اولین دستگاه پت اسکن در کشور برای تشخیص قطعی تومورهای سرطانی امروز با حضور سرپرست وزارت بهداشت در بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شد .

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ پت اسکن یکی از روش های تصویر برداری هسته ای است که ابزار قدرتمند و غیر تهاجمی محسوب شده و قادر است از طریق نشان دادن تغییرات متابولیک و عملکردی ضایعه اطلاعاتی را در جهت تشخیص و درمان بیماری ها در اختیار پزشک قرار دهد که ممکن است این اطلاعات از طریق روش های تصویربرداری و ام آر آی به دست نیاید.

پت اسکن با انجام دو روش پت و سی تی همزمان اطلاعات دقیقی از وضعیت متابولیک و عملکردی ضایعات و جزئیات آناتومیک آن ها را فراهم  می کند.

بنابر این گزارش در اکثر موارد پت اسکن با رادیو دارو F18-FDG انجام می شود که در حقیقت گلوکز نشان داده شده با ماده رادیو اکتیو است که اغلب به طور وریدی تزریق می شود این ماده در سلول هایی با متابولیسم بالا نظیر تومورها ، التهابات و عفونت ها به شدت جذب می شود باید توجه داشت که مهم ترین کاربرد پت اسکن در بیماری های بدخیم بیماری های ایسکمیک قلبی و بیماری های مغز است.

در ادامه این گزارش آمده است در بیماری های بد خیم و سرطان ها امکان تصویر برداری همزمان از ویژگی های متابولیک و آناتومیک ضایعه را خصوصاً در سلول های بد خیم با رشد سریع فراهم می کند.

 مزیت انجام همزمان دو روش بررسی  در غالب یک روش و تکمیل آن در یک مدت زمان کوتاه پت اسکن را به یک روش مطلوب جهت بررسی بیماری های بدخیم تبدیل کرده است.

تصویربرداری به روش پت اسکن به دلیل تلفیق خصوصیات آناتومیک و متابولیک ضایعه این امکان را به پزشک می دهد که بهترین روش تشخیصی و درمانی را در مناسب ترین زمان به کار گیرد.

شایان ذکر است که هزینه راه اندازی و ایجاد فضا برای استقرار این دستگاه حدود 10 میلیارد تومان برآورد شده است./ح
برچسب ها: پت اسکن ، تومور ، سرطانی ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار