لیدرها از تاثیرگذارترین افراد در جامعه ورزشی به خصوص فوتبال به شمار می روند اما این لیدرها تا حد اندازه به فرهنگ سازی در سکوها کمک می کنند؟

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران در سال هاي اخير اگر چه تماشاگران نسبت به ديگر کشور ها شور و هيجان خاصي به ورزش در رشته هاي مختلف کشورمان داده اند اما بايد توجه داشت که گهگاه مشکلات زيادي را براي تيم هاي ورزشي و ديگر تماشاگراني که فقط قصد دارند از ديدن ورزش لذت ببرند نيز به همراه داشته است.
 
شايد با واژه ليدر در بسياري از ورزشگاه ها آشنا شده باشيد مشوقاني که گاهي به وظيفه خود عمل مي کنند و برخي اوقات پا را از گليم خود فراتر گذاشته در تصميم گيري ها و ايجاد تنش در ورزشگاه ها نيز نقش به سزائي دارند.
 
فوتبال، واليبال،کشتي و ديگر ورزش هايي که از تماشاگران بيشتري برخوردار هستند نيز دچار همين وضعيت هستند و در آخرين بار نيز جنجال در واليبال اگر چه آخرين مورد آن بوده اما آخرين جنجال نخواهد بود.
 
اما بهتر است کمي با واژه ليدر آشنا شويم، لیدر در واژه انگلیسی به معنی راهنما و رهبر مورد استفاده قرار می گیرد.اما این واژه در فوتبال از هیچ جایگاه معنایی برخوردار نیست و بعضا به نام(بوقچی) می توان از این واژه استفاده کرد.

 
همانطور که گذشت زمان تغییرات زیادی را در نقش بوقچی ها به وجود آورده، نام این عضو جدا نشدنی از فوتبال نیز تغییر کرده، آنها امروز دیگر به عنوان بوقچی که به عنوان لیدر شناخته می شوند واژه ایی با مسما که وجه ایی قابل قبول تر به بوقچی می دهد؛ لیدرها یا همان بوقچی ها از دهه 40 تا به امروز نقش مهمی را در سکوهای ورزشگاه به عنوان سردمدار هواداران یک تیم مشخص ایفا می کردند اما آیا واقعا آنچه بوقچی های نسل قدیم وظیفه خود می دانستند با آنچه لیدرهای امروزی انجام می دهند مشابهت دارد؟
 
آیا اصلا می توان راه لیدرهای امروزی را ادامه دهند راه امثال محمد و سهراب بوقی دانست؟ اتفاقات فوتبال امروز حاکی از آن است که لیدرهای کنونی با ذهنیت کاملا متفاوت نسبت به بوقچی های نسل اول به ورزشگاه می روند، ذهنیتی که شاید محوریت اصلی آن حمایت و طرفداری از تیم نباشد در گذشته ایی نه چندان دور بوقچی ها تاثیری مثبت و قابل توجهی کاهش یافته است به موازات رشد ضعف های فنی فوتبال ایران عده بوقچی ها نیز روندی نزولی در پیش گرفتند و خواسته یا ناخواسته از میزان تاثیر گذاری خود بر روی نتایج کسب شده یک تیم کاستند در واقع می توان گفت این قشر همگام با پیشرفت فوتبال ایران حرکت کردند تا امروز بعضا جایگاه والای 15 سال پیش خود را نداشته باشند.
 

میرشاد ماجدی: من مخالف استفاده از کلمه لیدر هستم
 
میرشاد ماجدی، کارشناس فوتبال در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت لیدرها در باشگاههای فوتبال ایران گفت: من مخالف استفاده کلمه لیدر برای این دوستان هستم بهتر است به جای کلمه لیدر از هوادار استفاده کنیم.
 
وی در ادامه در خصوص حد و مرز کلی لیدرها در فوتبال ایران گفت: به نظر من حد و مرز لیدرها در فوتبال ایران از سکوه به سکو فوتبال ختم می شود و اگر هم مشکلی در خصوص لیدرها به وجود آید این عدم برنامه ریزی صحیح  در خصوص لیدرها است.

 
ماجدي در خصوص نقش اصلی باشگاه ها در فرهنگ سازی لیدرها افزود: باشگاههای فوتبال اگر به صورت خصوصی اداره شوند تمامی این مشکلات حل می شود و تمامی برنامه ها مربوط به لیدرها زیر نظر کانون هواداران کنترل می شود.

بهتاش فريبا: شعارهاي روي سکو جهت دار شده است

بهتاش فريبا درباره ليدرهاي فوتبال ايران به خبرنگار ما گفت: ليدرهاي فوتبال کشورهاي صاحب فوتبال را بايد با ليدرهاي خودمان مقايسه کرد. ليدرهاي خارجي همه دستورات را از باشگاه هاي خودشان دريافت مي کنند و از هر لحاظ تحت نظر باشگاه مي باشند.

پيشکسوت تيم فوتبال استقلال تهران ادامه داد: در فوتبال کشورمان ليدرها از شخصي خط مي گيرند و تشويق ها براي شخص خاصي است.

 
فريبا خاطرنشان کرد: تشويق ها تقريبا جهت دار و حمايت از يک شخص خاص است، شعارهايي که بايد روي سکوها داده شود آنگونه که بايد نيستند و اين مسئله تخريب کننده است.

وي ادامه داد: باشگاه هاي فوتبال ايران مي توانند از ليدرهاي سالم استفاده کنند و شرايط را طوري رقم بزنند که تمام تماشاگران زيرنظر کانون هواداران آن باشگاه قرار بگيرد.

صدر: لیدرها مدیران را در منگنه قرار می دهند
حالا لیدری شغل است ولی بوقچی های قدیم عاشق فوتبال بودند

حمید رضا صدر، کارشناس فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار ما افزود: لیدر یک واژه انگلیسی است معنای آن هم رهبری کردن است در فوتبال روی سکوها با حال و هوای بازی لیدر سعی می کند باعث تشویق های سایر تماشاگران در ورزشگاه می شود.
 
وی ادامه داد: پدیده ای جدید با تعارف امروزی روبرو هستیم در زمان ما یک فردی به نام محمد بوقی که با یک بوق تماشاگران را برای تشویق تیم پرسپولیس تمیج می کرد.

صدر در مورد فرق اسم بوقچی قدیم و لیدر جدید گفت: محمد بوقی کارمند گمرک بود شغل و درآمدی از گمرک داشت و بر حسب علاقه روی سکوها تیم خود را تشویق می کرداین زمانه بوقچی تبدیل به شغل شده است تعریف خوبی در فوتبال ایران از لیدریسیم نداریم.

کارشناس فوتبال کشورمان تصريح کرد: هم اکنون لیدرها ارتباط مستقیم با باشگاه ها دارند و گاهی اوقات مدیران را در منگنه قرار می دهند تفاوت اساسی بوچی ها آن دوران و لیدرها با کنونی این مسئله است که بوقچی ها هدفشون تشویق تیم داخل میدان بود و طرفدار بودند رابطه لیدرها با مدیران باشگاهها بر جسته شده استعملکرد تیم واکنش جدی آنها روبرو نمی شود.
 
صدر خاطر نشان کرد: باید مطالعه ای درباره لیدرها انجام شود به طور مثال قرار داد لیدرها، شرح وظایف و کارهایشان چگونه ارزیابی می شود این مطالعات باید در باشگاههای بزرگ بررسی شود در باشگاه میلان، منچستر و رئال مادرید کلوپ طرفداری وجود دارد وقتی این تیم ها سفر می روند یک سری افراد با این تیم ها هستند و تیم خودشان را در زمین حریف تشویق می کنند.

وی ادامه داد: آیا این افراد هدفشان تشویق تیم شان است یا حمایت از جایگاه مدیران باشگاهشان است؟ این مورد در فوتبال ما مورد بررسی است که بعضی اوقات شعارها بر علیه مدیران است.

 
صدر در مورد تفاوت تشویق ها خارجی و ایرانی گفت: در فوتبال ایتالیا و باشگاه میلان از طرف تماشاگران شعاری علیه برلوسکونی مدیر عامل باشگاه نمی شنوید و تمام شعارها بر علیه تیم میلان است که در زمین بازی می کند گاهی اوقات در فوتبال ایران شعارها بر علیه افراد و داخل باشگاه است.

کارشناس فوتبال کشورمان بيان داشت: برخی از لیدرها در فوتبال ایرانی می شناسیم که در سفرها آنها را می بینیم انسان ها شریف و پاکی هستند تیم شان را تشویق می کنند اما گاهی اوقات در این زمینه گفتگویی را در رادیو و تلویزون می بینیم که نشان می دهد آنها تیم شان را دوست ندارند.

صدر تاکید کرد: درباره تیم ها پرطرفدارمان پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و ملوان انزلی کم مطالعه کردیم بیشتر ناظر بودیم و آنها را تماشا کردیم.

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: در اکثر جای دنیا فوتبال خصوص است و باشگاهها یا تیم ها برای یک فرد یا شرکت است مالک همه چیز را خودش تعیین می کند ولی در فوتبال ما مدیران دولتی برای تثبیت در جایگاه خودشان در بعضی اوقات با لیدرها برای ماندن رابطه دارند خارجی نیازی ندارند که واحدهای طرفداری از آنها حمایت کند.

وي خاطر نشان کرد: در قدیم برای تیم معمولی 12 هزار نفر به ورزشگاه شیرودی می آمدند ولی حالا برای تیم های بزرگ 15 هزار نفر به ورزشگاه آزادی نمی آیند این فوتبال دیگر پدر و فرزندان زیادی را در ورزشگاه نمی بیند.

صدر در پایان گفت: لیدرها شغلشان لیدري است الان حرفه ای هستند ولی بوقچی های قدیم عاشق فوتبال بودند. اما به اعتقاد ما اين موضوع اگر چه در فوتبال بيشتر نمود دارد اما رفته رفته به ديگر رشته ها نيز سرايت کرده است و اميدواريم ليدر ها که تيغ هاي دو سر هستند از لبه اي برش دهند که باب موفقيت ورزش باشد و به اصطلاح اين روي سکو و آن روي سکه را نشان ندهند./زر
گزارش از احسان رمضاني
برچسب ها: جامعه ، کمک ، لیدر ، سکو ، سکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار