شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده هرمد، قوچ مینیاتوری یا کوچکترین قوچ جهان است که تنها در لار فارس زیست می کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، قوچ لارستان از راسته زوج سمان و از خانواده گاوسانان میباشد که کوچکترین نژاد گوسفند وحشی ایران و حتی دنیا به شمار می آید.

کوچک بودن « قوچ لارستان » بی تأثیر از نوع تغذیه و محیطی که در آن قرار دارد نیست و این حاصل تطابق و سازشی است که سالیان متمادی محیط گرم و خشک منطقه بر روی این حیوان بوجود آورده به عنوان کوچکترین قوچ وحشی جهان شناخته می شود.

هدف اصلی از ثبت منطقه حفاظت شده هرمد حفاظت از قوچ نادر جهان یعنی قوچ لارستان بوده است و در کنار آن قابلیت های دیگری چون چشم اندازهای زیبای منطقه به خصوص کوه شب در ضلع جنوبی منطقه به ارتفاع ۲هزارو۶۸۲ متر بلندترین کوه لار در دشت جیحون با پوشش گیاهی مد نظر بوده است.

کوچکی این گونه اهمیت بسزایی از نظر کلکسیونرها و موزه های حیات وحش به ارمغان آورده است. از مشخصات دیگر این قوچ، پیچش شاخ ها همانند « قوچ اوریال » به پایین و رو به جلو ولی به مراتب کوچکتر، ظریفتر و روشن تر است.

منطقه حفاظت شده هرمد (هرمود) درجنوب شرقی استان فارس و ۴۰ کیلومتری شرق لارستان و در جنوب رشته کوههای زاگرس قرار گرفته است. این منطقه بین دو استان فارس و هرمزگان واقع شده است و مرز غربی و جنوبی این منطقه جاده لار ـ بندرعباس است./س

برچسب ها: قوچ ، لارستان ، کوچکترین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.