي ندارد بلکه ريشه سياسي دارد ادامه داد: تحريم بانک مرکزي و اجازه ندادن براي انتقال پول به کشور از جمله آن است.

وي با اشاره به اينکه ما کمترين بدهي خارجي را در کل جهان داريم عنوان کرد: اقدامات سياسي موجب افزايش نرخ دلار شده است.


*22 بهمن قدرت بزرگي را خلق کرد


ابوترابي فرد با بيان اينکه 22 بهمن قدرت بزرگي را خلق کرد که ان شاءلله اين قدرت موجبات وحدت حداکثري روساي قوا و مسئولين را به وجود خواهد آورد، گفت: با افزايش اقتدار سياسي خود مي‌توانيم معضلات موجود را حل و فصل کنيم.


*مشکلات اقتصادي با اقتدار سياسي حل مي‌شود نه با گفتمان آمريکا


نايب رئيس مجلس مشکلات موجود را نه با گفتمان آمريکا بلکه با اقتدار سياسي و قرار گرفتن در موضع قدرت دانست و عنوان کرد: همه کالاهاي توليد داخل توجيه صادرات دارند و ورود کالاهاي مصرفي کاهش يافته است.

وي گفت: ان شاء الله با وحدت حداکثري بالاترين سطح وحدت ملي را تجربه خواهيم کرد بنابراين امنيت حداکثري ثمره وحدت ملي است اما بايد به نقطه بالاتري انتقال يابد.

ابوترابي فرد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه براي انتقال وحدت ملي به کشورهايي که تازه انقلاب کرده‌اند و به پا خواسته‌اند چه بايد کرد گفت: ايران به قدرت برتر منطقه تبديل شده و توانسته قدرت شيطاني نظام سلطه را به چالش بکشاند.


*از کمترين سخني که قلب مقام معظم رهبري را به درد آورد بپرهيزيم


وي با اشاره به اينکه ايران به کشور مولد علم تبديل شده است، خاطر نشان ساخت: بايد هميشه رو به بالا حرکت کنيم و از کمترين رفتار و سخني که قلب مقام معظم رهبري و ملت ايران را به درد بياورد پرهيز کنيم.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه نبايد کمترين نقطه سياهي در نظام وجود داشته باشد اظهار داشت: هر قدر بر نقاط قوت خود بيافزايم براي دنياي اسلام و جامعه بشري جذابيت و تاثيرگذاري بيشتري خواهيم داشت.

وي با اشاره به اينکه کاروان علمي کشور با شتاب در حال حرکت است، افزود: امروزه از نظر توسعه علمي جايگاه فاخري را به دست آورده‌ايم.

ابوترابي فرد با اشاره به اينکه با داشتن زيرساخت‌ها و منابع فراوان بايد به قدرت برتر اقتصادي تبديل شويم، افزود: در اين صورت نمي‌توانند با زبان تهديد صحبت کنند و اين در سايه همدلي و انسجام ملي به دست مي‌آيد.


*از قدرت اقتصادي راضي نيستم


نايب رئيس مجلس با اشاره به اينکه از قدرت اقتصادي خود راضي نيستم، اظهار کرد: زير ساخت‌هاي رشد و توسعه اقتصادي در طول اين سه دهه خصوصا بعد از دفاع مقدس در کشور مهيا شده است.

ابوترابي فرد در پايان اين برنامه اظهار داشت: از سيد حسن نصرالله سوال شد که چرا شما در کشوري که اديان مختلف هستند و توطئه‌هاي آمريکا وجود دارد وحدت داريد و حزب الله محور مقاومت و وحدت شده است؟ که وي پاسخ داد: چون ما براي اتباعمان بيشتر از وزني که دارند وزن قائل مي‌شويم.


*براي رقبايمان بيشتر از وزنشان وزن قائليم


وي بيان کرد: اين موضوع يعني ما براي دولت بيش از وزن خودش وزن قائل شويم دولت براي مجلس بيش از وزن قانوني‌اش وزن قائل شود و براي رفتار سياسي وزني که دارد وزن قائل شويم و اين تعامل را ارتقا مي‌بخشد و زمينه وحدت را به طور جدي فراهم مي‌سازد.

در ادامه برنامه محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس گفت: مقام معظم رهبري فصل الخطاب قضاوت است.


*بيانات مقام معظم رهبري واضح بود و نيازي به تحليل ندارد


وي افزود: بيانات مقام معظم رهبري به قدري روشن و واضح بود که نيازي به تاويل و تحليل ندارد.

نايب رئيس دوم مجلس با اشاره به اينکه مردم با محور قرار گرفتن قانون در کشور کاملا موافق هستند و مطالبه‌شان حرکت ما در چهارچوب قانون است، اظهار داشت: ما مسئولان بايد قدردان اعتماد مردم باشيم.

وي خاطر نشان ساخت: راي مردم به ما مشروط است و شرط اصلي آن تبعيت از احکام نوراني اسلام و قانون اساسي است.

محمدرضا باهنر با بيان اين که اگر زياده خواهي کنيم و به برخي از وظايف خود عمل نکنيم بيش از آن چه که قانون به عهده ما گذاشته است طلب قدرت و اختيار کنيم بايد پاسخگو باشيم.


* در نظام جمهوري اسلامي بن‌بستي وجود ندارد


نايب رئيس دوم مجلس با بيان اينکه در نظام جمهوري اسلامي بن بستي وجود ندارد، اظهار داشت: قانون اساسي آن چنان دقيق وظايف و مسئوليت‌هاي قوا و نهادهاي نظام جمهوري اسلامي را روشن کرده است که هيچ بن بستي در آن وجود ندارد.

وي با اشاره به ارجح بودن قانون ضمن برشمردن مثال‌هايي با بيان اينکه عده‌اي تصور مي‌کنند مجمع تشخيص مصلحت نظام فراتر از مجلس است، گفت: دو سه سال قبل بحثي درباره تفسير اصل 112 قانون اساسي درباره وظايف مجمع مطرح شد و پس از آن که شوراي نگهبان اين اصل را تفسير کرد همه کارها براساس تفسير تعريف شد.


*بهانه‌اي براي دعوا و زياده خواهي وجود ندارد


باهنر با اشاره به اين که براساس اصل 110 قانون اساسي تنظيم روابط قوا از وظايف رهبري است، افزود: هيچ بهانه و علتي براي اختلاف، دعوا و زياده خواهي وجود ندارد.

نايب رئيس دوم مجلس با اشاره به اينکه اگر به همه کمک و از قوانين تبعيت کنيم و قانون اساسي را محور قرار دهيم مشکلي پيش نخواهد آمد، اضافه کرد: مردم صددرصد با محور قرار گرفتن قانون موافقند بنابراين قانون فصل الخطاب است.

وي گفت: مردم نظام اسلامي خود را قبول دارند و از ما توقع دارند تا در چهارچوب نظام فعاليت کنيم.

باهنر با اشاره به اينکه ما در بسياري از موارد در مقابل عظمت مردم کم مي‌آوريم، افزود: بعضي وقت‌ها به فشارهاي دشمن نياز داريم.

نايب رئيس دوم مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه 22 بهمن آبرومندتر از 22 بهمن‌هاي قبلي برگزار شد، گفت: براي اداره کشور نياز به بحث‌هاي مدبرانه داريم.

وي افزود: مردم در راهپيمايي 22 بهمن حماسه پرشکوه به نمايش گذاشتند اما در قم اشتباهي توسط دوستان نادان و يا دشمنان دانا رخ داد و خوراک رسانه‌هاي بيگانه را فراهم کرد.

وي با اشاره به اينکه بايد هميشه و همه جا مراقب باشيم و با تدبير همدلي و همراهي عمل کنيم ادامه داد: دشمنان هزار نقطه روشن و افتخارآميز کشور که مردم در آن راهپيمايي کردند را ناديده گرفتند و قم را نشان دادند لذا بايد همه جا مواظب و رصد کنيم.


*گزارش مشت پرکني از مفاسد اقتصادي نداريم


باهنر با بيان اينکه براي استفاده از فرصت‌هاي اقتصادي نياز به خرد جمعي و تعامل داريم، افزود: رهبر انقلاب ديروز درباره مفاسد اقتصادي گلايه کردند بنابراين بايد گفت گزارش مشت پرکني درباره مقابله با مفاسد اقتصادي نداريم که خدمت مقام معظم رهبري و ملت ايران ارائه کنيم .

وي با بيان اينکه اگر همدلي قواي سه گانه در کشور باشد شايد 70، 90 درصد مشکلات قابل جبران باشد، گفت: راهش آن است که از احساسات مردم سوء استفاده نکنيم.

نايب رئيس دوم مجلس گفت: اگر به اين جمله امام(ره) باور داشتيم که عالم محضر خداست در محضر خدا معصيت نکنيد خيلي از مسائل به وجود نمي‌آمد.

وي در پايان گفت: به جرات و براساس 26 سالي که در مجلس بودم مي‌گويم جايي که مقام معظم رهبري در اين سال‌هايي که از حکم حکومتي استفاده کردند از تعداد انگشتان دست تجاوز نمي‌کند اما در حوزه سياستگذاري و نظرات مشورتي به مجلس ياري‌هاي زيادي رسانده‌اند.

انتهاي پيام/


دانلود فایل صوتی گفتگوی ویژه خبری


برچسب ها: مشکلات ، اقتصادی ، اقتدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار