استان مرکزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مواصلاتی و به خصوص قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم همواره در اقتصاد ملی نقش برجسته ای داشته که وجود کاروانسراهای متعدد با معماری ایرانی گواهی بر این واقعیت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، کاروانسراها در ایران پیشینه ای به قدمت شکل گیری تبادل کالا در بین مناطق مختلف امپراتوری پارس و تجارت با سایر کشورها دارد.
با توسعه تجارت و رفت و آمدهای مکرر تجار و بازرگانان در جاده ابریشم، نقش کاروانسراها در مبادلات تجاری از اهمیت خاصی برخوردار بود، در این کاروانسراها ؛ خدماتی از قبیل اقامت، پذیرایی، تهیه و تامین آذوقه، دادن آب و تیمار حیوانات بارکش و نگهداری از آنها و همچنین تامین امنیت مسیر انجام می شد.
کاروانسرای عبدالغفار خان باغ شیخ و دو دهک از مهمترین کاروانسراهای برجای مانده از اعصار گذشته در استان مرکزی است.
کاروانسرای دو دهک یادگاری از دوره صفویه و درمسیرجاده دو دهک به دهستان خورهه و در فاصله حدود 200 متری سمت راست بزرگراه قم - دلیجان قرار دارد. این کاروانسرا حدود سه هزار مترمربع مساحت دارد و در دیواره های شمالی، غربی و شرقی آن برای حفاظت از کاروانسرا سه برج دیده بانی ساخته شده است.مصالح به کار رفته در ساخت کاروانسرا را آجر ، سنگ، آهک و گچ تشکیل داده و سقف بنا با گچ و پشت بام آن نیز با کاهگل اندود شده و ایوان ورودی آن با حدود 10متر ارتفاع دارای دو پنجره دیده بانی در طرفین است.در سمت راست هشتی، یک اتاق بزرگ به مساحت 20 مترمربع و به ارتفاع حدود چهار متر قرار گرفته که ظاهرا نمازخانه کاروانسرا بوده است .
سه اتاق دیگر در انتهای این نمازخانه مشاهده می شود و کف تمامی اتاق ها و حجره ها با آجر چهار گوش فرش شده و در ضلعهای جنوبی، شرقی و غربی ، سه ایوان اصلی و در جوانب آن اتاق هایی وجود دارد.زیر هر ایوان یک اتاق بزرگ با سقف گنبدی تعبیه شده که احتمالا محل استراحت و یا نگهداری علوفه بوده و در ضلع شمال کاروانسرا 22 مال بند برای بستن اسبها و تیمار آنها ساخته شده است.
کاروانسرای عبدالغفار خان باغ شیخ نیز در هشت کیلومتری شرق شهر ساوه و اتوبان ساوه - قم در روستای باغ شیخ قرار دارد که در سال 1200 هجری قمری به شکل مربع در ابعاد حدود 50 در 50 متر ساخته شده است.دروازه ورودی آن در ضلع شرقی و در دو طرف دروازه با 12رواق بنا شده و ایوان ورودی از طریق هشتی بزرگی به داخل حیاط کاروانسرا مرتبط است و دور تا دور حیاط را حجره های متعدد در بر گرفته و اصطبل چارپایان در پشت حجره ها قرار دارد.
کاروانسراهای شاه عباسی مشهد میقان ، ورده ساوه، جون آباد محلات ، پانگان ساوه، خشکه رود، گردین، خمسه آباد، مشک آباد و گلستان اراک ، شمار دیگری از کاروانسراهای استان مرکزی برجای مانده در مسیر جاده ابریشم اند که زمانی پذیرای بازرگانان و امروزه محل بازدید گردشگران هستند./س

برچسب ها: کاروانسرا ، اراک ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.