"پاتريك كلاوسون" مدير موسسه مطالعاتي در انديشكده "واشنگتن" در مقاله اي تحت عنوان "ايران فراتر از نفت؟" با اذعان به بي تاثير بودن تاثير تحريم هاي نفتي اعمال شده عليه كشورمان معترف است كه ايرانيان قصد دارند تا وابستگي خود به نفت را به ميزان قابل توجهي كاهش دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ كلاوسون با اذعان به بي تاثير بودن تحريم هاي نفتي اعمال شده عليه كشورمان مي افزايد "تحريم هاي جهاني عليه بخش نفت جمهوري اسلامي ايران در حالي اعمال مي شوند كه وابستگي اقتصاد ايران به صادرات نفت در حال كاهش است و به همين خاطر تحريم ها بر اقتصاد آن كشور تاثير چنداني نداشته است."

وي در ادامه افزوده است "اقتصاد ايران با صادرات نفت، قالي و پسته شناخته مي شود. اكنون نيز ميزان اقتصاد غير نفتي جمهوري اسلامي ايران در حال رشد است. ايران قادر است تا بدون صادرات نفت و با تكيه بر اقتصاد غير نفتي خود نيز به اداره امورش ادامه دهد. اخيرا نيز در تاريخ 21 مارس ماه گذشته ميلادي، مقام معظم رهبري ايران در سخنراني نوروزي شان نسبت به "آسيب ها و لطمات وارده بدليل وابستگي اقتصاد ايران به نفت" هشدار دادند. ايشان همچنين در ادامه فرمايشات شان به ايجاد انگيزه هاي مضاعف در ملت ايران براي پيشبرد امور بدليل تحريم هاي اعمال شده از سوي قدرتهاي غربي اشاره كردند." 

نويسنده اذعان مي كند كه وابستگي ايران به بخش نفتي كاهش يافته و در اين باره مي افزايد "عليرغم آنكه اقتصاد ايران هنوز هم متكي به صادرات نفت است اما هم اكنون صادرات نفتي بخش كوچكي از اقتصاد ايران را تشكيل مي دهد. آمار نشان مي دهند كه در سال 2012 ميلادي، ميزان صادرات كالاهاي غير نفتي 34 ميليارد دلار بوده است كه 60 درصد از اقتصاد ايران را تشكيل داده است در حاليكه همين رقم در سال 2002 ميلادي در حدود 24 درصد و در سال 1992 ميلادي در حدود 14 درصد بوده است. همچنين در مورد ساير محصولات نيز صادرات ايران در سطح بالايي قرار دارد. 

براي مثال مي توان به صادرات 8.2 ميليارد دلاري مواد معدني، سنگ، سيمان و توليدات مرتبط و همچنين صادرات 5.3 ميليارد دلاري محصولات كشاورزي و صادرات 800 ميليون دلاري قالي از سوي ايران به ساير كشورهاي جهان اشاره كرد. كالاهاي ايراني بيشتر بازار عراق را از آن خود ساخته اند. همچنين طي سال گذشته نيز بيش از 300 ميليون دلار صادرات خودروي ايراني به عراق انجام شد." 

نويسنده با اذعان به افزايش صادرات پسته توسط كشورمان به عنوان يك محصول غير نفتي مي افزايد "وضعيت كنوني باعث شده تا صادركنندگان صادرات خود را افزايش دهند. براي مثال، "محسن جلال پور" رييس انجمن پسته ايران اخيرا در مصاحبه با خبرگزاري "فايننشال تايمز" اظهار داشت كه افزايش قيمت پسته بدليل نوسان بازار ارز سبب شده تا صادر كنندگان پسته سود زيادي را از اين وضعيت ببرند.در اين ميان وضع تحريم هاي ضد ايراني سبب شده تا ايرانيان ميزان صادرات خود را افزايش و ميزان واردات را كاهش دهند. در اين ميان مي بايستي اشاره داشت كه دولت ايران بطور جدي سياست استفاده از نفت و گاز داخلي را در دستور كار خود قرار داده است در حالي كه در طول دهه هاي گذشته سياست واردات گاز را در پيش گرفته بود. ايران با سياست درستي كه رد پيش گرفته است مي تواند ميزان واردات گاز از تركمنستان را كاهش و ميزان صادرات گاز به تركيه را افزايش دهد." 

نويسنده در ادامه با اذعان به بهبود شاخص مبادلات تجاري ايران مي افزايد "شاخص مبادلات تجاري و توازن تجارت نشان مي دهند كه وضعيت براي ايران بطور ثابتي در حال بهبود بوده است. همچنين بايستي اشاره كرد كه درآمدهاي غير نفتي ايران افزايش يافته است. در بودجه سال جاري ايران پيش بيني شده است كه درآمدهاي حاصل از ماليات ايران در سال اينده به ميزان 530 تريليون دلار برسد. در اين ميان همچنين خصوصي سازي نيز در ايران دنبال مي شود كه خود مي تواند به افزايش درآمدهاي غير نفتي كمك نمايد." نويسنده با اذعان به موفقيت اقتصادي كشورمان مي افزايد "بطور خلاصه بايستي گفت حتي در صورتيكه درآمدهاي نفتي ايران در اثر تحريم ها كاهش يابد، بازهم نظام مالي جمهوري اسلامي ايران بهتر از نظام پولي و مالي در آمريكا و اكثر كشورهاي صنعتي جهان كار مي كند." 

كلاوسون در بخش پاياني مقاله خود با اذعان به شكست سياست هاي ضد ايراني قدرتهاي غربي در اعمال تحريم عليه كشورمان مي افزايد "عليرغم آنكه كشورهاي غربي با اعمال تحريم هاي بين المللي درصدد كاهش درآمدهاي نفتي ايران بوده اند، تهران نشان داده كه وابستگي خود به بخش نفتي را كاهش داده است و از همين روي استراتژي كشورهاي غربي را بر هم زده است. در واقع سياستي كه جمهوري اسلامي ايران در پيش گرفته است در بلند مدت به نفع ايران است. 

همانگونه كه "خوان پابلو پرز آلفونزو" بنيانگذار اوپك نيز اظهار داشته بود نفت يك "شيطان لعنتي" است كه باعث مي شود تا ذهنيت ملتهاي دارنده آن بسوي جمع آوري ثروت بادآورده سوق يابد و به همين خاطر مانع رشد كشورها مي شود." 

نويسنده در پايان به قدرتهاي غربي يادآور مي شود كه سياست هايشان در مورد ايران شكست خورده است و در اين باره مي افزايد "قدرتهاي غربي بايستي به فكر سياست هاي جايگزيني در قبال ايران باشند. كاهش وابستگي اقتصاد ايران به نفت سبب شده تا بخش خصوصي ايران نيز بهره ببرد. در نتيجه ايران را نمي توان از طريق تحريم هاي غربي زمين گير كرد." 

                                      آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: ایران ، آمریکا ، پول ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار