رژیم آل‌خلیفه به‌عنوان یک حکومت دست‌نشانده بیش از یک‌سوم سرزمین بحرین را دراختیار نیروهای آمریکایی قرار داده و با خریدهای نظامی فراوان از آمریکا و انگلیس به سرکوب مردم این کشور مشغول است.


گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران:

مستعمرگی بحرین
بحرین مجمع الجزایری متشکل از 33 جزیره نزدیک به سواحل شبه‌جزیره عربستان است که مانند اکثر کشورهای خلیج فارس کشوری با حکومت دیکتاتوری سلطنتی سنّی است. کشور کوچک بحرین به‌دلیل قرار گرفتن در آبهای جنوبی خلیج فارس همواره از اهمیتی استراتژیک برای قدرتهای جهانی برخوردار است. بحرین در موج اول استعمار توسط پرتغالی‌ها اشغال شده بود که در دوران شاه عباس صفوی مجدداً آزاد شد. اما در دوران قاجارها مجدداً توسط انگلیسی‌ها اشغال شد. در سال 1783 «شیخ احمد بن خلیفه» از خاندان خلیفه که اصالتاً عربستانی بودند، به این منطقه حمله کرد و این منطقه را به‌تصرف خود درآورد. شیخ سلمان بن احمد آل خلیفه در 1820 با امضای قرارداد سیاسی با انگلستان، تحت الحمایه آن کشور قرار گرفت. انگلستان به‌تدریج با امضای قراردادهای گوناگون با حکام بحرین آرام‌آرام بر این مجمع الجزایر تسلط یافت و در سال 1892 میلادی رسماً بحرین را مستعمره خود کرد.


بحرین، مستعمره تاریخی انگلیس در خاورمیانه

در طول تاریخ موجودیت سیاسی خود، بحرین به‌جای اتخاذ تصمیمات مستقل و داشتن یک نقش فعال در تحولات منطقه، همواره مطیع سیاست‌های آمریکا بوده و در حال حاضر، رژیم آل‌خلیفه، خاک این کشور را برای استفاده به‌عنوان یک جزیره نظامی یا پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار داده است و بیش از یک‌سوم خاک این کشور در اختیار ناوگان پنجم آمریکاست.

در حالی که از 14 فوریه 2011 با اعتراض مردم مسلمان بحرین علیه سیاست‌های رژیم آل‌خلیفه، کلکسیونی از جنایات در سرکوب یک حرکت‌ مردمی در این کشور به‌وقوع پیوسته است؛ آمریکا و انگلیس همچنان به روابط نظامی و امنیتی خود با رژیم آل‌خلیفه ادامه می‌دهند. با مروری بر فعالیت‌های نظامی و امنیتی اخیر رژیم آل‌خلیفه آشکار می‌شود که با شروع انقلاب‌های بیداری اسلامی توسط ملل منطقه خاورمیانه، رژیم آل‌خلیفه و پشتیبانان فرامنطقه‌ای آن به‌تکاپو افتاده و مدتها قبل از اینکه حرکتی از سوی ملت بحرین روی دهد؛ به تجهیز وسیع نظامی این رژیم جنایتکار پرداخته‌اند.


بیش از یک‌سوم از خاک بحرین در اختیار نظامیان آمریکایی قرار دارد.

 

رشد بودجه نظامی بحرین
مؤسسه بین‌المللی «استکهلم» در سال 2010 گزارش داد که از سال 1988 تا اوایل سال 2009 هزینه‌های نظامی بحرین از 232 میلیون دلار به 751 میلیون دلار افزایش یافته‌ و در سال 2007 بحرین 2.3 درصد از درآمد سرانه خود را صرف خرید تجهیزات نظامی کرده است.‌ بر پایه گزارش شاخص تجهیز نظامی کشورهای جهان نیز بحرین در سال 2011 میلادی در ردیف ده کشوری بوده که بودجه ‌نظامی خود را به‌شدت افزایش داده ‌است. اما این بودجه نظامی شدیداً افزایش یافته در چند سال اخیر در کجا و چگونه هزینه شده است؟


رژیم آل‌خلیفه، بحرین را به یک پادگان نظامی آمریکایی تبدیل کرده است.


روابط نظامی بحرین و آمریکا
روابط بحرین و آمریکا از سال 1932 و با توسعه صنعت نفت این کشور آغاز شد. اما این روابط پس از جنگ دوم خلیج فارس به اوج خود رسید و بحرین به مرکز فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تبدیل شد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مسئول و عهده‌دار نیروهای دریایی  آمریکا در خلیج فارس، دریای سرخ و سواحل شرقی آفریقا تا کنیا می‌باشد. این ناوگان در جنگ‌هایی که در منطقه روی داده است نقش مهمی داشته است.


در چند دهه گذشته بحرین به‌صورت پایگاه امن نیروهای فرامنطقه‌ای

برای فعالیت نظامی علیه کشورهای حوزه خلیج فارس عمل کرده است.

 

اساساً از زمان گشایش سفارت آمریکا در بحرین در سال 1971 مسائل امنیتی و دفاعی مهمترین بخش روابط دو کشور بوده است. حضور نظامی آمریکا در بحرین تا حوادث 11 سپتامبر به حضور در 7 پایگاه نظامی محدود می‌شد، در حالی‌که پس از حملات 11 سپتامبر این حضور تا 110 پایگاه نظامی افزایش یافت. آمریکا از سال 2000 میلادی تاکنون 4/1 میلیارد دلار اسلحه به بحرین فروخته است.


سال 2000 ناو مین‌روب «یواس‌اس‌ اردنت» در بحرین مستقر شد و این اولین مین‌روب آمریکایی به‌شمار می‌آمد که به‌طور دائم در خلیج فارس مستقر می‌شد. در این زمان بندر «سلمان» نیز به‌طور کامل تجهیز و آماده شد تا حمایت لجستیک از ناوهای آمریکایی و تأمین سوخت آنها را به‌انجام برساند. از سوی دیگر فرودگاه بین‌المللی «المحرق» نیز به‌عنوان مهمترین پایگاه هوایی برای نقل و انتقال نظامیان آمریکایی اختصاص یافت. پایگاه هوایی «عیسی» نیز در اختیار هواپیماهای جاسوسی آمریکایی قرار گرفت.

 


جرج بوش از بحرین به‌عنوان بزرگترین متحد غیر‌عضو ناتو برای آمریکا یاد می‌کرد.


سال 2001، نقطه اوج روابط نظامی منامه و واشنگتن بود. در این سال، جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا بحرین را به‌عنوان یکی از متحدان استراتژیک خود اعلام کرد و بحرین به‌عنوان مرکز لجستیک ناوسنت برای بار، کالا و محموله برای نظامیان آمریکایی درآمد. بحرین در اکتبر سال 2001 میلادی همکاری‌های مؤثری در پروژه جنگ علیه تروریست بوش انجام داد.


از سال 2001 به بعد روابط نظامی بحرین و آمریکا افزایش شدیدی یافت.


سال 2002 بوش از بحرین به‌عنوان متحد اصلی غیر‌ناتویی آمریکا در منطقه یاد کرد. جورج بوش در طول زمامداری خود بحرین را «الگوی اصلاحات» می‌خواند و به‌همین دلیل، کمک‌های بسیاری به حکومت بحرین کرد. بوش در سخنرانی سالانه 2005 خود در کنگره گفت: «اصلاحات مورد نظر به‌تدریج در هلالی از مغرب، اردن تا بحرین اجرا و نهادینه می‌شود».
سال 2008، مراسم شصتمین سالگرد حضور نظامی‌ آمریکا در بحرین برگزار شد. آمریکا در ابتدای سال 2008 اعلام کرد درصدد است عربستان و دیگر کشورهای منطقه خلیج‌فارس از جمله بحرین را به بمب‌های هوشمند (JDAM)  مجهز کند.


دولت اوباما در آستانه انقلاب مردم بحرین کمک‌های نظامی خود را به رژیم حاکم بر این کشور به بیش از دو برابر افزایش داد

سال 2009 دولت بحرین 8 میلیون دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت کرد.

فوریه 2010 رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد تا میزان کمک‌های نظامی واشنگتن به تعدادی از کشورهای عربی از جمله بحرین افزایش یابد. دولت اوباما اعلام کرد قصد دارد در مقایسه با بودجه سال 2010 در سال 2011 میزان کمک‌های نظامی خود را به بحرین افزایش دهد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این اقدام در چارچوب حمایت از هم‌پیمانان آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد و به دولت بحرین مبلغ 19/5 میلیون دلار اختصاص داده شده است. این مبلغ بیش از دو برابر سال قبل بود.


انگلیسی‌ها آموزش نیروهای رژیم آل‌خلیفه را برای سرکوب مردم به‌عهده گرفته‌اند.

 

سال 2011 دولت اوباما با بی‌میلی تمام و تحت فشار کنگره و مجامع حقوق بشری، فروش تسلیحات به بحرین را به‌ظاهر متوقف کرد.

سال 2012 آمریکا مبلغ 53 میلیون دلار برای چیزی که «تجهیزات مورد نیاز برای دفاع خارجی بحرین و حمایت از عملیات‌های ناوگان پنجم» می‌نامید؛ اختصاص داد و کمک‌های امنیتی دیگری نیز برای بحرین فراهم کرد.

 


اسلحه‌های اهدایی آمریکا در دست نظامیان آل‌خلیفه

آوریل 2012، خبرگزاری ارتش آمریکا گزارش داد که تیمی از متخصصان آموزش‌های نظامی این کشور برای آموزش طرز استفاده از بالگردهای نظامی به ارتش بحرین، در این کشور به‌سر می‌برند. هدا ننو، سفیر بحرین در آمریکا گفت: «وظیفه ارتش بحرین مبارزه با تهدیدهای خارجی است و احتمال استفاده از اسلحه‌های آمریکایی علیه مردم مخالف دولت در بحرین در آینده صفر است»!!


مارس 2012 مجله تایم گزارش داد که بالگردهای کبرای امریکایی در جریان تظاهرات مردم بحرین به‌سوی مخالفان شلیک می‌کرده‌اند. در لیست تسهیلات فروخته شده به بحرین توسط وزارت دفاع آمریکا به تاریخ ماه مارس و می، نام بالگرد‌های کبرا آمده است.


رژیم آل‌خلیفه برای کشتار مردم از بالگردهای آمریکایی استفاده می‌کند.

 

جولای 2012 فرمانده ارتش بحرین در منامه با فرمانده نیروهای آمریکایی در جنوب غرب آسیا دیدار و با وی درباره همکاری‌ها و مناسبات نظامی دوجانبه گفت‌وگو کرد. ژنرال «دیوید گلدوین» در دیدار با ارتشبد «شیخ خلیفه بن‌احمد آل‌خلیفه» با وی درباره هماهنگی نظامی بحرین و آمریکا گفت‌وگو کرد.

ژانویه 2013 مدارکی افشا شد که نشان می‌داد آمریکا همچنان به دولت بحرین در تأمین سلاح کمک می‌کند. مدارک وزارت دفاع آمریکا لیست کمک‌های آمریکا را به بحرین افشا نمود. گلوله، قطعات ماشین‌های جنگی، تسهیلات ارتباطی، بالگرد و سیستم موشکی از جمله موارد مذکور در این لیست بود. این مدارک برهه زمانی یک‌ساله‌ تا فوریه سال 2012 میلادی را در بر می‌گرفت. در یکی از مدارک آمده است که ارزش تسهیلات نظامی فروخته شده به بحرین در عرض یک‌سال، از اکتبر2010 به بعد، چیزی حدود 51 میلیون دلار بوده است.

 

روابط نظامی بحرین و انگلیس

روابط انگلیس و خاندان آل‌خلیفه جدای از مسائل سیاسی و نظامی، تاریخی است. از ابتدای شروع انقلاب 14 فوریه در بحرین انگلیس به‌شکل علنی و آشکار از خاندان آل‌خلیفه حمایت کرد و کارشناسان و مربیان آموزشی‌اش را برای آموزش نیروهای امنیتی بحرین به این جزیره فرستاد.


فوریه 2011 اسناد منتشر‌شده نشان می‌دهند؛ تنها چند هفته پیش از آغاز اعتراضات مردمی در بحرین در 14 فوریه، 48 مجوز تجارت اسلحه بین انگلیس و بحرین صادر شده و در همین محدوده زمانی، پروانه فروش 75 هزار پوند مهمات سلاح‌های کوچک به کشور بحرین نیز تصویب شده است.


انگلیس تأمین‌کننده اقلام مورد نیاز برای سرکوب مردم بحرین است.


می 2011 روزنامه انگلیسی ایندیپندنت فاش کرد افسرانی از ارتش بحرین که در میان آنها فرزند ولی‌عهد این کشور وجود داشته است؛ در آکادمی نظامی ساندهیرست انگلیس آموزش می‌بینند. این روزنامه نوشت: پس از گذشت چند ماه از سرکوب شدید تظاهرات هواداران دموکراسی، پنج نفر از افسران بحرین ماه گذشته آموزش‌هایی در ساندهیرست دیده و به کشور بازگشته‌اند. در میان این افسران، امیر «سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه» فرزند ولی‌عهد بحرین نیز حضور داشته است. پادشاه بحرین سالیانه 70 هزار پوند کمک مالی در اختیار این مؤسسه قرار می‌دهد.

سپتامبر 2011 با وجود استفاده نیروهای بحرینی از سلاح‌های انگلیسی در سرکوب مردم، دولت انگلیس از رژیم آل‌خلیفه دعوت کرد که در بزرگ‎ترین نمایشگاه اسلحه این کشور شرکت کند.


با وجود اعتراضات بین‌المللی، رژیم آل‌خلیفه از مدعوان ویژه لندن

برای دیدار از نمایشگاه تجهیزات نظامی بود.

دسامبر 2012 یکی از رهبران جنبش الاحرار بحرین با اشاره به توافقنامه‌های نظامی رژیم آل‌خلیفه با انگلیس جزئیاتی از خریدهای نظامی بحرین را از این کشور فاش کرد. «جعفر الحسابی» گفت: پس از وقوع انقلاب در بحرین کارشناسانی از اسکاتلندیارد انگلیس به بحرین آمدند و برای سرکوب تظاهرات مردمی به حکومت آل‌خلیفه مشاوره می‌دهند. بحرین با انگلیس توافقنامه‌های نظامی دارد و این کشور به بحرین تسلیحات صادر می‌کند و چندی پیش نیز ولیعهد به این کشور رفت تا توافقنامه‌های جدید را به امضا برساند. بیشتر تسلیحاتی که می‌خرند برای سرکوب تظاهرات است. مانند گاز اشک‌آور که نیروهای امنیتی برای تیراندازی به‌سمت تظاهرکنندگان از آنها استفاده می‌کنند. بخش عمده این تسلیحات از انگلیس خریداری می‌شود.

 

کمک به صدام در جنگ علیه ایران
در طول حمله صدام به ایران، بحرین همچون عربستان و کویت، حریم هوایی خود را برای استفاده هواپیماهای عراقی در اختیار صدام گذاشته بود. صدام در آغاز جنگ، همواره از حریم هوایی کویت و عربستان، بهره می‌برده و در پایان جنگ در حمله به تأسیسات نفتی مستقر در جزایر ایرانی و نفتکش‌های رفت‌وآمد کننده از حریم هوایی کشورهای قطر و بحرین بهره می‌برد.

 


رژیم دست‌نشانده آل‌خلیفه همواره در خدمت سیاست‌های جنگ‌افروزی آمریکا و انگلیس بوده است.

 

کمک به آمریکا در جنگ اول خلیج فارس
به‌دنبال اشغال کویت در سال 1991 از طرف عراق، بحرین بخشی از ائتلاف به‌رهبری آمریکا برای خارج ساختن عراق از کویت بود. در جنگ ائتلاف علیه عراق، این کشور میزبان 17500 سرباز و 250 هواپیمای جنگی در پایگاه هوایی شیخ‌عیسی بود و به‌دنبال آزادسازی کویت در فوریه 1991، حدود 1300 نفر از پرسنل نظامی آمریکا در بحرین در طول دهه 1990 برای کنترل عراق و شخص صدام حسین ماندگار شدند. طی دهه نود کشور بحرین از جمله مهمترین کشورهایی بود که انواع کمک‌های لجستیکی را به نیروی دریایی آمریکا ارائه می‌داد تا محاصره اقتصادی تحمیل شده بر عراق به کامل‌ترین شکل به اجرا گذاشته شود و مانع قاچاق نفت این کشور به خارج شود.

 

کمک به آمریکا در سرنگونی صدام
بحرین در جنگ ایالات متحده برای سرنگونی صدام حسین در سال 2003 نیز پایگاه هوایی شیخ‌عیسی را به‌منظور انجام مأموریت‌های نظامی در اختیار ایالات متحده قرار داد. مشارکت بحرین و کمک به آمریکا در جنگ عراق، علی‌رغم مخالفت مردم بحرین صورت گرفت.


کشتار مردم بحرین با کمک‌های نظامی آمریکا و انگلیس انجام می‌شود.

 

کمک به آمریکا در جنگ علیه افغانستان
بحرین و امارات متحده عربی تنها دولت‌های خلیج فارس بودند که نیروهای خود را در جنگ افغانستان در اختیار ایالات متحده قرار داده و نیروهایی نیز به افغانستان اعزام کردند. بحرین اولین و اصلی‌ترین مکان برای انتقال تجهیزات نظامی برای عملیات آمریکا در افغانستان بود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: آل خلیفه ، وبگردی ، بحرین ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار