رئیس جمهور هند خواستار گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی کشورش با ایران شد و گفت ایران همچنان یک منبع مهم تامین نفت مورد نیاز هند باقی می ماند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اکسپرس تریبیون گزارش داد: ایران اعلام کرد به دنبال همکاری های استراتژیک و دراز مدت با هند است و گفت‌وگوها با دهلی نو در مورد پرداخت پول نفت «نتایج خوبی» را در پی داشته است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در جریان دیدارش با پراناب موخرجه، رئیس جمهور هند در دهلی‌نو گفت، کشورش «به دنبال یک همکاری استراتژیک و دراز مدت با هند است. هند و ایران از ریشه های یکسانی برخوردارند و سرنوشتشان نیز یکی است.» وی افزود: « امکان گسترش همکاری های بین دو کشور در حوزه های مختلف وجود دارد.»
در این دیدار موخرجه ضمن خوش آمدگویی به هیئت ایرانی اظهار داشت: «هند و ایران از روابط اقتصادی دو جانبه مستحکمی برخوردارند و این روابط باید به نفع مردم دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.»
وی افزود: «ما باید برای گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی و افزایش ارتباطات شهروندان دو کشور و همچنین کشورهای منطقه تلاش کنیم.»
رئیس جمهور هند اضافه کرد، روابط «ممتار» دو جانبه بین دو کشور از طریق آمد و شد هیئت های عالی رتبه دو کشور و گسترش ساز و کارهای مختلف گفت‌وگو تقویت شده است.
موخرجه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت، ایران یکی از مهمترین تامین کنندگان نفت مورد نیاز ما باقی می ماند و هند بازار مناسبی برای انواع مختلف کالاهای تولید ایران محسوب می شود. هند همچنین امیدوار است که ایران کالاهای بیشتری را از هند تامین کند.
در جریان کنفرانس خبری ای که بعد از این دیدار برگزار شد، لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع پرداخت پول نفت ایران و مشکلات ناشی از تحریم های غرب گفت: «افرادی در هیئت ایرانی حضور دارند که با دوستان هندی شان در این مورد مذاکره کرده اند و این گفت‌وگوها نتایج خوبی را به دنبال داشته است.»
وی از ارائه جزئیات بیشتر در خصوص این گفت‌وگوها خودداری کرد. بر اساس توافقات دو کشور از سال 2011 حدود 55 درصد پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت شده است. تحریم های جدید آمریکا که از 18 بهمن به اجرا گذاشته شده مانع این سازوکار شده است.
لاریجانی به خبرنگاران گفت: «ایران از بابت تحریم ها نگرانی ای ندارد.» وی افزود، ایران «ظرفیت خوبی برای ایستادگی دارد...ایران از نیروی انسانی ماهر برخوردار است. از متخصصان در زمینه بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و آی تی گرفته تا دانشمندانی در زمینه سلولهای بنیادی... کشوری با هزار میلیارد دلار قدرت اقتصادی، قادر است راه های حل خود را بیابد. ما می خواهیم روی پای خودمان بایستیم...ما از این مرحله عبور خواهیم کرد.»
منبع: تسنیم
برچسب ها: هند ، نفت ، ایران ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.