یک پژوهشگر مذهبی از استغاثه به درگاه الهی برای ظهور امام زمان (عج) به عنوان یک نسخه فراموش‌شده یاد کرد.

اِستغاثه، یک واژه قرآنی و به معنای فریادرس‌خواهی و طلب یاری از خدا در حال دشواری و سختی است. حجت الاسلام ایمان ضرّابی گفت: دنیای امروز، دنیای ترس، جنگ و ظلم شده است؛ دنیایی که زیاده‌خواهان و مستکبران برای رسیدن به نقشه‌های شوم خود بی باکانه هر چه می‌خواهند، انجام می‌دهند.

وی افزود: ظلم‌های عیان و بلایای دنیای امروز ما را به فکر فرو می‌برد که چگونه باید از این بلایا رهایی پیدا کرد. با مراجعه به قرآن و گزارش‌های تاریخی آن و روایات رسیده از سوی اهل‌بیت (ع) نسخه نجات بخش و راه رهایی از تنگنا‌های دنیای امروز را می‌توان یافت.

استاد دانشگاه علوم قرآنی آمل ادامه داد: قرآن زمانی که داستان قوم بنی اسرائیل و ظلم‌هایی که توسط فرعون بر آنان را بیان می‌دارد، آیات عجیبی را پیش روی ما می‌گذارد؛ آیاتی که حاکی از رسیدن کارد به استخوان این قوم است. آنجا که می‌فرماید «یذبحون ابنائکم و یستحیون نسائکم؛ پسرانتان را کشته و زنانتان را نگه می‌داشتند» و تعابیر دیگری، چون «سوء العذاب» و «بلا عظیم» اینها خود نشان از دوره‌ای تلخ است که این قوم در آن قرار داشتند.

وی ادامه‌داد: در این اوضاع علمای قوم، مردم را به استغاثه و التماس از محضر خدا برای فرج منجی راهنمایی کردند و از آنچه در روایات ما آمده بر می‌آید که مردم ۴۰ روز به بیابان می‌رفتند و تضرّع می‌کردند؛ تضرّعی که از سر اضطرار و درماندگی‌شان بود. چون می‌دیدند که حکومت ظالم فرعون ۷۰ هزار کودک بی گناه را بی رحمانه سر بریده و زنانشان را به کنیزی گرفته بودند.

استاد حوزه علمیه روحیه بابل اضافه‌کرد: این تضرّع از روی مضطر شدن آن‌چنان تاثیر گذار بود که در روایتی از امام صادق (ع) در کمال الدین شیخ صدوق (ره) آمده که خدا به خاطر همین اسثغاثه و درخواست بنی اسرائیل، ظهور حضرت موسی را ۱۷۰ سال جلو انداخت و حضرت در ادامه فرمود «هکذا انتم لو فعلتم لفرّج الله عنها؛ اگر شیعیان ما بخواهند باید چنین کنند که فرج برسد و نجات یابند» و اگر چنین نکنید امر بر شما به نهایت خودش می‌رسد و این یعنی تنگی و مشقّت روز افزون خواهد شد.

وی بیان‌داشت: ما امروز شاهد این مساله هستیم. در سال‌های اخیر در عراق و سوریه چه انسان‌های بی گناهی را کشتند و در پایگاه اسپایکر در تکریت عراق در یک روز هزار و ۷۰۰ دانشجوی شیعه قتل عام شدند یا در غزه شاهد نسل کشی و توحش مدعیان دروغین حقوق بشر هستیم، اما چرا اتفاقی نمی‌افتد؟ چون نسخه نجات، فراموش شده است؛ نسخه‌ای که باعث نجات قوم ادریس و قوم یونس و قوم موسی شد، همین استغاثه جدی بوده، استغاثه‌ای که از سر اضطرار و باشد.

ضرابی افزود: ما بدون تردید دعا می‌کنیم و دعا‌های جمعی هم در مراسم داریم، اما این دعا‌ها دعای خاص و ویژه برای فرج‌خواهی حجت خدا و منجی عالم بشریت (عج) نیست، دعایی که از سر تضرّع و به همراه ناله و پریشانی‌های همگانی باشد. در واقع ما هنوز به‌طور عمومی به این باور نرسیده‌ایم که راه نجات بشریت آمدن منجی بشریت مهدی صاحب الزمان (عج) است.

وی ادامه داد: در تجمع‌های بزرگ مانند پیاده‌روی اربعین و عزاداری عاشورا چقدر از خدا ملتمسانه و به طور همگانی تقاضای فرج ولی الله اعظم (عج) را تمنّا می‌کنیم، استغاثه‌ای که به مانند استغاثه مادری باشد که از خدا طلب شفای فرزند بیمار رو به موت خود را دارد؟ اگر اینگونه شد قطعا ما نیز مانند اقوام پیشین به مراد خود خواهیم رسید و دنیا جای بهتری برای زیستن خواهد شد، زمانی که ولی خدا حاکم جهان باشد.

این پژوهشگر مذهبی افزود: مساله ظهور حجت آن‌قدر در بین شیعه حائز اهمیت است که مرحوم کلینی در کافی شریف که مأخذ شیعه است، کتاب الحجه را با باب الاضطرار الی الحجه شروع می‌کند نه با اثبات الحجه و این موضوع، اهمیت مسأله حضور حجت را به ما نشان می‌دهد و گویای این موضوع است که زندگی حقیقی زمانی صورت می‌پذیرد که حجت خدا حاکم بر کل جهان باشد و مدیریت اداره امور دنیا به دست او باشد که در این صورت دنیا برای ما راهی راهوار به سوی آخرت خواهد بود. 

راه رسیدن به حریم معرفت امام زمان (عج) در نگاه آیت‌الله جوادی آملی

نویسنده کتاب «راه و رسم بندگی» افزود: عصر ظهور امام زمان (عج) در روایات به عنوان عصر طلایی یاد شده که این دوره از همه نظر، دوره سرشاری نعمت و آسایش و امنیت خواهد بود و امام صادق (ع) فرمود اکثروا الدعا بتعجیل الفرج، برای تسریع امر ظهور حجت دعا کنید آن هم دعای با تضرّع.

وی تاکید کرد: البته جا دارد علما این نسخه فراموش شده بنی اسرائیل را به مردم و مخصوصا شیعیان یادآوری و چله‌های ظهور برپا کنند و افراد، آگاهانه و از سر اضطرار و ملتمسانه از خدای متعال تمنّای ظهور حجت او را داشته باشند، به‌گونه‌ای که این مسأله تبدیل به یک فرهنگ همگانی شود.

ضرابی اضافه کرد: ما در این سال‌ها شاهد بودیم مردم برای طلب باران و رفع تشنگی خود، احشام و زمین هایشان، نماز باران به‌جا آوردند و مشمول لطف الهی هم شدند، اما چرا برای تشنگی جان هایمان و تشنگی عدالت استغاثه نمی‌کنیم و سر به بیابان بیچارگی نمی‌گذاریم تا مشمول لطف الهی شویم و خدا حجت ما را برساند؟

وی افزود: وظیفه ماست که این فرهنگ را نهادینه کنیم که برای رسیدن به آب حیات و رفع خشکسالی جانمان راهی جز استغاثه آگاهانه و عمومی وجود ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: امام زمان عج ، مهدویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار