ایرانیان باستان برای بهره برداری بهتر از زمین های موجود در دشت ها که به علت نبود آب بدون استفاده مانده بود ،دست به ابتکاری زدند که باوجود گذشت هزاران سال هنوز هم در نوع خود در جهان بی نظیراست و از شگفتی های عرصه عمران و کشاورزی به شمار می رود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان  پژوهشگران به‌اتفاق معتقدند که بهره‌برداری از قنات ابتدا در ایران صورت گرفته و در دوره‌ هخامنشی توسط ایرانیان به عمان، یمن وکشورهای شاخ آفریقا نیز راه یافت، سپس مسلمانان آن را به اسپانیا منتقل رکردند ، هم اکنون قدیمی‌ترین کاریزها در ایران ، افغانستان و تاجیکستان وجود دارد.
در ایران در مجموع حدود 40 هزار قنات با 272 هزار کیلومتر کانال کشی و آب دهی بیش از هشت میلیارد مترمکعب در سال شناسایی شده که این رقم در استان همدان 2 هزار و 800 قنات با 680 کیلومتر طول و آب دهی 220 میلیون مترمکعب در سال است .
به بیان دیگر 6 و نیم درصد قنات های کشور در استان همدان قرار دارد .
قنات در واقع مجرایی است زیر زمینی که آب را از بالادست به پایین دست بویژه مناطق کم آب منتقل می کند و این سیستم بویژه در محل هایی که با کم آبی مواجه است بسیار کاربرد دارد .
بهره گیری از این شیوه آبیاری در طول هزاران سال توانست به کشاورزی و دامداری رونق ویژه ای ببخشد .
به گفته آقای انصاری یکی از کارشناسان بخش کشاورزی بهترین روش برای بهره برداری کم هزینه ، دائم ، آسان و ارزان از آبهای زیرزمینی استفاده از قنات است که متاسفانه با بهره برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی از طریق چاهای عمیق و نیمه عمیق بخصوص در 40 سال اخیر شاهد کاهش آبهای زیرزمینی هستیم.
مدیرآب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اهمیت و ضرورت نگهداری و لایروبی قنوات معتقد است ، لایروبی قنات هااز اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه آب قنات دائمی و در مقایسه با آبی که از چاه استخراج می شود ارزانتر است ، همچنین استخراج آب از قنات بدون استفاده از انرژی و وسائل مکانیکی صورت گرفته و وابستگی به سوخت های فسیلی و سایر منابع انرژی وجود نداردکه این از مهم ترین ویژگی قنات ها محسوب می شود .
آقای محمدی یکی از کارشناسان گردشگری معتقد است ، قنات به عنوان یکی از آثار باستانی و تاریخی می تواند در جذب گردشگر موثر باشد که این مهم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی قابل تحقق است.
 آقای میرزایی ، کارشناس ارشد هنر و معماری هم می گوید بررسی زوایای معماری و هنری استفاده شده در ساخت این کاریزها می تواند نشان دهنده قدمت و غنای فرهنگ و تمدن ایران باشد .
موسایی از کشاورزان منطقه رزن هم توانسته در کنار بهره مندی از قنات در بخش کشاورزی ، در مسیر عبور قناتها ماهی هم پرورش دهد و به اصطلاح با یک تیر دو نشان بزند ، هم محصولات کشاورزی تولید و هم بچه ماهی و ماهیهای پرواری تولید کند .
مدیرآب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان می گوید:از تعداد قنات هایی که در استان همدان است حدود 250 قنات نیازمند مرمت و بازسازی ضروری است/که مرمت این تعداد قنات نیازمند حدود 10 میلیارد تومان اعتبار است .
آقای فیروزفر با اشاره به اینکه هر ساله حدود 200 قنات لایروبی می شود ، گفت که در سالجاری میزان بودجه اختصاص یافته برای این کار بسیار کم بود و حدود 2 درصد بودجه پارسال بود که این میزان بودجه فقط برای مرمت و لایروبی 3 یا 4 تا قنات کافی بود .
وی معتقد است لایروبی هر متر قنات 200 هزار ریال ، کول گذاری هر متر 500 هزار ریال و هزینه نوکنی و کول گذاری نیز بین 800 تا یک میلیون ریال است .
آقای فیروز فر البته به این نکته هم اشاره می کند که در سالهای اخیر بسیاری از قناتها کم آب شده اند و علت آن هم به خسکسالی ، حفر چاههای غیرمجاز در اطراف قنوات و برداشت بی رویه از چاههای مجاز باز می گردد که باید در این زمینه ها هم برنامه ریزی شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان هم می گوید با توجه به خشکسالی و کم آبی در سالهای گذشته و همچنین نبود دسترسی دایم به آبهای سطحی استفاده از منابع آبهای زیر زمینی در بخش های کشاورزی شرب شهری و روستایی و صنعت همیشه یکی از مهم ترین راهها بوده است و برداشت بی رویه از این منابع باعث کاهش آب دهی دشت های استان و در نهایت خشک شدن تعداد زیادی از چشمه ها و قنوات در سالهای اخیر شده است .
براساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان همدان ، بیش از 90 درصد آب این استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که این میزان از منابع آبهای زیر زمینی تامین می گردد .
آقای کمندانی می گوید در حال حاضر میزان متوسط دبی قنوات در استان همدان 4 و 4دهم لیتر در ثانیه است ./س
برچسب ها: احیا ، قنات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.