یک فوق تخصص ریه گفت: گسترش فقر ، مهاجرت ، تغذیه نامناسب ، عفونت HIV از جمله مورادی هستند که باعث افزایش میزان ابتلا بیماری سل و ظهور انواع مقاوم به درمان آن می شوند.

دکتر محمد رضا مسجدی فوق تخصص ریه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سل یک بیماری عفونی قابل انتقال است که توسط باکتری " مایکوباکتریوم توبرکلوزیس " ایجاد می شود گفت " بیماری سل به وسیله قطه های ریز حاصل از سرفه از فردی به فرد دیگر انتقال یافته و بیشتر افرادی که ارتباط نزدیکی با فرد بیماری دارند را ابتلا می کند .

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از درگیری دیگران ، فرد مبتلا هنگام سرفه و عطسه باید برای پوشاندن دهان و بینی خود از دستمال استفاده نماید اظهار کرد : در تماسهای کوتاه و گذرا امکان انتقال بسیار کم است.

این فوق تخصص ریه ادامه داد : میکروب سل در بسیاری از مردم بعد از ورود به بدن در حال خفته باقی می ماند که شایع ترین علامت ابتلا به بیماری سل ، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولا با خلط و گاهی خلط خونی همراه خواهد بود .

وی تصریح کرد : گسترش فقر ، مهاجرت ، تغذیه نامناسب ، عفونت HIV از جمله مورادی هستند که باعث افزایش میزان ابتلا به این بیماری و ظهور انواع مقاوم به درمان آن می شوند.

دکتر مسجدی با تاکید به اینکه تشخیص زود هنگام بیماری سل درمان صد درصدی را در پی خواهد داشت گفت : در گذشته تنها راه درمان این بیماری استراحت در جاهای خوش آب و هوا و زیر نور خورشید بود در حالی که امروزه علاوه بر مصرف صحیح داروهای ضد سل ، بیمار تحت درمان نظارت مستقیم  DOTS طی شش ماه خواهد بود .

وی با بیان اینکه بیماری سل از قدیمی ترین بیماریهای شناخته شده و مهلک ترین بیماریهای واگیر در جهان بوده است افزود: هر چند بسیاری از افراد فکر میکنند بیماری سل ریشه کن شده است ولی هنوز این بیماری به عنوان یکی از مهم ترین مسائل بهداشتی در همه کشورها خودنمایی می کند .

37 درصد بیماران مبتلا به سل در منطقه تشخیص داده نمی شوند .

این فوق تخصص ریه اظهار کرد: در حال حاضر 15 میلیون نفر بیمار مبتلا به سل در جهان وجود دارد و تقریبا سالانه دو میلیون مرگ ناشی از سل رخ می دهند که پیش بینی می شود تا سال 2015 میلادی 8 میلیون مرگ ناشی از سل در جهان رخ دهد .

وی با اشاره به اینکه در منطقه مدیترانه شرقی که کشور ما نیز جزو ان به شمار می رود ، میزان تشخیص بیماری 63 درصد و میزان درمان 88 درصد است ادامه داد : هر چند این آمار نسبتا خوب است ولی هنوز تا درمان 110 هزار نفری که سالانه در اثر ابتلا به سل در منطقه می میرند راه طولانی پیش رو داریم .

دکتر مسجدی در پایان خاطر نشان کرد : مقایسه میزان تشخص و درمان نشان گر ان است که 37 درصد بیماران مبتلا به سل در منطقه به درستی شناسایی و تشخیص داده نمی شوند ./س

برچسب ها: ریه ، سل ، تغذیه ، ایدز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار