عضو کمیسیون انرژی مجلس از ارائه طرح الزام دولت به کاهش صادرات نفت به مجلس خبر داد و گفت: پس از بررسی لایحه بودجه 92، نمایندگان به این طرح رای خواهند داد.

سیدمهدی موسوی نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه طی 3 ماه گذشته طرح الزام دولت به کاهش صادرات نفت از سوی نمایندگان مطرح شده اما هنوز به صحن علنی نرفته است افزود: پس از بررسی لایحه بودجه 92، نمایندگان به این طرح رای خواهند داد.

وی تصریح کرد: طرح‌های جدیدی برای کاهش میزان صادرات وجود دارد و طبق طرح پیشنهادی مجلس، دولت باید صادرات نفت خام را نسبت به میزان صادرات سال 90 به یک سوم کاهش دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه صنعت نفت بعد از اجرای هدفمندی یارانه مظلوم واقع شده است افزود: بخش عظیمی از درآمدهای نفتی در جهت هدفمندسازی یارانه ها و بعضی از نیازهای بودجه جاری تخصیص یافته و کمتر به این موضوع بها داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال توسعه و رشد کمیّ قابل توجهی در این صنعت مشاهده نکردیم در طی بازدیدهای بعمل آمده برخی از فازها به مرحله تولید نرسیدند و این صنعت برای توسعه نیاز به لوایح و تبصره های جدید است. 

موسوی‌نژاد تاکید کرد: ایران توانایی ساخت پالایشگاه دارد تا به جای صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده صادر کند.

وی تاکید کرد: صادرات فرآوده، هم بیکاری را در کشور کاهش می‌دهد و هم تولید را افزاش داده و نیاز به واردات را نیز در داخل کشور کاهش می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: کاهش میزان صادرات نفتی به این معنی نیست که تحریم ها باعث این موضوع شده است بلکه این بدان معناست که ما از خام فروشی این نعمت خدادادی جلوگیری کنیم.

موسی نژاد اضافه کرد: مسئولان کشور ما براي مهار اصلاح الگوي مصرف تلاش هاي ارزنده اي را داشتند، اما هنوز هم کافي نيست. بايد عزم جدي براي توسعه اقتصاد ملي فراهم شود.

وي با بيان اينکه بايد برنامه مدون براي رسيدن به چشم انداز 20 ساله (افق 1404) در کشور ترسيم شود، افزود: در طول 34 سال گذشته، کارنامه درخشاني را در عرصه هاي مختلف به ثبت رسانيديم، اين موفقيت ها کافي نيست.

موسی نژاد با تاکيد بر اينکه با کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي، عرصه براي توسعه اقتصادي فراهم مي شود، گفت: اگر سالانه 10 درصد از وابستگي نفت به بودجه کشور کاسته شود، مي توانيم راه را براي رسيدن به افق 1404 سند چشم انداز، فراهم کنيم./س
برچسب ها: صادرات ، نفت ، میزان ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار