رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: پدافند غیرعامل، دفاعی انسان‌محور است، براین اساس در پدافند زیستی که دفاع از سرمایه‌های ملی و حیاتی در حوزه تهدیدات زیستی است، انسان محوری‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌ای است که باید از آن حفاظت، مراقبت و پدافند شود.

به گزارش حوزه دفاعی - امنيتی باشگاه خبرنگاران، "سردار جلالی" رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست علمی با موضوع "تدوین سند راهبردی پدافند زیستی" ضمن بیان دیدگاه اين سازمان نسبت به تهدیدات زیستی گفت: برای رسیدن به یک ادبیات مشترک دردفاع زیستی تلاش‌های زیادی انجام گرفته و در جلسات متعددی که با حوزه‌های مختلف کشوری به انجام رسید در بعضی حوزه‌ها به اتفاق نظر و در بعضی دیگر به نتایج مطلوبی رسید و لذا باید در این موضوع به تعاریف پایه دست پیدا کرده، حرکتی رو به جلو انجام داد و در مبحث را باز می‌گذاریم تا ان‌شاءالله متخصصان در این حوزه آن را تکمیل کنند؛ علی‌ایحال با تلاش و جدیت توانستیم برای سند دفاع زیستی یک پیش‌نویس تولید کرده، در جلسات کارشناسی که با اکثر دستگاه‌های اجرایی  برگزار شد نظرات آن‌ها را دریافت کرده و اصلاحات لازم انجام گیرد.

وی در ادامه افزود: دو نکته مهم در بحث دفاع زیستی قابل ذکر است، یکی از ضعف‌ها قوانین بین‌المللی و اهرم‌های بازدارنده برای منع به‌کارگیری عوامل زیستی است، (بنابر ویژگی خاص عوامل زیستی یا همان عوامل میکروبی یا بیولوژیکی، قوانین بین‌المللی نتوانسته بازدارندگی لازم و کامل را ایجاد کنند تا که کشورها بتوانند از آن استفاده کنند). نکته دوم اینکه سطح تولید خطر بسیار بالاست که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، در سطحی است که در امنیت ملی قابل توجه قرار گرفته است، به عنوان مثال بعد از مرگ "هوگو چاوز" رئیس جمهور ونزوئلا، معاون وی اعلام کرد که مرگ چاوز بر اساس حمله زیستی آمریکایی‌هاست که قابل بررسی و توجه است، که این مطلب نشان‌دهنده بالا بودن سطح تهدید است.

حوزه‌های تهدید زیستی

جلالی گفت: حوزه‌های تهدید زیستی را به 6 قسمت تقسیم‌بندی کرده‌ایم ؛ حوزه ی انسان (چون سرمایه ملی هر کشوری سرمایه انسانی آن است، واضح است اگر دشمن در صدد عقب افتادگی یک کشور باشد، نابود کردن نخبگان فکری آن کشور اولویت دارد. به‌عنوان مثال، یکی از کارهایی که آمریکایی‌ها در این حوزه انجام دادند کشتن حدود 3 هزار دانشمند عراقی است که توسط شرکت‌های امنیتی اسرائیلی، آمریکایی صورت گرفت و به صورت هوشمندانه نخبگان را ترور کردند)، دام و طیور و آبزیان، حوزه نباتات و گیاهان و تمام محصولات کشاورزی را در بر می‌گیرد، حوزه آب آشامیدنی، حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و حوزه غذا ودارو، صنعت بهداشت جزء حوزه‌های در برگیرنده پدافند زیستی است.

مشکلات پیش رو

جلالی ادامه داد: مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، یکی نبود تجارب کافی در زمینه پدافند زیستی، دیگری ضعف در  سامانه‌های  پایش، آشکار ساز و تشخیص و در تهدید زیستی است، سوم نبود سامانه مدیریت بحران زیستی، چهار وابستگی دانشی و فناورانه و صنعتی کشور در حوزه پدافند زیستی، پنج ضعف در سازوکارهای حمایت جمهوری اسلامی در برابر تهدید زیستی، شش کمبود بانک‌های اطلاعاتی در زیرساخت‌های تخصصی، آزمایشگاهی در پدافند زیستی، هفتم، ضعف در زیرساخت‌های تخصصی، آزمایشگاهی در پدافند زیستی، و آخر آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌های کشور در برابر تهدیدات زیستی.

اولویت‌ها

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: برای تنظیم سند اولویت‌هایی باید در نظر گرفته شود از جمله، تدوین سند راهبردی (سند برای راهبری دفاع  زیستی کشور)، موضوع آموزش، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، تدوین اسناد هادی و عملیاتی در شش حوزه، معماری سازمانی و فعال‌سازی استانی پدافند غیر عامل برای پدافند زیستی، تولید اسناد نظری مورد نیاز، توسعه توانمندی‌های تخصصی از جمله گروه‌های تشخیص و درمان است.

سازماندهی شبکه های آزمایشگاهی در پدافند زیستی

وی در خصوص بالا بردن سطح شناخت مردم و مسئولان گفت: در این راستا آموزش‌های باید انجام شودمانند ایجاد بانک‌ها و تقویت کلکسیون‌های تخصصی و درمانی، طراحی دوره‌های آموزشی عرضی (برای مسئولان) و طولی (برای تقویت نیروی متخصص)، برگزاری رزمایش‌های پدافند زیستی دستگاهی استانی و ملی.

تهدیدات موجود در حوزه زیستی

جلالی در راستای بر شمردن تهدیدات افزود: در این حوزه تهدیدات را به 3 دسته تقسیم می‌شود، یکی تهدیدات طبیعی شامل تهدیدی است که بدون دخالت انسان بر اساس فرآیند‌های داخلی، موجودات زنده، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل اتفاق می‌افتد، دیگری تهدید زیستی با استفاده از عوامل تروریستی و سومین تهدید زیستی با محوریت یک کشور مهاجم علیه یک کشور صورت می‌گیرد.

سطح مقابله

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی در رابطه با سطح مقابله با تهدیدات این حوزه نیز گفت: سطوحی که برای مقابله با تهدیدات این حوزه بر می‌شمارند شامل مباحث ایمنی و بهداشت فردی و درمان، امنیت زیستی و سلامت و دفاع  زیستی یک‌پارچه است.

ویژگی تهدیدات  

جلالی ویژگی‌های این حوزه را چنین برشمرد: تهدیدات زیستی ویژگی‌هايی دارد که باید به آن توجه شود؛ یکی امکان دریافت، منترل تآسیسات زیستی دوم کم و راحت بودن فرآیند تولید و به‌کارگیری تآثیرات زیستی، سوم  امکان پنهان‌کاری در عملیات وجود دارد، چهارم متنوع بودن سناریوهای تهدید و راه حل‌ها، پنجم  تکثیر و انتقال سریع عوامل زیستی و امکان گسترش حمله، ششم  وابستگی پدافند زیستی به فناوری‌های پیشرفته و زیرساخت‌های گسترده بهداشتی، هفتم امکان بازگشت مجدد، هشتم عدم وابستگی فرآیند تهیه و به‌کارگیری تحصیلات زیستی، نهم تآخیر در ورود آثار ناشی از حملات زیستی، دهم سختی اثبات تهاجم و منشآ آن.

ابعاد عوامل زیستی

جلالی ابعادی را در این راستا ذکر کرده و اظهار داشت: در بحث دفاع زیستی بُعدهای مختلفی مطرح است، مثل افزایش پایداری محیطی، پنهان بودن در برابر آشکارسازی و حسگرها، ایجاد ابهام در تشخیص و  انتخاب اهداف.

عوامل زیستی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: عوامل زیستی جدید که معمولا به‌دست انسان ساخته می‌شود و شامل بیماری‌های کم‌خطر،  بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند آنفولانزای خوکی، بیماری‌های غیر بومی و تهدید زیستی خاموش مثل آلودگی مواد غذایی، ایجاد ناتوانی موقت و دائمی.

نبرد و جنگ زیستی

وی ادامه داد: در نبرد زیستی از عناصر زیستی علیه نیروهای متخاصم در  صحنه ی جنگ استفاده می‌شود، ولی چنان‌چه تهدیدی علیه ملت به‌کار گرفته شود، از آن به‌عنوان جنگ زیستی نام برده می‌شود.

هدف از جنگ در حوزه زیستی


جلالی هدف دشمن را چنین ذکر کرد: در حوزه زیستی دشمن اهدافی را دنبال می‌کند که از جمله آن می‌توان به فشار به دشمن برای تسلیم شدن، خدشه‌دار کردن چهره نيروهای مختلف، قتل عام مردم و از بین بردن مقاومت،  کاهش توان رژیم و وارد کردن ضربه نظامی، ایجاد غافلگیری و وارد کردن ضربه نظامی و آسیب رساندن به سلامت عمومی جامعه و ایجاد تلفات جانی و ایجاد وحشت عمومی اشاره کرد.

اهداف زیستی زمان صلح

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه دشمنان در زمان جنگ و بصورت آشکار اهدافی را دنبال می کنند در زمان صلح نیز بدنبال تهدیداتی هستند که عبارتند از آسیب رساندن به زیرساخت‌های اقتصادی، از بین بردن امنیت بهداشتی و غذایی، ایجاد ترس و وحشت در جامعه، ایجاد بازار فروش محصولات دارویی و مواد مبارزه با آفت و بیماری‌ها توسط کشورهای غربی، آسیب‌پذیر نشان دادن کشور در برابر مواجهه با بحران و ایجاد منش‌های سیاسی اجتماعی در جامعه، آسیب رساندن به سلامت عمومی جامعه  و ایجاد تلفات جانی، تحمیل هزینه‌های سنگین برای مقابله با آفات و بیماری‌ها به کشور و تضعیف موقعیت بهداشت و سلامت کشور در میان جوامع بین‌المللی.

اقدامات لازم پدافند زیستی     

جلالی در خاتمه تاکيد کرد: در چرخه پدافند زیستی چند اقدام باید انجام گیرد، از جمله پایش تهدید در شرایط عادی (پایش کامل و جامع آن است که پیش‌بینی اتفاق را بکند)،  تشخیص تهدید، هشدار دهی، تصمیم‌گیری و عملیات، محدودسازی، درمان و  مصون‌سازی.

انتهای پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار