"هجیج" یکی از روستاهای بسیار زیبای استان کرمانشاه با معماری ویژه بوده‌خانه‌‏های سنگی وپلکانی، کوه‏های بلند ودره‏‌های عمیق اطراف روستا نیزبا مناظرحیرت‏آوری توجه هر بیننده‏ای را به سوی خود جلب می‏کند.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران،  هجیج یکی از روستاهای بسیار زیبای استان کرمانشاه با معماری ویژه است که مناظر طبیعی و چشم‏اندازهای منحصر به فردی دارد. خانه‏های سنگی و پلکانی، کوه‏های بلند و دره‏های عمیق اطراف روستا نیز با مناظر حیرت‏آوری توجه هر بیننده‏ای را به سوی خود جلب می‏کند.



حواشی رودخانة پرآب و تماشایی سیروان که از نزدیکی روستا عبور می‏کند به ویژه در بهار و تابستان با سرسبزی، طراوت و زیبایی‏های کم‏نظیر، یکی از تفرجگاه‏های زیبای روستای هجیج محسوب می‏شود. درختان بلند پیرامون روستا همراه با گیاهان خودرو و گل‏های رنگارنگ دامنه‏ها، به خصوص در بهار و تابستان چشم‏اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را پدید می‏آورند.





ارتفاعات شاهو که بخشی از رشته کوه‏های زاگرس به شمار می‏رود، طبیعت زیبا و بکری دارد که همراه با مراتع و چراگاه‏های سرسبز و نیز انواع گونه‏های گیاهی به ویژه گیاهان دارویی همانند گل گاوزبان، ختمی، گون و شنگ، در زمره زیباترین نواحی استان کرمانشاه به شمار می‏آید. تنوع جانوری این ارتفاعات نیز از جمله خرس، شغال، گرگ و روباه جالب توجه است. 



در دامنه ارتفاعات شاهو چشمه‏های فراوانی وجود دارد که بخش اعظم آب زراعی و آشامیدنی شهرها و روستاهای پیرامون خود را تأمین می‏کنند. جاذبه‏های ورزش‏های زمستانی این ارتفاعات برای طبیعت‏دوستان بسیار دلپذیر است.
آبشار زبای بل، که در نزدیکی روستای هجیج قرار دارد، از جمله آبشارهایی است که آب آن خواص درمانی دارد. آب سالم و معدنی این آبشار در بسته‏های متنوع نوشابه‏ای به کشورهای همسایه صادر می‏شود.



روستای کوهستانی هجیج بافت مسکونی متمرکزی دارد. بیشتر خانه‏های این روستا در دو طبقه بنا شده‏اند و فاقد حیاط می‏باشند. خانه‏های روستاییان از شرایط اقلیمی و طبیعی محدوده روستا و نوع فعالیت و معیشت مردم متأثر گردیده و شکل گرفته است. بیشتر خانه‏های این روستا به صورت پلکانی ساخته شده‏اند، به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است. جهت‏گیری ساختمان‏ها به سوی جنوب است تا از نور خورشید بیشترین بهره‏برداری به عمل آید. به دلیل سرمای سخت زمستان، دیوار خانه‏های قدیمی روستا ضخیم، با در و پنجره‏هایی کوچک است. سقف این خانه‏ها که با تیرهای چوبی پوشیده و با کاهگل اندود شده‏اند، مسطح است.




عمده مصالح به کار رفته در بنای خانه‏های مسکونی قدیمی روستا، سنگ، چوب و ملاتِ گل است. در ساخت خانه‏های جدید و مرمت بناها، مصالح مقاوم آجر، سیمان، گچ و آهن مورد استفاده قرار می‏گیرد.
سوغات روستای هجیج شامل گردو، انار، گیوه و انواع سبد است.
 روستای هجیج از طریق شهرهای پاوه، مریوان، سروآباد، نوسود و سنندج قابل دسترسی بوده و تمام جاده‏های منتهی به این روستا، از شهرهای مذکور آسفالت و مناسب است./ص

گزارش از : مرضیه امیری
برچسب ها: هجیج ، روستا ، کرمانشاه ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار