من از آن جهت كه لغت عربي نمي‌دانستم سبب اين تمرد را ندانستم ولي بعدا از يكي از افراد الجزايري كه براي لشكر فرانسه كار مي‌كرد سوال كردم. او درجواب گفت: شرف جنگجوي مسلمان، او را از تيراندازي به انسان بي‌سلاح باز مي‌دارد و اين اولين باري بود كه دراين حادثه مهم بااسلام آشنا شدم و بعدها درطول ده سال در سوربن با اسلام آشنا شدم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، پروفسور روژه گارودي يكي ازفلاسفه ومتفكرين فرانسوي بود كه بعد از نيم قرن تحقيق و جست‌وجو درباره حق و حقيقت در آخر گمشده خود را در اسلام پيدا كرد . او در 14 سالگي مذهب پروتستان را اختيار كرده و در سال1933 به سوسياليست‌هاي فرانسه پيوست در 1935 دكتري خود را درباره نظريه ماديت درمعرفت كسب نمود و درسال 1954درجه دكتري ازمسكو در دانشكده فلسفه را رساله به نام «حريت» گرفت.

سال 1970مركز دروس ماركسيسم را تاسيس نمود. گارودي سال 1976 مركز بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها را تاسيس كرد و در سال 1982 كتابي به نام« اسلام دين آينده» تاليف نمود كه اين كار به نوعي آماده‌سازي براي اعلام اسلامش بود. او درسال 1982 م برابر با 11رمضان 1402 ه رسما اسلام را اختيارنمود و در سال2012 دارفاني را وداع گفت. پس از وفات وي، بحث اين‌كه چرا از چنين شخصيت برجسته علمي كه مسلمان شده بود ونگاهي جامعه به اسلام داشت براي تبليغ اسلام استفاده نشده است، فضاي رسانه‌اي خبري را به خود مشغول كرده بود.

گارودی قبلا گفته بود:  اين‌كه من اسلام را اختيار كردم،‌ چيزي از قبيل تجربه نبود، بلكه همانند اتفاقات بزرگي بود  كه در زندگي انسان مي‌افتد و هنگامي كه خداوند سينه‌ام را براي اسلام گسترش داد قناعتي در من ايجاد شد كه اسلام تنها اين نيست كه از ديگر اديان اختلاف داشته باشد، ‌بلكه اسلام،‌ دين خداست كه خداوند انسان را بر آن خلق كرده است؛‌ ديني است كه انسان به توسط آن روح  وجود و آقاي عالم خواهد بود. مقصود آن است كه اسلام  دين حق از ابتداي خلق هدا آدم؛‌ يعني همان انسان اول است.

او همچنين درباره اولين باري كه بااسلام آشنا شده گفته است: تا آخرجنگ جهاني دوم به جهت كاري كه انجام داده بودم به مدت سه سال در اردوگاهي درمنطقه جلفا در صحراي الجزاير زنداني بودم درآن‌جا اتفاق عجيبي افتاد ومن به جهت تمردي كه در اردوگاه زندان داشتم به فرمان كماندوي فرانسوي محاكمه سريعي شده و حكم اعدامم با اسلحه صادر شد.اجراي حكم به افراد لشكر الجزاير واگذار شد كه در ارتش فرانسه كار مي‌كردند. ولي من مشاهده كردم كه آن‌ها از اين كار سرباز زدند و مرا اعدام  ننمودند. من از آن جهت كه لغت عربي نمي‌دانستم سبب اين تمرد را ندانستم ولي بعدا از يكي از افراد الجزايري كه براي لشكر فرانسه كار مي‌كرد سوال كردم. او درجواب گفت: شرف جنگجوي مسلمان، او را از تيراندازي به انسان بي‌سلاح باز مي‌دارد و اين اولين باري بود كه دراين حادثه مهم بااسلام آشنا شدم و بعدها درطول ده سال در سوربن با اسلام آشنا شدم.

گارودي همچنين درباره قرآن گفته است: قرآن خالد و ابدي است و مي‌تواند درهر وقت و زمان از تاريخ به ما بفهماند و راه يا صراط مستقيم را براي ما روشن سازد وهدف را به ما  بنماياند...او در سخنراني خود  در قاهره نيز گفته است: قرآن كريم آخرين كتاب آسماني است كه امتداد سنت الهي در عالم وجود و تمام رسالت‌هاي سابق است ؛ ضروري به نظر نمي‌رسد كه ما  قرآن كريم را به عنوان يك مرجع علمي نگاه كنيم، بلكه بايد درآن چيزي مهم ازمسايل علمي را پي‌گيري نماييم و آن مسايلي است كه با دنبال كردن آن بشريت را مي‌توانيم ازخونريزي نجات دهيم علوم طبيعي، شيمي و ... وسايل متعددي را براي نابودي بشريت تقديم جامعه كرده است؛ درحالي‌كه دراسلام،‌ علم داراي اهداف عالي است. اسلام مردم را به بحث علمي براي بيان عظمت خالق و پي‌گيري وفا به واجبات  خلافت در زمين دعوت مي‌كند براي مسلمانان است كه هر فردي را كه به خداوند ايمان آورده است را به اهداف علم آگاه كنند تا بشريت را به نابودي نكشند،‌ تنها اسلام است كه قدرت حمايت از بشريت را دارد. اسلام راه صحيح رابراي حركت بحث علمي و حركت تكنولوژي عرضه مي‌دارد تا انسان را به خضوع و عبويت براي خداوند عزو جل وادارد.


برگرفته از كتاب« نگاهي به مسيحيت و پاسخ به شبهات»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار