مهم‌ترين چالش‌ها براي سرمايه گذاري در پروژه‌ها، کافي نبودن منابع درآمدي براي سرمايه ‌گذار و همچنين ثبات نداشتن نرخ ارز و بهره‌ بالاي سپرده‌هاي بانکي است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در طرح‌هاي زيربنايي، دوره بازگشت سرمايه طولاني مدت است. لذا در طرح‌هاي بلندمدت، ثبات اقتصادي به يکي از مهم‌ترين ريسک‌ها براي سرمايه‌گذاري تبديل شده و مانع جذب سرمايه، به ويژه با استفاده از رويکردهاي نوين (ppp شراکت بخش عمومي با خصوصي) مي‌شود.
راهکارهاي تامين منابع مالي پروژه‌ها
بديهي است که براي تامين منابع مالي، نخست بايد موانع موجود را از ميان برداشت و سپس سياست‌هاي تشويقي را در اين زمينه به کار گرفت. در اين راستا،‌ ايجاد ثبات اقتصادي از طريق تثبيت نرخ ارز از عوامل مهم و نه کافي براي جذب سرمايه گذاران خارجي است.
عامل مهم ديگر نرخ بالاي بهره‌هاي بانکي است. اصولا ماهيت بسياري از پروژه‌هاي حمل ونقل طوري است که کم‌بازده هستند و بازده آن‌ها در طولاني مدت ميسر است. با توجه به نرخ بالاي سرمايه گذاران ترجيح مي‌دهند کمتر ريسک کنند و در اجراي پروژه‌هاي زيربنايي کشور مانند ساخت راه، راه‌آهن، بنادر و... مشارکت کمتري داشته باشند.
همچنين فارغ از اينکه بازپرداخت سرمايه جذب شده بر عهده چه نهادي است، اين سرمايه از طريق ابزارهاي مخبلف و با ماهيت‌هاي مختلف قابل جذب است. /س
برچسب ها: پول ، سرمایه ، درآمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار