به گزارش
خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، يكي
از آسيبهايي كه متوجه تشكلهاست، عدم اولويت بندي فعاليتها براساس ضرورت
است. گاهي مشاهده مي شود تشكلهاي دانشجويي در اولويت سنجي فعاليتها دچار
اشتباه ميشوند و بعضا فعاليت آنها به برنامههاي مناسبتي و اغلب پر هزينه
و بي نتيجه منحصر ميشود.
در اين ميان توجه به توصيه هاي گرانبهاي بزرگاني مانند امام
خميني (ره)، امام خامنهاي و آيت الله شهيد بهشتي، يقينا بهترين راهنما
براي دانشجويان فعال فرهنگي در دانشگاههاست.
اما متاسفانه اين توصيهها غالبا مورد غفلت قرار ميگيرند و از
همين روي رهبر معظم انقلاب اسلامي در انتقاد از اين تغافل ، در 1377 ديدار
با جمعي از جوانان اظهار داشتند: در اين سخنرانيهاي ما هم گاهي حرفهاي
خوبي در گوشه و كنار هست؛ منتها غالبا دقت نمي شود و همين طور ناپديد
ميشود.
از اين روي بايد با رويكردي موضوع محور، توصيههاي تشكيلاتي رهبر معظم
انقلاب اسلامي را براي مجموعههاي دانشجويي، گردآوري و نكاتي را كه براي
اين تشكل ها مفيد است و از سوي رهبر انقلاب هم مطالبه شده به صورت موردي
استخراج كرد.
*خصوصيات جنبش دانشجويي از ديدگاه رهبر
رهبر
فرزانه انقلاب در ديدار با اساتيد و دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در
24/9/1387، جنبش دانشجويي را به عنوان حركت آرمان خواهي در دانشگاهها،
لازمه نظام جمهوري اسلامي خواندند و فرمودند: جنبش دانشجويي، خصلت و خاصيتش
در كشور ما لااقل اين جور است شايد در خيلي از كشورهاي ديگر هم باشد كه ضد
استكباري ، ضد سلطه ، ضد ديكتاتوري و طرفدار عدالت است.
ايشان در همان ديدار با اشاره به تاريخچه جنبش دانشجويي در ايران
افزودند: 16 آذر مال دانشجوي ضد نيكسون است، دانشجوي ضد آمريكاست دانشجوي
ضد سلطه است.... در تمام پانزده سالي كه پيروزي انقلاب اتفاق افتاده شما در
همه جا و دوشادوش روحانيت و در كنار او جنبش دانشجويي را مشاهده مي كنيد.
دانشگاههاي كشور، محيط هاي دانشجويي كشور، مركز تحرك و فعاليت است و يكي از
بازوهاي اساسي نهضت در تمام طول اين مدت كه اين را ما از نزديك هم خودمان
شاهد بوديم، هم دوستاني كه در كار نهضت و مبارزات بودند و همه هم اين را
تجربه كرده اند و آزموده اند دانشجويانند.
ايشان تصريح كردند: بعد از پيروزي انقلاب اين حركت دانشجويي -
جنبش دانشجويي، حضور دانشجويي - صحنه عجيبي است در همان ماههاي اول مسئله
تشكيل سپاه پاسداران و حضور فعال دانشجويان در سپاه است و به فاصله چند
ماه، تشكيل جهاد سازندگي به وسيله خود دانشجوهاست كه خود دانشجوها جهاد
سازندگي را تشكيل دادند و خودشان آن را توسعه دادند، خودشان آن را پيش
بردند.
ممكن است آن كسي كه خودش در تسخير لانه جاسوسي فعال بوده بعد از
مدتي از كار خودش پشيمان شود كما اينكه ما پشيمان شده هائي هم داريم!خيلي
از كساني كه در جنبش دانشجويي حضور داشتند، در برهه ديگري ، گرفتاري هاي
زندگي و انگيزه هاي مختلف، ثبات قدم را از اينها گرفت- لكن حركت بزرگ منوط
به دانشجوست كه اين حركت تسخير لانه جاسوسي يكي از مهمترين اين حركات
است..... اين برداشت من از جنبش دانشجويي و نگاه من به جنبش دانشجويي است.
ضد استكباري، ضد فساد، ضد اشرافيگري، ضد حاكميت، تجمل گرايانه و زور
گويانه، ضد گرايشهاي انحرافي، اينها خصوصيات جنبش دانشجويي است. در همه اين
سالها انقلاب ، حضور دانشجويان در اين صحنه ها، حضور فعال و موثري بوده،
دانشجوها گفتمان ساز بوده اند ، فضاي فكري ساخته اند، گفتمان ساز بوده اند،
فضاي فكري ساخته اند، گفتمان هاي سياسي و انقلابي را در جامعه حاكم كرده
اند كه موارد زيادي اين وجود داشته است.
*حقيقت جنبش دانشجويي
رهبر
معظم انقلاب اسلامي در بيانات ديگري در ديدار از دانشگاه صنعتي شريف در
1/9/1387 فرمودند: آن چيزي كه من اسمش را بيداري دانشجويي مي گذارم و امروز
در بين دانشجويان و غير دانشجويان معمول است و به آن جنبش دانشجويي مي
گويند، مخصوص قشر دانشجو به حيث دانشجو است. جنبش دانشجويي – يا به همان
تعبير درست تر بيداري دانشجويي- چيز جديدي نيست ، يك چيز مخصوص ايران هم
نيست، چون همانطور كه گفتيم متعلق به محيط دانشگاه است. اين بيداري،
خصوصياتي دارد انگيزه هايي در آن هست و نتايجي بر آن مترتب مي شود. اگر اين
خصوصيات را درست بشناسيم ؛ ميتواند به عنوان يك منبع غني و سرشار و فياض
براي آن كشور و آن محيط و آن جامعه به كار گرفته شود، اما اگر درست
شناسايي نشود،ممكن است تضييع شود... بعضي ها حوصله حركت ندارند، مي گويند
بگذار كارمان را بكنيم، درسمان را بخوانيم، زودتر اين ورق پاره را بگيريم و
مثلا دنبال كاري برويم! اين مشمول حرف من نيست ممكن است اينها هم بسيار
جوانان خوبي باشند- اصلا نمي خواهم رد كنم- ولي ميخواهم بگويم اينها مشمول
اين حرفي كه مي زنم- اين بيداري، اين خيزش، اين جنبش به اين حركتي كه
عنوان دانشجويي دارد نيستند. بعضيها هم در محيط دانشجويي هستند كه بيش از
آن كه دانشجويي كنند، جواني ميكنند و به عنوان يك كار رايج، دنبال كارهاي
جوانياند.... معلوم است كه مقوله كار جدي و كار آرمان گرايانه، مقولهاي
نيست كه آدمهاي اين طوري اصلا بتوانند در آن خيلي نقش داشته باشند.
*6 خصوصيت اصلي جنبش دانشجويي
در
همان ديدار، رهبري 6 خصوصيت اصلي جنبش دانشجويي را ذكر كردند: خصوصيت اول،
آرمان گرايي در مقابل مصلحت گرايان است، عشق به آرمان ها و مجذوب آرمان ها
شدن..... خصوصيت دوم، صدق و صفا و خلوص است. در حركت دانشجويي، كلك، تقلب،
حيله و شيوه هاي غير انساني كه معمولا در محيط هاي زندگي رايج به كار مي
رود كم رنگ است و يا به طور طبيعي نيست .... خصوصيت سوم، آزادي و رهايي از
وابستگي هاي گوناگون حزبي و سياسي و نژادي و امثال اينهاست... چهارمين
خصوصيت اين حرکت، مبتني بر اشخاص نبودن است... پنجمين خصوصيت بسيار مهمش
اين است که در مقابل مظاهري که از نظر فطرت انساني زشت است مثل ظلم،
زورگويي، تبعيض، بي عدالتي، تقلب، دورويي و نفاق- حساسيت منفي دارد و آن را
دفع ميکند... ششمين خصوصيت اين حرکت دانشحويي و اين پديده ذاتي محيط
دانشگاه ها اين است که بر اين حرکت، فقط احساسات حکومت نمي کند؛ بلکه ضمن
اين که احساسات هست، منطق و تفکر و بينش و تحصيل و ميل به فهميدن و تدقيق
هم در آن وجود دارد.
رهبر انقلاب در ديدارهاي مختلفي که با دانشجويان داشته اند به
چندين مورد مشخص به عنوان مطالبات ايشان، اشاره کرده اند که برخي از آنها
عبارتند از:
- لزوم فرا تشکلي بودن جنبش دانشجويي
- احساس تعهد و مسئوليت در ايفاي نقش
- جدي بودن و بازيچه نگرفتن کار
- ايستادگي بر اصول در شعارها و برنامه ها
- صراحت بيان همراه با پذيرش خطا
- حفظ صدق و صفا و صميميت در مجموعه هاي دانشجويي
- احساس نياز دانشجويان، گام اول ورود به ميدان و عرصه تلاش
- عزم، اراده و گذشت از آسايش، شرط ديگر ورود به ميدان مجاهدت
- پاک دلي و کم علاقگي به دنيا، لازمه حضور و مجاهدت انقلابي
- فرصت مغتنم حضور در تشکل هاي دانشجويي
- صفا و روراستي، شاخصه مجموعه جوان
*اهداف جنبش دانشجويي
حضرت
آيت الله العظمي امام خامنه اي، در ديدار با جمعي از دانشجويان در
19/5/1390 با اشاره به ادامه و تکامل راه انقلاب و دفاع مقدس به عنوان
وظيفه مجموعههاي دانشجويي فرمودند: امروز شما جوانهايي که اين بيانات پر
نشاط و شاداب و صادقانه و پرتپش را اينجا مطرح کرديد، احتمالا هيچکدامتان
در آغاز انقلاب در اين دنيا نبوديد، دوره انقلاب را نديديد، زمان امام را
درک نکرديد، اما خط، همان خط است، راه همان راه است، هدف همان هدفهاست...
از حالا به بعد تکليف نسل جوان کنوني و عمدتا دانشجويي همين است که اين خط
را در همان جهت گيري به سوي تکامل بيشتر ادامه بدهد و پيش ببرد.
همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي، با اشاره به مهمترين وظايف
تشکلهاي دانشجويي، پاسداري از نظام را به عنوان بزرگترين وظيفه آنها
دانستند و ايجاد جامعهاي آباد، آزاد و مستقل، ارتقاء فرهنگي و سياسي
دانشجويي و شکوفايي انقلاب را از مهمترين اهداف تشکلهاي دانشجويي خواندند.
ايشان در بيانات خود در ديدار با دانشجويان بسيجي طرح ولايت در
17/5/1381 فرمودند: گاهي وظيفه شما که در دوره انقلاب و در دوره مقدمات
انقلاب در دنيا نبوده ايد از وظيفه ماها که آن روز بوديم هم سنگين تر است،
هم شيرين تر است،هم آثار آن ماندگارتر است. گاهي اين جور است. باز کردن يک
تونل، کار مهمي است. اما مستحکم نگه داشتن اين تونل که نريزد، پايههاي
محکمي براي آن فراهم کردن که بتواند ماندگار باشد، اين خيلي اهميتش بيشتر
است و الا خوب يک بولدوزر مي آيد يک تونل را باز ميکند فرضا، شما آن پايه
ها را مي خواهيد مستحکم کنيد.
*بايدها و نبايدهاي جنبش دانشجويي
ايشان
در ديدارهاي مختلف با دانشجويان و تشکلهاي دانشجويي، موارد مختلفي را
براي آنها تبيين کردند که مهمترين آنها در بخش بايدها عبارتند از:
- تبيين و يافتن نوع عملکرد در جنگ نرم، وظيفه افسران جوان جنگ نرم
- يافتن ساز و کار رسيدن به اهداف
- مقابله با تهاجم فرهنگي
- جذب و افزايش دايره افراد خالص به جاي دفع افرادي با ايمان ضعيف تر
- استفاده از محيط دانشجويي براي تاثير گذاري و جهت دهي صحيح
- ارتباط تشکل ها با بدنه دانشجويي
- نيت پاک، فعاليت منتظم و هوشمندانه به دور از جنجالهاي بيهوده
- خنثي کردن فتنهها
- تقويت اعتماد به نفس عمومي
- عدالت خواهي و آزادي نفس عمومي
- اهتمام به امر به معروف و نهي از منکر
- تسليم نشدن در برابر فريب رسانهها
- مطالعه تاريخ استعمار
- لزوم پاسداشت ياد دانشمندان شهيد کشور
- تشکيل گروه هاي فکري استخراج و استنباط انديشه هاي حضرت امام خميني (ره)
- توجه به دفاع مقدس در برنامه ها و ...
ايشان همچنين با تعيين نبايدهاي تشکلهاي دانشجويي در ديدار هاي معظلم له با دانشجويان، مصداقهاي آن را اينگونه ذکر کرده اند:
- پرهيز از تحجر سياسي و وارد شدن به حيطه تحزب
- پرهيز و مقابله با ابتذال در فعاليتهاي فرهنگي
- پرهيز از افراط و تفريط در مجموعه دانشجويان
- پرهيز از غوغاگري، جنجال آفريني و جهت گيري آنارشيستي
- تحت تاثير قضاياي سياسي قرار نگرفتن
- نفي نظام در لواي نقد، بزرگترين ظلم به ملت
- به غفلت زدگان اجازه ورود به تشکل هايتان را ندهيد
- پرهيز از کارهاي نمايشي
- تشکل ها اهدافشان را فراموش نکنند
- از اصول خود تخطي نکنيد
- از نفوذ افراد ناباب و بد نيت جلوگيري کنيد
- دور شدن از آرمان ها، آفت بزرگ مجموعه هاي دانشجويي
- از سطحي انديشي به شدت پرهيز کنيد
- به دام احزاب و گروه ها نيافتيد