اريک هولدر دادستان کل آمريکا اذعان کرد باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور نمي تواند دستور قتل شهروندان آمريکايي در خاک اين کشور را بدهد اما ترورهاي هدفمند آمريکا در خاک کشورهاي ديگر منتفي نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ ،  شبکه رئال نيوز که از بالتيمور آمريکا پخش مي شود اعلام کرد روز پنجشنبه مجلس سناي آمريکا جان برنن را براي تصدي رياست سازمان اطلاعات مرکزي ، سيا، تائيد کرد. اين کار پس از يک روز سخنراني ايذايي و بازدارنده «رند پال» در مجلس سنا براي وقت کشي و جلوگيري از راي گيري (که اصطلاحا به فيليباستر معروف است) صورت گرفت. 

مايکل راتنر از مرکز حقوق قانون اساسي در نيويورک و رئيس مرکز اروپايي حقوق قانون اساسي و حقوق بشر در برلين در پاسخ به اين سوال که هدف از اين اقدام (فيليباستر) چه بود گفت :«رند پال کاري را کرد که من دوست داشتم برخي دموکرات هاي ليبرال اين کار را مي کردند.
يعني ايراد سخنراني هاي طولاني و ايذايي و درخواست از برنن براي دادن اطلاعاتي بيشتر درباره کارهاي خود و دادن برخي تضمين ها. چيزي که رند پال درخواست کرد بسيار محدود بود. او فقط اين تضمين را مي خواست که شهروندان آمريکايي که در خاک آمريکا سکونت دارند به سبب کارهايي که در اين کشور انجام مي دهند هدف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين (پهپاد) قرار نخواهند گرفت و با آنها طبق قوانين جزايي معمول رفتار خواهد شد. اريک هولدر ، دادستان کل آمريکا چند روز قبل نامه اي را به سناتور رند پال نوشت که در آن توضيح داده بود در چه شرايطي شهروندان آمريکايي ممکن است بازداشت شوند و در چه شرايطي عليه آنها از نيروي نظامي استفاده خواهد شد.
در اين نامه پرسش بزرگي بدون پاسخ ماند و آن اين بود که فرض کنيد يک تروريست ادعايي که شهروند آمريکاست در خاک آمريکا حضور دارد . آيا چنين فردي را مي توان در خاک آمريکا با حمله پهپاد از بين برد؟ يا اينکه بايد او را بازداشت کرد و به زندان انداخت و محاکمه کرد؟ در نامه هولدر جمله اي وجود دارد که برداشت مبهمي مي توان از آن کرد. هولدر گفت ما قصد نداريم از پهپادها در اين موارد استفاده کنيم اما به نظر مي رسد که اين مسئله به سياست ها مربوط  مي شود و ممکن است بعدا تغيير کند. من فکر مي کنم اين مسئله بعدا مشکل ساز خواهد شد. رند پال روزهاي سه شنبه و چهارشنبه در صحن مجلس سنا به تريبون رفت و اساسا با سخنراني طولاني و ايذايي درباره اين مسئله راي گيري را به تاخير انداخت. سوال او اين بود که در چه شرايطي مي توان يک شهروند آمريکايي متهم به تروريسم را در خاک آمريکا (خارج از روال قضايي) کشت. اريک هولدر در نامه خود به سناتور رند پال گفت چنين فردي در خاک آمريکا هدف حملات پهپاد قرار نخواهد گرفت. اين جالب است. بنابراين رند پال در نهايت به موفقيتي دست يافت. زيرا تا قبل از اين نامه رئيس جمهور آمريکا احساس مي کرد که قدرت چنين کاري را دارد اما سخنراني ايذايي رند پال در سنا رئيس جمهور آمريکا را مجبور کرد که بگويد اگر يک شهروند آمريکايي متهم به تروريسم در خاک آمريکا وجود داشته باشد او را نمي توان با حمله پهپاد از بين برد. اين يک اذعان مهم است. با اين تضمين بود که جان برنن راي اعتماد سنا را به دست آورد. اما از ديد من به عنوان يک وکيل حقوق بشر اين دستاورد بسيار محدود و ناچيزي بود زيرا به مسئله ترورهاي هدفمند در خارج از خاک آمريکا ، که يکي از ابزارهاي آن پهپادها هستند ، نمي پردازد.
 به نظر مي رسد که جنگ جرج دبليو بوش (رئيس جمهور سابق آمريکا) با تروريسم در سطح جهان همچنان ادامه دارد و اين جنگ فقط به خاک افغانستان يا بخش هايي از پاکستان محدود نمي شود و سومالي و يمن و چه بسا خاک انگليس و هر جايي ديگري در جهان را نيز شامل مي شود. مسئله مهم اين است که دولت اوباما مي گويد ما مي توانيم هم شهروندان آمريکايي را و هم خارجي ها را در خارج از خاک آمريکا به قتل برسانيم ، حتي اگر به اين نتيجه نرسيده باشيم که آنها تهديدي قريب الوقوع براي حمله به آمريکا هستند.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار