رئیس جنبش اوراسیا گفت: موازنه قدرت در اوراسيا مستلزم وحدت کشورهاي منطقه و همگرايي هر چه بيشتر ميان تمدن ملت‌هاست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، الکساندر دوگین رئیس جنبش اوراسیا در همایش ایران و همکاری های منطقه‌ای در اوراسیا که ديروز در دفتر مطلاعات سیاسی و بین‌المللی موسسه مطالعات ایران و اوراسیا برگزار شد، اظهار داشت: همکاری‌های کشورهاي منطقه‌ مي‌تواند مسیر موفقیت‌آمیزي برای همگرایی هر چه بيشتر کشورهای به استقلال رسیده پس از فروپاشی جماهیر شوروی سابق باشد.

وي فلسفه اوراسیا را یک پروژه عملی مطرح شده از سوی رئیس جمهوری روسیه دانست و افزود: بايد حوزه اورسیا را یک ایدئولوژی و فلسفه سیاسی تلقی کرد که همواره بر همگرایی تمدن کشورهای منطقه تأکید دارد.

دوگین ایدئولوژی همگرايي در منطقه را فراتر از مسئله اوراسیائیسم دانست و تصریح کرد: همانگونه که "امام خمینی(ره)" بنيان‌گذار کبير انقلاب در گفته‌هاي خود همواره بر شعار نه "شرقی،نه غربی" تأکید داشته، روسیه نیز تنها با تأکيد بر يکپارچگي اتحاد جماهير شوروي در زمينه فرهنگ و اصول خود، هیچگاه به هیچ سمتی از شرق و غرب گرایش نداشته است.

وی ادامه داد: اتحادیه جماهیر شوروی سابق اتحادي برگرفته از فلسفه تاریخی است که همواره بر منافع مشترک و سرنوشت یکسان کشورهای منطقه تأکید دارد.

دوگین با بیان اینکه روسیه در تلاش برای بازآفرینی در منطقه است، اظهار داشت: این امر یکی از اهداف فلسفه اوراسیائیسم است که لزوم مشارکت همه کشورهاي منطقه، با وجود سنن اسلامی‌شان را امری ضروری مي‌داند.

وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال ایجاد يک جهان چند قطبی در منطقه اوراسیا باشیم، افزود: ضرورت تجزیه و تحلیل سیاست‌هاي بین‌الملل براساس توازن قوا يک امر اجتناب‌ناپذير است.

دوگین ادامه داد: دیدگاه‌های ملی هیچگاه نمی‌توانند حافظ ملت‌ها شود، بلکه آنجه موجب تحقق اين امر خواهد شد توازن میان ملت‌ها و لزوم همگرایی ميان کشورهاي منطقه است.

وی اتحادیه اوراسیا را یک جهان چند قطبی از منظر پوتین تلقی کرده و افزود: منطقه اوراسیا باید مبتنی بر تمدن‌های کشورهاي منطقه و ایجاد فضایی برای چند قطبی شدن جهان است.

رئیس جنبش اوراسیا همگرایی جهان اسلام چین، هند، تایوان و دیگر اشکال همگرایی در منطقه را امری ضروری تلقی و تصریح کرد: با در نظر گرفتن مفهوم هژمون در منطقه، برنفاق حکومت‌ها و عدم استقلال آنها پی خواهیم برد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین گام برای جهان چند محوری، افزایش همگرایی در محور تهران- مسکو و پیوند دادن شمال و جنوب اوراسیا با یکدیگر است.

دوگین با تأکید بر تشابهات روسیه و ایران در منطقه، اظهار داشت: خروج بازیگران خارجی از منطقه از جمله نیروهای نظامي غرب و ناتو مهمترین فاکتور تامين امنیت برای روسیه و ایران است.

وی بر وجود تمام کشورهای منطقه و مشارکت آنها تأکید و تصريح کرد: وجود بازیگرانی چون پاکستان و افغانستان در منطقه می‌تواند لزوم همکاری‌ها را بیشتر کرده که با خروج نیروهای اشغالگر از این منطقه این مهم افزايش خواهد یافت.

دوگین ادامه داد: همه کشورهای منطقه باید در تلاش برای احیای دوباره افغانستان و کمک براي بازسازی آن باشند.

رئیس جنبش اوراسیا با اشاره به نقش پررنگ ایران، ترکیه و پاکستان در اوراسيا براي ایجاد فضای چند قطبی در اين منطقه، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم مسائل و مشکلات را از جهان چند قطبی حل کرده که این مهم معنای حقيقي فلسفه اوراسیائیسم را اثبات مي‌کند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اوراسیا ، قدرت ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار