اشتباه داوري و خطاي ديد هيئت داوران در دوره ي يازدهم جشنواره فيلم فجر دست اكبر عبدي را براي رسيدن به سيمرغ بلورين كوتاه كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه باشگاه خبرنگاران، جشنواره يازدهم فيلم فجر تحويل جديدي را در فيلم سازي رقم زد به طوري كه فيلم هاي حادثه اي نيز به سينماي ايران ورود پيدا كردند و در بخش سينماي ايران فيلم "افعي" به كارگرداني حميدرضا اعلامي يكه تاز فيلم هاي اكشن بود كه با توجه به كپي از فيلم هاي خارجي "رمبو" با انتقادات بسياري روبه رو شد اما برخلاف اين فيلم، فيلم هايي چون "سارا"، "ردپاي گرگ"، "يكبار براي هميشه"، "بانو" و "از كرخه تا راين" بودند كه نظر منتقدان و همچنين داوران را جلب كردند و اما كيومرث پوراحمد نيز با قصه هاي خاطره انگيز مجيد در قالب 3 ايپزود با عنوان فيلم شرم دل همه به خصوص هيأت داوران را به دست آورد.
از نكات قابل توجه اين دوره به فرامرز قريبيان اختصاص داشت زيرا با وجود اينكه جايزه بهترين بازيگر نقش اول را در فيلم "بندر مه آلود" كسب كرد اما بازي خوب او در فيلم "ردپاي گرگ" ناديده گرفته شد.
اكبر عبدي نيز بازي درخشاني در فيلم "هنرپيشه" را از خود به نمايش گذاشت به طوري كه بازي او تماشاگر را تا پايان فيلم همراه مي كرد و يكي از كانديداهاي احتمالي سيمرغ بود كه شايد با بي دقتي نگاه داوران اين اتفاق افتاد و اين سيمرغ يك برنده داشت و آن هم مهم فرامرز قريبيان بود و با وجود داوري خوب اين دوره مي توان اين اتفاق را به حساب بي دقتي و خطاي ديد داوران گذاشت.
اين دوره از جشنواره نيز در بخش هاي خارجي بسيار ضعيف عمل كرد و به جز نمايش چند فيلم از كارگردان مطرح سينماي جهان در قسمت بين المللي جشنواره حرفي براي گفتن نداشت.
برگزيدگان يازدهمين دوره جشنواره فيلم فجر 1371:
با اهداي جايزه ويژه هيئت داوران به كيومرث پوراحمد براي فيلم "شرم" و "صبح روز بعد"، سيروس الوند با كارگرداني خوب خود در فيلم يك بار براي هميشه جايزه بهترين كارگرداني را تصاحب همچنين فيلم "از كرخه تا راين" به كارگرداني بي نظير ابراهيم حاتمي كيا بهترين فيلم جشنواره دوره يازدهم انتخاب شد.
داريوش مهرجويي در اين دوره نيز به خاطر نگارش فيلم نامه اي چون "سارا" جايزه بهترين فيلم نامه را دريافت كرد.
جايزه بهترين بازيكن نقش اول مرد و زن به فرامرز قريبيان در فيلم "بندر مه آلود" و فاطمه معتمد آريا در فيلم "يكبار براي هميشه" رسيد و در كنار بازيگران نقش اول، جهانبخش سلطاني براي فيلم "شرم" و ياسمين ملك نصر نيز براي فيلم "سارا" جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل را دريافت كردند و همچنين ديپلم افتخار اين بخش را نيز پروين دخت يزدانيان در فيلم هاي "شرم" و "صبح روز بعد" و صادق صفايي در فيلم "كرخه تا راين" كسب كردند.
بهترين موسيقي متن نيز با اهداي ديپلم افتخار به مجيد انتظامي براي فيلم هاي "از كرخه تا راين" و راز خنجر به كيوان جهانشاهي براي فيلم "سايه هاي هجوم" رسيد.
رضا رضي براي فيلم "پرواز را به خاطر بسپار" به خاطر فعاليت حرفه اي خود موفق به دريافت جايزه بهترين فيلمبرداري شد و جايزه بهترين تدوين را نيز به مهدي رجاييان در فيلم "ردپاي گرگ" اهدا كردند.

فيلم "برپاي فرشتگان" دو جايزه بهترين صداگذاري و بهترين جلوه هاي ويژه را به ترتيب توسط محسن روشن و رضا رستگار دريافت كرد.
جهانگير ميرشكاري و ساسان باقرپور به خاطر صدابرداري خوب در فيلم "هنرپيشه" جايزه بهترين صدابرداري را دريافت كردند و مسعود ولدبيگي نيز براي بهترين چهره پردازي در فيلم "از كرخه تا راين" به جايزه جشنواره دوره يازدهم رسيد.
هيأت داوران يازدهمين دوره جشنواره فيلم فجر شامل سيد مرتضي آويني، عزت الله انتظامي، عزيز الله حميدنژاد، سيد مهدي شجاعي و اسفنديار شهيدي بودند كه داوري آثار بخش اصلي را نيز برعهده داشتند./ي2
گزارش از فائزه آقابابايي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.