دریانوردی نجومی شامل تعیین سمت و ارتفاع و اجرام سماوی همانند خورشید، ماه، سیارات و ستارگان بوده و از دستگاه‌های مختلفی جهت تعیین موقعیت در دریا استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، کلمه نجوم جمع نجم به معني ستارگان است. اما واژه astronomy يعني معني کلمه نجوم به زبان انگليسي از دو واژه‌ي يوناني، آسترون به معناي ستاره و نوموس به معناي قانون گرفته شده است. علم نجوم در واقع مطالعه‌ي حركات، ساختار، تكامل و سرنوشت اجرام آسماني است. علم نجوم در مسير تحول خود به كشف بسياري از قوانين حاكم بر اجرام آسماني نايل امده است. ولي بايد گفت كه كار تحقيق و پژوهش در اين باره هرگز پايان پذير نيست. زيرا با پيشرفت تكنولوژي، در هر زمان به اسرار تازه‌اي از جهان آفرينش دست مي‌يابيم.
نجوم شاید قدیمی‌ترین علمی است که انسان به آن توجه نموده است. احتمالاً انسان‌های نخستین با چشم به آسمان تاریک ترسناک و شگفت انگیز و انعکاس افسانه‌ای نور ستارگان نسبت به اجرام سماوی دیگر بسیار حیرت زده می‌شدند. علم نجوم قدمتی برابر با تاریخ بشریت دارد. دریانوردی نجومی شامل تعیین سمت و ارتفاع و اجرام سماوی همانند خورشید، ماه، سیارات و ستارگان بوده و از دستگاه‌های مختلفی جهت تعیین موقعیت در دریا استفاده می‌شود. یکی از معمول‌ترین وسایلی که جهت تعیین ارتفاع اجرام آسمانی به کار می‌رود سکستانت است. چهار سیاره از منظومه شمسی به اضافه ستارگان، ماه و خورشید اجرامی هستند که در دریانوردی نجومی از آن‌ها استفاده می‌کنند.اجرام سماوی که برای دریانوردی نجومی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از روشنایی کافی برخوردار باشند. همچنین به دلیل اینکه اساس کار بر مبنای اندازه‌گیری ارتفاع یک جرم سماوی تا خط افق است،خط افق نیز باید از شفافیت قابل قبول برخوردار باشد. با این حال ذکر این نکته الزامی است که سیارات و ستارگان و ماه را در زمان سپیده دم که هم نورانی هستند و هم افق شفاف و واضح است می‌توان مشاهده نمود. با این روش مشاهده خورشید در هر زمانی از روز امکان پذیر است و فقط باید افق شفاف باشد. البته دریانوردان سعی می‌‌کنند زمانی که اجرام آسمانی از ارتفاع خوبی برخوردار نیستند از این کار خودداری کنند زیرا شکست نور باعث افزایش خطا در مشاهدات می‌شود./س
برچسب ها: دریانوردی ، دریا ، نجومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار