کانون هاي بحران فرسايش بادي سربيشه سالانه 24 ميليارد و 971 ميليون ريال به منابع زيستي و اقتصادي اين شهرستان خسارت تحميل مي کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛‌ رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سربيشه با اشاره به وجود 6 کانون بحران فرسايش بادي به نام هاي درح، حسين آباد غيناب، تگ نمدي، نوار مرز، مختاران و طبس مسينا در اين شهرستان، مساحت اين کانون ها را 115 هزار و 397 هکتار اعلام و تصريح کرد: اين کانون ها هر سال بيش از 24 ميليارد و 971 ميليون ريال به منابع زيستي و اقتصادي سربيشه خسارت وارد مي کند.

«رحيمي» اجراي کمربند حفاظتي براي جدا کردن زمين هاي کشاورزي از ملي، توزيع تنور گازي در قالب طرح جايگزيني سوخت هاي مناسب با هدف حفاظت و حمايت از جنگل ها و مراتع، احداث بندهاي خاکي و گابيوني در روستاهاي شورستان و بشگز با هدف مهار سيلاب و نفوذ آب در سفره هاي آب زيرزميني را از جمله اقدام هاي بيابان زدايي در شهرستان برشمرد و افزود: اين اقدام ها از فرسايش و رسوب خاک حفاظت مي کند و خسارت هاي ناشي از سيلاب هاي فصلي را به حداقل مي رساند.

وي از افزايش متوسط سالانه 15 درصد بيابان به مراتع سربيشه بر اثر فعاليت کانون هاي فرسايش بادي خبر داد.

مراتع سربيشه نيمي از نياز علوفه دام شهرستان را تأمين مي کند.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سربيشه با بيان اين که منابع طبيعي تجديد شونده به عنوان لازمه حيات بشري، ثروتي خدادادي است بر لزوم حفظ، احيا و بهره برداري بهينه و اصولي از اين منابع تأکيد و اضافه کرد: ايجاد اشتغال، رونق اقتصاد و توسعه پايدار در سربيشه از دستاوردهاي تقويت منابع طبيعي است.

وي با اشاره به وجود 38 هزار و 870 هکتار مراتع نيمه متراکم و 83 هزار و 246 هکتار بيشه زار و درختچه زار و ديگر گونه هاي متنوع دارويي در سربيشه افزود: از اين عرصه سالانه 40 هزار تن علوفه خشک براي چراي دام و ميزان قابل توجهي وشا، بنه و بادامشک برداشت مي شود.

وي مساحت کل مراتع شهرستان را 566 هزار و 746 هکتار اعلام کرد و اجراي عمليات مميزي مرتع، نهال کاري، کنتور فار و کپه کاري و هلالي آبگير، توليد نهال گلداني و ريشه اي و جمع آوري بذر گياهان مرتعي را مهم ترين پروژه هاي اجرايي در دست اقدام اين اداره برشمرد و اظهار اميدواري کرد: اجراي اين طرح ها باعث افزايش توليد علوفه و خوراک دام در شهرستان شود چون در حال حاضر مراتع موجود سربيشه فقط نيمي از نياز سالانه علوفه دام بهره برداران شهرستان را تأمين مي کند./ب

برچسب ها: خسارت ، فرسایش ، سربیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.