سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت گیوه بافی نشلج کاشان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدان مهر با اعلام مطلب فوق افزود: گیوه بافی نشلج(نشلگ) کاشان در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در استان سمنان ( شهرستان شاهرود ) برگزار شد به ثبت ملی رسید.

به گفته وی: ساخت گیوه مستلزم دو بخش مجزا از هم یعنی رویه و تخت می باشد که در نشلج رویه را زنان می بافند و تخت را مردان می سازند و منظور از تخت كشي ساخت تخت اين نوع گيوه است.

یزدانمهر، نشلج را از دیرباز یکی از مراكز مهم تخت كشي وگيوه بافي معرفی کرد و افزود: گيوه هاي نشلجي در كاشان از شهرت خاصي برخوردار هستند. به همين علت با وجود پا افزارهاي مصنوعي كه امروزه به بازار آمده هنوز تخت كشان و گيوه بافان نشلگي در منزل يا كارگاه خود به ساخت تخت و بافت رويه ي اين نوع گيوه مي پردازند.

وی ادامه داد:تخت كشي در نشلج سابقه ي ديرينه اي دارد. چنان كه تخت كشان نشلج آن را به «گيو» پهلوان افسانه اي ايران پسر گودرز، داماد رستم و پدر بيژن ربط مي دهند که ذكر اين گونه قصه ها كه از ساليان دور و دراز در اذهان مردم مانده و سينه به سينه به نسل امروز رسيده است نشان از قدمت ديرينه ي اين صنعت و نيز ريشه ي فرهنگي آن در نشلج دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر نوع معيشت مردم كاشان، نشلج و تمام مناطق تابعه که مبتني بر كشاورزي، دامداري و مشاغل متروكه اي نظير چاروداري بوده، به ضرورت تحرك فراوان در فصول بهار،تابستان و پائيز كه زمان كار و تلاش است سعي مي كردند از پاي افزاري سبك و راحت، مقاوم درعين حال ارزان استفاده كنند.

یزدانمهر همچنین افزود:در نشلج هنوز پيرمردان و سالخوردگان در كارگاه محقر خود كه معمولا در كنار منزلشان واقع است با ابزار و وسايل ساده ي خود به تخت كشي مي پردازند همچنین زنان سالخورده و ميانسال در كنار شغل قالي بافي و خانه داري روي تخته سنگ ها و پله های كنار كوچه پس كوچه ها و میدانگاه های نشلج هر چند نفر دورهم می نشینند و رويه را به تخت های آماده ای که از تخت کشان می گیرند می بافند تا از اين طريق قسمتي از بار اقتصاد خانواده را به دوش داشته باشند.

این مقام مسئول با تاکید بر نقش مستقیم زن در امرار معاش و رونق اقتصاد برخی از خانواده های گیوه باف و تخت کش و نیز قدمت و سابقه ی فرهنگی این اثر که در نقش یک عنصر فرهنگی در افسانه ها،ترانه و ضرب المثل ها نفوذ یافته ،حفظ آن را برای ماندگاری این عناصر فرهنگی مهم ضروری دانست و افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بنا بر رسالت فرهنگی خود ثبت ملی این اثر فرهنگی را که بیانگر هویت فرهنگی مردم شهرستان کاشان است در دستور کار خود قرار داد تا ثبت دانش این اثر فرهنگی در فهرست میراث معنوی گامی موثر در معرفی و ماندگاری صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان کاشان باشد./س

برچسب ها: ثبت ، گیوه ، بافی ، نشلج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.