نخستين پرونده ميراث معنوي در بشرويه يکي از شهرستانهاي استان خراسان جنوبي در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اتفاقي سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري بشرويه گفت: اين پرونده با عنوان احترام و رعايت حقوق حيوانات به ثبت رسيده است. 
اتفاقي گفت: پرونده ثبت شده شامل بخشهاي متفاوتي  است که وجود موقوفه زمين گربه اي  و تله موش زنده گير از جمله مهمترين بخشهاي آن است . 
تاريخ وقف زمين گربه اي مربوط به دوره صفويه  است و بر مبناي اين وقف  اگر گربه اي مواد غذايي را مي ربود ، صاحب مال خسارت خود را ازمحل عوايد اين زمين دريافت مي کردتا ديگر به اين گربه  صدمه اي وارد نشود. 
تله موش زنده گير نيز  وسيله اي است که اکنون در موزه خصوصي بشرويه نگهداري مي شود و قابليت گرفتن چند موش به صورت زنده بدون آسيب رساندن به آنها را دارد. 
وي اين وسيله را به لحاظ فني و سازه اي منحصر به فرد دانست و اظهار داشت : موشها بعد از گرفتار  شدن در اين تله ، به خارج از محدوده شهر و زندگي افراد منتقل  مي شدند که اين موضوع گوياي اهميت حق حيات و زندگي موجودات زنده در نظر مردمان اين منطقه است . 
اتفاقي ، تهيه ظروف آب مخصوص پرندگان در بادگيرها، نگهداري خاکروبه هاي منازل براي مدتي براي خارج شدن موجودات زنده و ‌تعبيه سازه هايي براي استراحت و استقرار پرندگان در ايوانها و سر در منازل را از ديگر مصاديق و شواهد اهميت جايگاه رعايت حقوق حيوانات در بين مردم بشرويه در قديم الايام عنوان کرد. 
سرپرست ميراث فرهنگي بشرويه  تصريح کرد : پرونده چند اثر ديگر در زمينه ميراث معنوي از جمله علم گردان حسينيه حاج علي اشرف بشرويه ، مراسم روز بني اسد در 12 محرم  و ميراث منقول از جمله منبر حسينيه حاج علي اشرف در دست بررسي و تهيه  است .
بشرويه يکي از شهرهايي داراي قدمت تاريخي و فرهنگي زياد و  گنجينه اي از آثار فرهنگي و معنوي است که در گذشته در زندگي مردم جريان داشته است./ي2
برچسب ها: میراث ، معنوی ، بشرویه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار