رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت لوازم خانگی گفت:اجرای قانون ممنوعیت واردات به رفع مشکلات این صنعت کمک نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت لوازم خانگی ایران،سابقه فعالیت چند ده ساله دارد و در سخت ترین شرایط ماننددوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ، توانسته در انبوه مشکلات داخلی موجود و خارجی ،روی پای خود بایستد ، اما در یک دهه اخیرسرعت رشد این صنعت درصحنه رقابت باکالاهای وارداتی کند شده است و در این شرایط این نکته به ذهن می رسد که چه اتفاقی رخداده است که امروز بایدبه جای رشد و بالندگی دراین صنعت دیرینه شاهدواردات وسیع لوازم خانگی باشیم.
 در همین ارتباط محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی مشکلاتی همچون تحریم برخی مواد اولیه و افزایش بی سابقه نرخ ارز را از اصلی ترین دلایل کند شدن سرعت رشد این صنعت میداند که این عوامل، مسیر پیشرفت و توسعه صنایع مختلف را ناهموار ساخته است .
وی اظهار داشت:البته همه بخش های صنعت لوازم خانگی به طور یکسان از این مسائل متاثر نیستند و در برخی موارد خود تولیدکننده نیز در مسیر این حرکت کوتاهی می کند.
طحان پور تصریح کرد: به عنوان مثال صنایع تولیدی اجاق گاز ، ارزبری بالایی ندارند و بنابراین افزایش نرخ ارز نباید بهانه ای برای بروز مشکل در تولید و افزایش قیمت تمام شده در این بخش باشد.
رییس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد:در این شرایط ،واحد تولیدی که هزینه تمام شده بالایی دارد به طور حتم نتوانسته در دستیابی به تکنولوژی های نوین وبهره گیری از روش های به روز دنیا در جهت ارتقای بهره وری موفق عمل نماید.
این فعال صنعتی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده بالای محصول، مهمترین مشکل کنونی در صنایع محتلف به ویژه لوازم خانگی است ، اظهار داشت:در بسیاری از موارد ،عوامل تولید از جمله افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر و نرخ حمل و نقل در گران شدن قیمت نهایی محصول تاثیرگذارند و در برخی موارد نیز عدم نوسازی کارخانه و بهره گیری از خطوط تولید به روزدنیا ، موجب افزایش هزینه ها می شود.
وی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی وارداتی گفت:هرچند نرخ ارز رابطه مستقیم با قیمت کالاهای وارداتی دارد اما در موارد محدودی ، خود تولیدکنندگان داخلی نیز تمایل به گران شدن اجناس وارداتی دارند تا بهانه ای برای افزایش قیمت محصولات خود داشته باشند.
بر پایه این گزارش درشریط کنونی به طور حتم اعمال تحریم های بین المللی مشکلات زیادی برای تولید داخل ایجاد کرده ، اما نباید تمام کم و کاستی های موجود در صنعت را فقط مرتبط با این مشکلات عنوان نمود و تولیدکننده در این بین هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت تولید نداشته باشد.
به گفته طحان پور ، برخی تولیدکنندگان طی سال های گذشته ، تنها به فکر فروش محصولات و  رسیدن به سود خود در لحظه بودند و هیچ آینده نگری و برنامه ریزی دقیقی به منظور توسعه واحد تولیدی خود در بلند مدت نداشته اند و به همین دلیل در شرایط سخت اقتصادی امروز با مشکل مواجه شده اند.
رییس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه در خصوص وضعیت تولید بخش های مختلف صنعت لوازم خانگی اظهار داشت:تولید  اجاق گاز،آبگرمکن،وبخاری گازی وضعیت مطلوبی دارد و محصولات این بخش می تواند از نظر کیفی و کمی پاسخگوی نیاز داخل باشد.
وی در مورد تولید یخچال و فریزر در کشورتصریح کرد:هم اکنون 70 کارخانه در این بخش فعال است که حدود 7 مورد از این تعداد ، محصول با کیفیت و قابل مقایسه با کالاهای وارداتی تولید می کنند و در بخش ماشین لباسشویی نیز با وجود رشد مناسب ، هنوز جای کار زیادی باقی مانده است.
در ادامه طحان پور به تولید تلوزیون های ال ای دی و ال سی دی در داخل کشور اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا در این بخش مونتاژکاری رواج پیدا کرده گفت:نمی توان گفت به طور قطع در این بخش تنها کار مونتاژ انجام می گیرد چراکه بخشی از قطعات با ارزش افزوده بالا به طور کامل در داخل کشور ساخته می شود.
و اما یکی از چالش های مهم در صنعت لوازم خانگی ،مسایل مربوط به واردات و قبضه بازار داخلی توسط کالاهای خارجی است که همواره دغدغه تولیدکنندگان بوده و البته مسئولان نیز در مقاطع مختلف راهکارهایی برای رفع این مشکلارائه داده اند.
به تازگی نیز بحث ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالاهای گروه دهم اولویت بندی  مرکز مبادلات ارزی ، مطرح شده که شامل برخی لوازم خانگی نیز می شود و به گفته تولیدکنندگان این امر می تواند زمینه ساز توسعه و رونق تولید ملی باشد.
اما رییس اتحادیه لوازم خانگی معتقد است اجرای این قانون ،تنها به رفع مشکل کمبود ارز در کشور کمک می کند و نگاه بلندمدت در تدوین این طرح در خصوص توسعه  صنعت لوازم خانگی دیده نشده است.
طحان پور تصریح کرد:اجرای این قانون، حق انتخاب را از مصرف کننده می گیرد و تاثیر چندانی در توسعه صنایع داخلی نخواهد داشت چراکه مشکل اصلی تولید ، تنها واردات کالاهای خارجی نیست بلکه هزینه تمام شده بالا دلیل اصلی حرکت کند این صنعت است.
وی در پایان تاکید کرد:در سال 91 شرایط مطلوبی برای فعالیت تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی فراهم بود که باید به درستی از آن در جهت توسعه تولید ملی بهره می گرفتند./س
برچسب ها: صنعت ، لوازم ، خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار