رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: همزمان با آغاز سال جدید، صدور ماهانه 600 تن محصول کشمش استان به بازارهای خارجی تداوم می یابد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، محمدیان با اشاره به اینکه استان در زمینه کشت و تولید انگور با داشتن 23 هزارو 500 هکتار سطح زیر کشت، مقام سوم کشور را دارد، گفت: انگور بیش از یک پنجم سطح زیرکشت باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اعلام اینکه متوسط ارزش صادراتی کشمش از استان در شش ماه اول سال جاری، 7/2 دلار به ازای هر کیلوگرم بوده است، گفت: میزان ارزش صادراتی کشمش در مبادی خروجی استان طی سال گذشته، 120 میلیون دلار برابر با 50 درصد ارزش محصولات بخش کشاورزی استان برآورد شده است.

وی با اظهار این موضوع که سازمان جهادکشاورزی استان، از تمام فرصت های ممکن در توسعه و گسترش اقتصاد کشاورزی استان بهره می گیرد، گفت: با تلاش های انجام شده در مجموعه سازمان و توسعه تعامل با تمام نهادهای اجتماعی و حمایت های مستقیم مدیران تصمیم گیر استان، صادرات محصول کشمش از شهرستان ملکان، همزمان با آغاز سال جدید از رشد فزاینده ای برخوردار و با تمهیدات در نظر گرفته شده، پیش بینی می شود فروش و صادرات آن از روند قابل توجهی برخوردار باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، با بیان اینکه سهم ایران در تولید انگور در جهان 4. 5 درصد و رتبه آن در تولید این محصول هفتم جهان است، گفت: میزان تولید انگور در آذربایجان ‌شرقی در سال گذشته، یکصد و 41 هزار تن بوده که امسال به 383 هزار تن بالغ شده و در کنار آن، با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیر شیمیایی در مبارزه با آفات، از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

محمدیان، با بیان اینکه به ‌رغم تحریم‌های گسترده، صادرات محصولات کشاورزی استان با برنامه‌ ریزی‌های صورت‌ گرفته کاهش نیافته است، گفت: فقط در دی‌ ماه سال جاری 27 میلیون دلار کالای کشاورزی به خارج از استان صادر شده که نسبت به ماه‌های قبلی افزایش قابل توجه و چشمگیری یافته است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان دی ‌ماه 187 میلیون دلار محصولات کشاورزی استان به 28 کشور دنیا صادر شده است، اظهارکرد: مقصد صادرات محصولات کشاورزی استان از جمله کشورهای روسیه، اوراسیای مرکزی، کشورهای عربی و اروپا بوده است.

وی با بیان اینکه یازده درصد از صادرات غیرنفتی استان مربوط به بخش کشاورزی بوده و 53 درصد صادرات محصولات کشاورزی نیز مربوط به محصول کشمش است، گفت: زمینه ‌سازی برای صادرات بیشتر، توجه جدی به توسعه صنایع تبدیلی و بسته ‌بندی، بازاریابی برای حضور مداوم در کشورهای مختلف و ارتقاء کیفی محصول از اولویت‌های صادراتی استان است.

وی با اعلام اینکه در پروسه تولید کشمش عوامل زیادی دخیل هستند، گفت: صادرات، بسته بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، مدیریت، آموزش نیروی متخصص، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی و اشتغال‌زایی از مهم‌ترین مسائل موفقیت تولید محسوب می شود. شهرستان ملکان با تولید بیش از 240 هزار تن انگور در سال‌ جاری رتبه نخست تولید این محصول در استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است. بیش از40 هزار تن کشمش تیزآبی و کالیفرنی در این شهرستان فرآوری و بسته‌ بندی شده که علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می شود./س

برچسب ها: صدور ، ماهانه ، کشمش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.