وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تقريباً همه 37 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي وارد چرخه اقتصاد شده و 25 ميليارد دلار آن براي واردات کالا و بخشي هم براي واردات خدمات يا به شکلهاي ديگر استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري در حاشيه افتتاح ساختمان جديد مرکز مبادلات ارزي در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ارز صادرکنندگان به چهار روش استفده مي شود يا صادر کننده واردات را انجام دهد، به واردکننده مي دهد، سپرده ارزي مي کند يا بدهي ارزي خود را مي پردازد و به چرخه اقتصاد باز مي گردد.
وي افزود : در بيشتر موارد صادر کننده از محل درآمد ارزي خود واردات انجام داده يا به وارد کننده داده است.
غضنفري گفت : اگر استفاده از ارز صادرکنندگان براي واردات کالا به کشور مقداري بيشتر شود ، مطمئناً به ارز نفت نيازي نخواهيم داشت.
غضنفري گفت: مجموعه اي از معافيت هاي مالياتي و مشوقهاي صادراتي که از گذشته به صادرکنندگان اعطا مي شد فقط شامل صادرکنندگاني مي شود که از چهار روش ذکر شده استفاده کنند.
وي افزود: البته خود صادرکنندگان مي دانند بالاتر از اين مشوق ها ، در گذر از فضاي سخت اقتصاد نفتي به اقتصاد غيرنفتي نقش تاريخي مهمي است که بر عهده دارند و امروز کشور نياز دارد
صادرکنندگان نقش تاريخي خودشان را ايفا کنند و البته صادرکنندگان به اين موضوع بيشتر از هر تشويق ديگري بها مي دهند.
غضنفري همچنين در باره ممنوعيت صادرات سيمان گفت: بسياري از کالاها ممنوعيت صادرات ندارد که سيمان هم از جمله آنهاست.
وزير صنعت با بيان اينکه از صادرکنندگان خواستيم سازکاري ترتيب دهند که بيشترين ارزآوري را از محل صادرات کسب کنند ، افزود: رقابت هاي مخربي نيز وجود داشت که با کمک خودشان تلاش مي کنيم محصول سيمان با قيمت بالاتري صادر شود./س
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار