ولي الله خاکی که با فیلم «بابا حیدر» در بخش دینی هشتمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، گفت: آن‌قدرها که باید، روی ارزش‌های دینی کار نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ولی‌الله خاکی از کارگردانان عرصه انیمیشن درباره اثرش در ادامه افزود: در ابتدا قرار بود یک سری داستان با استفاده از تمثیل‌های قرآنی کار شود که فعلاً قسمت اول آن با محوریت غیبت به اتمام رسیده است. موضوع انیمیشن «بابا حیدر» از مثل‌های قرآنی برگرفته شده و مدت زمان آن 10 دقیقه‌ و با تکنیک استاپ موشن (تک فریم) در واحد مطالعات و توليد فيلم انيميشن حوزه هنری استان يزد تولید شده است.
وی با اشاره به‌این که انیمیشن «بابا حیدر» مناسب کودکان است اما قشر بزرگسال را نیز با خود درگیر می‌کند،گفت: در حال حاضر بیشترین مخاطبان تلویزیون کودکان و نوجوانان هستند و این رسانه نقش مهمی در زندگی آنها ایفا می‌کند. الان در جامعه ما تلویزیون و تبلیغات روی بچه‌ها تأثیر می‌گذارد.
خاکی ادامه داد: وقتی بچه‌ها تصویر ببینند تأثیر آن بیشتر است و این فرصت خوبیست برای بیان موضوع‌های دینی با زبان ساده‌تر به شکل قصه و در قالب انیمیشن و فضای فانتزی.   
وی تصریح کرد که متأسفانه انیمیشن‌های دینی ساخته شده به دلیل ضعف در کیفیت و محتوا کودکان را جذب نمی‌کند. به عنوان مثال در ایام خاص مذهبی، مثل روزهای ولادت یا شهادت ائمه(ع) انیمیشن‌های دینی پخش شده از تلویزیون بیشتر مواقع همه در یک سبک ارایه شده که برای کودکان جذاب نیستند.
خاکی به مشکلات انیمیشن نیز اشاره کرد و گفت: داستان‌ها خوب پردازش نمی‌شوند. کارها همه یک دارای یک شبک هستند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از تکنیک‌های ضعیف و پایین استفاده می‌شود.   
کارگردان انیمیشن «ترس و لرز» در ادامه افزود: در زمینه انیمیشن‌های‌ دینی محدودیت وجود دارد و دست افراد باز نیست، یعنی اجازه فانتزی کار کردن در انیمیشن‌های‌ دینی به کارگردانان داده نمی‌شود. اشکال کار در مدیریت است چراکه برخی از مدیران، افرادی هستند که متخصص این کار نیستند و از آگاهی‌های لازم در زمینه انیمیشن برخوردار نیستند. به نظر من باید کارشناسانه‌تر و تخصصی‌تر با این قضیه برخورد شود.
کارگردان انیمیشن «مصونیت» گفت: حمایت‌ها در این بخش ضعیف است و انتظارها برآورده نمی‌شود. وعده‌ها داده می‌شود، ولی پی‌گیری صورت نمی‌گیرد و حرف‌های امیدوار کننده فقط مخصوص جشنواره‌هاست و بعد از آن همه چیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.   
این کارگردان و تهیه کننده در پایان به مشکلات موجود در شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: از نظر نیروی انسانی ما در مضیقه هستیم و با کمبود نیروی آموزش دیده و متخصص در شهرستان‌ها مواجهیم.    
گفتني است؛ هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفند به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار