رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه يکي از عمده ترين وظايفم دفاع از استقلال قوه قضاييه و قضات است، گفت: برخي دلشان مي‌خواهد دستگاه قضا تابع آنها باشد و همه چيز را بپذيرد.

 به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني" در سي‌امين سالگرد دانشگاه علوم قضايي اظهار داشت: دستگاه قضا در طول مسير حياتش تحولات بسياري ديده و گام‌هاي بلندي برداشته است. 

رئيس دستگاه قضا ادامه داد: براي شکل گيري اين دستگاه شهيد آيت‌الله بهشتي تأثير بسياري داشته و در ايجاد دانشگاه علوم قضايي بسيار موثر بوده است.

وي با بيان اينکه دانشگاه علوم قضايي اکنون به يک مرکز آموزشي بزرگ تبديل شده است، تصريح کرد: ما امروز شاهد نتيجه اقدامات ثمر بخش در اين دانشگاه هستيم ولي اين دانشگاه با نقطه مطلوب فاصله دارد که بايد به آن دست يافت.

آيت‌الله آملي لاريجاني تأکيد کرد: اين دانشگاه داراي استعدادها و توانمندي‌هاي بسياري است و اميدواريم روز به روز در مسير تعالي گام بردارد.

وي با اشاره به بازسازي نيروي انساني در قوه قضاييه گفت: مهمترين رکن تحول در قوه قضاييه بازسازي نيروي انساني و جذب کارآمد آن است.

اين مقام ارشد قضايي كشور افزود: بدون داشتن نيروي کارآمد، سالم و فاضل نمي‌توانيم توقع تحول در قوه قضاييه را داشته باشيم.

وي ادامه داد: ما اکنون از کمبود نيرو رنج مي‌بريم، در اين دوره جديد اولين اولويت را بازسازي نيروي انساني قرار داديم و جذب نيروي انساني جديد تحول در دستگاه قضا را ايجاد کرده است.

آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: در جذب نيروي انساني جديد بايد با دقت، برنامه و ايجاد انگيزه صورت گيرد تا اين دستگاه بتواند نقش خود را در جامعه ايفا کند.

رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه اگر قوه قضاييه تحول پيدا کند کل نظام اسلامي تحول مي‌يابد، اظهار داشت: همه نيروهايي که در طول انقلاب اسلامي در بالندگي اين دستگاه نقش موثر داشتند مايه افتخار هستند.

وي ادامه داد: درصد بالايي از قضات از تحصيل‌کردگان دانشگاه علوم قضايي هستند و بايد در کنار تشويق براي جذب نيروي انساني مسير تکامل پژوهشگاه قضايي نيز فراهم شود چرا که بسياري از بحث‌ها مانند فلسفه حقوق و مباني حقوق، مغفول مانده است که بايد براي آن تدابيري انديشيده شود.

آيت‌الله آملي لاريجاني با انتقاد از کمبود نيروي انساني گفت: به دليل کمبود نيروي انساني نمي‌توانيم به بحث‌هاي نظري و تئوري که از نيازهاي قوه قضاييه است بپردازيم. 

وي با اشاره به مباحث تطبيقي در علم حقوق، افزود: در بسياري از بحث‌هاي حقوقي بحث‌هاي حوزوي نيز پيش مي‌آيد که بايد به آن توجه کرد.

آيت‌الله آملي لاريجاني تصريح کرد: ما در حوزه‌هاي علميه غنائم بسياري داريم که مي‌توانيم در تطبيق مباحث حقوقي از آنها استفاده کنيم.
 
رئيس دستگاه قضا افزود: بحث هايي نظير شخصيت‌هاي حقوقي، شرکت‌ها و سهام شرکت‌ها بحث‌هاي زيايد را براي حوزه علميه ايجاد کرده است که بايد به آنها پاسخ گفت.

وي با تأکيد بر موضوع اخلاق اظهارداشت: براي بالندگي دستگاه قضا عوامل زيادي موثر است و دو عامل مهم براي بالندگي قوه قضاييه استقلال و سلامت اين قوه و قضات آن است.

آيت‌الله آملي لاريجاني ادامه داد: اگر چه دستگاه‌هاي اجرايي مي‌تواند مبارزه با مفاسد را پيگيري کند ولي زمانيکه پيگيري و رسيدگي به مفاسد به دستگاه قضا رسيد استقلال و سلامت اين دستگاه از اهميت ويژه اي برخوردار مي‌شود.

رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه يکي از عمده‌ترين وظايفم دفاع از استقلال قوه قضاييه و قضات است گفت: خيلي‌ها دلشان مي‌خواهد دستگاه قضا تابع باشد و همه چيز را بپذيرد.

وي افزود: برخي بخاطر استقلال دستگاه قضا آن را مورد بي مهري قرار مي‌دهند و اين هزينه‌اي است که براي حفظ استقلال پرداخت کرد.

رئيس دستگاه قضا ادامه داد: سلامت قوه قضاييه اهميت ويژه‌اي دارد و اين موضوع مهم در قوه مورد عنايت قرار گرفته و نظارت‌هاي متعددي براي سالم سازي دستگاه قضا صورت مي‌گيرد.

آيت‌الله آملي لاريجاني اضافه کرد: هرچه نظارت بيروني وجود داشته باشد نمي‌توان از ناظر دروني بي‌بهره ماند چرا که مسئله اخلاق در دستگاه قضا جدي گرفته شود و براي سرمايه گذاري صورت گيرد مهمترين ناظر ايجاد مي‌شود.

رئيس دستگاه قضا گفت: در تبيين اقدامات اخلاق انگيزه بسيار مهم است الزامات از وجدان ما مي‌آيد اما براي حرکت انسان به سوي انجام عمل اخلاقي کافي نيست از اين رو انگيزه مي‌تواند انجام عمل اخلاقي را تضمين کند.  ‌

وي با بيان اينکه انگيزه براي انجام عمل اخلاقي جداي از بايدها و نبايدهاست گفت: نعمتي که ما در نظام جمهوري اسلامي از آن برخورداريم تنفس در فضاي معنوي ايمان و قرآن است که بسياري از آن بي بهره‌اند.

آيت‌الله آملي لاريجاني تصريح کرد: قرآن کلمات پيامبر اعظم و ائمه را در خود دارد که براي استفاده از آن، قدم اول بيداري است ما بايد اين مسئله را با خود حل کنيم که کجاي اين جهان ايستاده‌ايم و به کجا مي‌خواهيم برويم.

وي همچنين گفت: ما در غفلت زندگي مي‌کنيد درصورتي که از روح خالق يکتا در بدن انسان دميده شده و بدن انسان بعد از مدتي از بين مي‌رود ولي روح او از بين نمي‌رود و از اين طريق انسان از يک حيات به حيات ديگر منتقل مي‌شود.

رئيس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: براي دستيابي به اخلاق بايد طوفاني در وجودمان رخ بدهد تا بتوانيم از طريق شناخت خود در راه دستيابي به آن قدم برداريم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار