ماجراي ورود به مجلس، سوابق کاری پیش از نمایندگی، ميزان حقوق دريافتي، بهترين خاطره، آرزوها، چگونگی گذراندن اوقات فراغت و ... از جمله موضوعاتي كه در گفتگو با نماينده نهمين دوره مجلس شورای اسلامی به آن پرداخته‌ايم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ مصاحبه تفصیلی با "غلامرضا کاتب" نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی در دفتر کاري وي در يک محيط دوستانه و صميمانه و با صرف چاي انجام شد که صحبت درباره بخشی از زندگی خصوصی این نماینده مجلس وجه تمایز این مصاحبه با مصاحبه‌های دیگر است.

بخش اول این مصاحبه با عنوان «اظهارات سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه درباره کانديداتوري" آيت الله هاشمي"و "مشايي"» در سایت باشگاه خبرنگاران منتشر شده بود و بخش دوم این مصاحبه با محور زندگی شخصی کاتب به شرح زیر است:

باشگاه خبرنگاران: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

کاتب: غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی و دارای مدرک دکترای مدیریت هستم، قبل از اینکه به‌عنوان نماینده فعالیت کنم حدود 26 سال در زمینه‌های مختلف مدیریتی در کشور مشغول به‌کار بودم.

به‌عنوان مدیر دانشگاه پیام نور، مدیرکل برنامه‌ریزی نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مدیرکل امور مجلس بنیاد مستضعفان، عضو هیئت مدیره پست بانک کشور، فرماندار شهرستان‌های ابهر، داراب، سپیدان و معاونت فرمانداری سمنان در قبل  از ورود به مجلس فعالیت داشتم.

باشگاه خبرنگاران: چه مدت است که به‌عنوان نماینده در مجلس فعالیت می‌کنید؟

کاتب: از ابتدای هفتم تیر 1391 در خدمت مردم هستم.

باشگاه خبرنگاران: دلیل گرایش شما به کاندیداتوری برای نمایندگی در مجلس نهم چه بود و چگونه پا به این عرصه گذاشتید؟

کاتب: به‌دلیل صداقت و عدم کذب‌گویی در برخورد با مردم، آنها نسبت به بنده محبت داشتند و بنده را به‌عنوان نماینده خود انتخاب کردند.

به نظر من مهم‌ترین شاخصه مورد توجه عموم مردم خصوصا در شهرستان‌های کوچک شناخت مردم نسبت به خانواده کاندیداها، صداقت و راستگویی آن‌هاست که همین امر همراه با عملکرد مورد توجه مردم است، البته در شهرستان‌های کوچک مسائل سیاسی در انتخاب کاندیداها کوچک‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

لطف خداوند و محبت و اصراری که مردم نسبت به خدمتگزاری بنده ابراز داشتند سبب شد در انتخابات مجلس نهم کاندید شده و به‌عنوان نماینده مردم گرمسار در مجلس حضور یابم.




باشگاه خبرنگاران:
اگر قرار بود در انتخابات مجلس نهم حضور نیابید، چه برنامه‌هایی داشتید؟

کاتب: علاقه شخصی خودم فعالیت در حوزه اجرایی معاونت دانشگاهی پیام نور کشور است و علاقه‌مندم در محیط‌های علمی- اجرایی (نه صرفا علمی) فعالیت کنم و با توجه به تجربه طولانی در این حوزه کاری می‌توانم خدمات ماندگاری را در این عرصه ارائه دهم.

باشگاه خبرنگاران: دلیل علاقه شما برای فعالیت در حوزه علمی- اجرایی چیست؟

کاتب: به این جهت که آن‌چه ما امروز کسب کردیم ثمره خون هزاران شهیدی است که از ابتدای انقلاب نصیب این کشور شد و همچنین مردمی که با جان و دل ایستادگی کردند تا انقلاب به ثمر نشست.

ما اگر امروز توانسته‌ایم به جایی برسیم به برکت زحمات مردم و شهدا و پیروزی انقلاب است و اگر این انقلاب نبود شخصا یک بچه روستایی بودم که به‌دلیل کمبود امکانات توانایی تحصیل و راهیابی به مجلس را نداشت.

اینکه از روستایی دور افتاده در شهرستان گرمسار توانسته‌ام به اینجا برسم به جهت برکت پیروزی انقلاب و آرمان‌های امام و شهداست، در همین راستا نگاه من این است که سرمایه اجتماعی که به‌دست آورده‌ایم نباید به سادگی از دست دهیم، باید در خدمت مردم باشد تا در پیشگاه خداوند محفوظ بماند.

باشگاه خبرنگاران: اجازه دارم درباره زندگی شخصیتان سوال کنم؟

کاتب: خواهش می‌کنم، بفرمایید.

باشگاه خبرنگاران: چند فرزند دارید؟

کاتب: سه فرزند، یک دختر و دو پسر.

باشگاه خبرنگاران: آیا فرزندانتان در کنار شما مشغول به‌کار هستند؟

کاتب: خیر،هیچ‌کدام از فرزندانم در دفتر من کار نمی‌کنند، دخترم در دانشگاه، پسر بزرگ‌ترم در یکی از زیرمجموعه‌های سازمان کار می‌کند و پسر دیگرم نیز دانشجو است.

باشگاه خبرنگاران: از دوران کودکی فرزندانتان تا به‌حال این اختلاف بین آنها به‌وجود آمده که شما نسبت به یکی از فرزندان محبت دارید؟

کاتب: خیر، معمولا این مسئله برای من زیاد پیش نیامده است، اما آنان در این زمینه با مادرشان اختلاف دارند و بعضی اوقات پسر کوچک‌ترم به مادرش می گوید که علاقه شما به برادرم بیش از من است.

دلیل اینکه آنان با من این اختلاف را ندارند این است که بیشترین زحمت خانواده بر دوش همسرم است و احساس مسئولیت بالای ایشان سبب به‌وجود آمدن این حساسیت میان فرزندانمان شده است.

باشگاه خبرنگاران: معمولا اوقات فراغت شما  با خانواده‌تان چگونه می‌گذرد؟

کاتب: اگر فرصتی پیش آید علاقه‌مند به سفر به مناطقی مانند شمال کشور هستم، به ورزش نیز علاقه دارم، به‌عنوان مثال شاید مسئولین اسکی بازی نکنند، اما من اسکی‌بازی می‌کنم و به شنا نیز می‌پردازم و به همین جهت در فرصت‌هایی که در کنار خانواده می‌گذرانم معمولا به ورزش‌های سالم، مهیج و آرامش‌بخش می‌پردازیم.

این مهم است که از فرصت‌های به‌دست آمده در کنار خانواده استفاده کنم، لذا تلاش می‌کنم با فرزندانم به تفریح بپردازم و با آنان وقت اختصاص دهم.

باشگاه خبرنگاران: آیا ایام عید با خانواده و یا بستگان خود به سفر می‌روید؟

کاتب: بله، این روال چند ساله گذشته زندگی شخصی بنده است و بخش عمده مسافرت به سفر به شهرستان و بازدید از اقوام اختصاص دارد.

در سنوات گذشته تمام ایام عید را جدای سفر به زادگاهم، به مناطق دیگر نیز سفر کرده‌ایم، سفر به مناطق دیگر فرصتی است که باعث تنوع روحیه می‌شود و ما حتما این کار را انجام می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران: امسال نیز چنین تصمیمی دارید؟

کاتب: اگر توفیق داشته باشم قصد زیارت خانه خدا را دارم.




باشگاه خبرنگاران:
حقوق شما به‌عنوان نماینده در مقایسه با شغل‌های دیگرتان که در آن سمت اجرایی داشتید، چگونه است؟

کاتب: حقوق نمایندگان نسبت به حقوق اساتید دانشگاه و فعالان دستگاه قضایی پایین‌تر است، اما طبیعتا برخی از نمایندگان که در این زمینه‌ها فعالیت نداشته اند،حقوق کمتری دریافت می‌کنند.

زمانی‌که در دانشگاه و هیئت مدیره پست بانک فعالیت می‌کردم حقوقم با الان برابر بود.

باشگاه خبرنگاران: اتومبیل شخصی شما چیست؟

کاتب: اتومبیل شخصی من قبل از نمایندگی زانتیا بود، اما زمانی‌که نماینده شدم به لحاظ اینکه با جامعه هم سطح باشم پژو خریدم.

باشگاه خبرنگاران: در حال حاضر اتومبیل اکثر نمایندگان مجلس پژو پارس است؛ آیا شما به این خاطر این اتومبیل را انتخاب کردید و علاقه‌ای به اتومبیل‌های وارداتی ندارد؟

کاتب: امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند:« من هیچ‌گاه انتظار ندارم شیعیان من همانند من زندگی کنند.»

ایشان همواره اعتقاد داشتند که باید زندگی خود را با پایین‌ترین سطح زندگی افراد جامعه مقایسه کنیم، ما که نمی‌توانیم این‌گونه عمل کنیم شیعه امیرالمومنین نیستیم و واقیعت این است، اما حداقل اینکه خود را با سطح متوسط جامعه هماهنک می‌کنیم و اگر بتوانیم حداقل این کار را انجام دهیم برای نظام ارزشمند است.

باشگاه خبرنگاران: آیا پیش آمده که به‌دلیل شرایط کاری از خانواده خود دور باشید و این امر سبب ناراحتی خانواده شود؟

کاتب: از خانواده دور بوده‌ام، اما خوشبختانه آنان از اول انقلاب مرا همراهی کردند و درمورد این مسئله ناراضی نیستند.

خداوند لطف کرده و فرزند بزرگ من سهم عمده‌ای از مسئولیت خانواده را به دوش می‌کشد که در زمان کودکی فرزندانم، همسرم این زحمت را تقبل می‌کرد، لذا اگر همراهی و کمک خانواده نبود شرایط برای من سخت‌تر می‌شد.

همراهی و کمک خانواده برای موفقیت در کار بسیار موثر است.

باشگاه خبرنگاران: غذای مورد علاقه شما چیست؟

کاتب: به غذا زیاد اهمیت نمی‌دهم، اما به خورش فسنجان که به خورش گردو هم معروف است علاقه‌مندم.

در زندگی پیش نیامده که مشتاق باشم ببینم همسرم برای وعده‌های مختلف غذایی چه تدارکی دیده است، اما به ورزش و تفریح اهمیت می‌دهم.

باشگاه خبرنگاران: پیرو گران شدن قيمت پسته، عده‌ای از مسئولین گفتند که لزومی به بودن پسته در آجیل شب عید نیست و اینکه خرید نکنید تا قیمت این محصول کاهش یابد، آیا شما با این موضوع موافق هستید و به آن عمل می‌کنید؟

کاتب: اگر این فرهنگ در جامعه باشد که در صورت گران شدن جنس مردم قناعت کنند خود به خود بر قیمت آن محصول تاثیرگذار است؛ برخی کالاها لوکس و برخی نیاز اساسی خانواده است که درباره کالاهای لوکس اگر بتوانیم با جامعه و مردم همگرایی داشته باشیم، «نافع» است و پیامبر نیز در این زمینه می‌فرماید:« مردم تلاش می‌کنند خودشان را همانند مسئولین کنند.» پس هرچه ما در این زمینه تلاش کنیم به نفع کشور است.

باشگاه خبرنگاران: بهترین خاطره شما در طول دوران کاری شما چیست؟

کاتب: بهترین خاطره دوران خدمت من فعالیت در بنیاد جانبازان بود که توانستم خدمات ارزنده‌ای را به جانبازان ارائه دهم.

در دانشگاه پیام نور نیز که توانستم کنکور را لغو کنم که دانشجو در صف نماند، تحول بزرگی بود، همچنین افزایش تعداد دانشجویان پیام نور از 351 هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر که سبب شد متقاضیان ادامه تحصیل پشت کنکور نمانند و یا برای تحصیل به خارج از کشور نروند از دیگر خاطرات خوب دوران خدمتم بود.



باشگاه خبرنگاران: با گذشت حدود یک‌سال از آغاز مجلس نهم، بهترین خاطره شما از خدمت در مجلس چیست؟

کاتب: تصویب قوانینی که منجر به مهار افزایش تورم شد و همچنین قانونی که درباره مسئولین و نمایندگان دو شغله مصوب شد برای من لذت‌بخش بود، چراکه در راستای تحقق عدالت در جامعه،افزایش اشتغال و کاهش تورم بود.

هرچیزی که باعث خوشنودی مردم باشد برای من خاطره‌انگیز و لذت‌بخش است.

باشگاه خبرنگاران: بدترین خاطره شما از ابتدای حضورتان در مجلس تاکنون چه بود؟

کاتب: حضور رئیس جمهور و رقم خوردن آن ماجرای غیراخلاقی که در آن وجهه نظام آسیب دید؛  این بدترین خاطره برای من بود.

این خاطره به قدری برای من سنگین بود که برای نظام گریه کردم، زیرا دشمنان خوشحال شدند و نظام هزینه سنگینی پرداخت کرد، اخلاق و قانون زیر سوال رفت و در شأن نظام نبود.


گفتگو از: علی رجایی

انتهای پیام/
برچسب ها: کاتب ، نماینده ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار