شهر حافظ و سعدي شيرازي با آمدن نوروز حال و هواي خاصي دارد و اين روزها در شيراز عطر بهار نارنج به مشام مي رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، با آمدن بهار در شهر فرهنگ و ادب، اقليم هميشه بهار شيراز پاك پرور، بوي عطر بهار نارنج در كوچه و پس كوچه هاي اين شهر پيچيده است و مشام رهگذران را مي نوازد.
با آمدن نوروز فصل بهار هم آغاز مي شود و در شيراز شهر احمد بن موسي شاهچراغ (ع) شهر فرهنگ و ادب و شهر حافظ و سعدي شيرازي بوي بهار نارنج در باغ هاي ارم، جهان نما، دلگشا و عفيف آباد و در خانه هاي مردم پيچيده است مردم استان فارس در ايام بهار و نوروز سنت ها و آدابي را دارند كه همچنان در ميان آنها ماندگار است از پخت انواع شيريني ها گرفته تا عيدي دادن و ديد وبازديد نوروزي و بخشي از آداب خطه فارس در ايام عيد است.
مردم فارس از يكي دو هفته پيش از نوروز به استقبال نوروز مي روند و به طور كلي جنب و جوشي در ميان مردم پديدار مي شود.
خانواده هاي شيرازي كه نذر داشته باشند قبل از عيد نوروز نان شيرين مي پزند در اين روزها نان پزها از روستاها به شهر امده و در اكثر كوچه هاي شيراز عطر خوش نان به مشام مي رسد.
در هنگام سال تحويل حتما بايد شير برنج پخته شود و روز اول عيد هم همانند ديگر شهرها به ديد و بازديد و عيدي دادن از آداب و رسوم شيرازي ها است.
مهمان نوازي شيرازي ها بيش از هر چيز ديگر ايرانيان را به سمت اين شهر و استان مي كشاند تا به اين شهر و استان بيايند و مردم شيراز با همان لهجه و گويش شيرين و زيباي شيرازي خود آمدن بهار و سال نو را به آنان تبريك بگويند./ي2

گزارش از عطيه آقابابايي.
برچسب ها: شیراز ، سال نو ، شیر برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار